Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gizonezkoen elikadura eta ugalkortasuna

Zenbait ikerketaren arabera, zenbait mantenugairen urritasunak (azido folikoa, zinka edo antioxidatzaileak) eragina izan dezake gizonezkoen ugalketa-ahalmenean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2008ko otsailaren 08a

Nutrizioak emankortasunarekin duen zeregina aztertzen duen alorrean oinarritzen dira ikerketa asko. Elkarte hori ondo finkatuta dago animalietan. Baina ugalkortasunak gizakiengan duen eragina gutxi aztertu da. Zenbait ikerketak iradokitzen dute zenbait mantenugairen gabeziak eragina duela gizonezkoen ugalketa-ahalmenean. Beraz, bikote batek seme-alabak izatea pentsatzen duenean, emakumearen elikadura ez ezik, gizonarena ere berrikusi behar da. Gizonezkoetan, ernalezintasun-kasu gehienak semenean espermatozoide gutxi dagoelako (oligospermia) edo mugikortasun txikia dutelako gertatzen dira. Bi egoera horietan, nabarmen murrizten dira espermatozoideak obulura iritsi eta ernaltzeko aukerak. Desertilitate-kasu ugari izan arren, adituek diotenez, ernaltzeko zailtasunen arrazoi askok aldaketak eragiten dituzte elikadura-ohituretan eta bizimoduan. Dieta zaintzea funtsezkoa da.

Emankortasunerako nutrizioa

ImgImagen: Benjamin Earwicker

Gizonak bikotearen zati antzua dira kasuen %30ean, eta, horregatik, gero eta gehiago dira gai horri buruzko ikerketak. Zenbait ikerketak iradokitzen dutenez, zenbait mantenugairen urritasunak, hala nola azido folikoaren, zinkaren eta antioxidatzaileen eskasiak, gizonezkoen ugalketa-ahalmenari eragiten dio, modu desberdinean bada ere. Horren aurrean, bikotekidearekin haurdunaldia planteatzen duen edozein gizonezkori, edo antzua izan daitekeela uste duelako kezkatuta dagoenari, baliagarri izango zaio jakitea mantenugai batzuk funtsezkoak direla espermatozoide osasuntsuak eratzeko.

Azido folikoa, zinka eta antioxidatzaileak (A, E eta selenio bitaminak) bezalako elikagaiek ugalketa-funtzioan parte hartzen dute.

  • Azido folikoa. Haren urritasunak espermatozoideen kopuruari eta mugikortasunari eragiten die. Herbehereetako University Medical Centre Nijmegen-ek egindako ikerketa batean (2002. urtean argitaratu zen Fecity and Sterility aldizkarian), ikertzaileek ikusi zuten azido folikoa eta zinka batera tratatu ondoren semenean espermatozoide gehiago zegoela. Beste azterketa batzuen arabera, azido folikoaren urritasunak espermatozoidearen DNAn aldaketak eragiten ditu, eta etorkizuneko haurrarengan sortzetiko akatsak eragin ditzake. Azido folikoa oso ugaria da hosto berdeko barazkietan, lekaleetan, osoko zerealetan eta bitamina horrekin aberastutako beste batzuetan.

  • Zink. Ugaltze-sistema maskulinoaren funtziorako funtsezko minerala da, sexu-organoen hazkundean eta garapenean parte hartzen baitu. Espermaren kantitatea eta mugikortasuna zuzenean lotuta daude organismoko zink-mailekin. Testosteronaren zifrak ere —gizonezkoen sexu-hormona— zink-kontzentrazioaren araberakoak dira. Itsaskiak, haragi gihartsuak, arrainak eta arrautzak dira osagai horrekin gehien kontzentratzen diren elikagaiak, eta lekale eta fruitu lehorretan ere kantitate txikitan egoten dira.

Antioxidatzaile ugari dituen dieta
Ugalketa-organo maskulinoek (barrabilek) oso eragin kaltegarria izan dezakete erradikal askeetan, zelulen zahartzea eta ugaltze-ahalmenean arazoak eragiten baitituzte. Gizakia bizi den inguruneetan pilatzen diren hainbat substantzia toxikok, hala nola pestizidak, intsektizidak eta metal astunak (beruna, merkurioa, nikela, kadmioa), oxidazio-kalteak eragiten dituzte gizonezkoen ugaltze-aparatuan, eta ohiko funtzionamendua aldatzen dute.

Antioxidatzaileek erradikal askeen eragin kaltegarria neutralizatzen dute semenaren kalitatean eta espermatozoideen mugikortasunean.

Antioxidatzaile asko dituen dieta orekatu batek laguntzen du inguruneko toxinek edo arnasketa naturalaren prozesuak sortutako erradikal askeek eragindako oxidazio-kalte batzuk leheneratzen, gonaden funtzioari eta semenaren kalitateari dagokienez.

  • C bitamina. Antioxidatzailea denez, metal astun batzuk desintoxikatzen laguntzen du, hala nola beruna eta kadmioa, eta horrek eragin positiboa du semenaren kalitatean eta kantitatean eta sexu-organoen funtzioan. Antioxidatzaile gisa, A eta E bitaminekin eta selenioa bezalako mineralekin batera, DNA kalte oxidatibotik babesten du.

  • E bitamina. Ahalmen antioxidatzailea duenez, erradikal askeek espermatozoideen mugikortasunean eta semenaren kalitatean duten eragin kaltegarria arintzen du. Galorratza E bitamina gehien duen iturri naturala da. Entsaladei, zukuei eta abarri erants dakieke. mantenugai horrekin dieta indartzeko. Oliba-olio birjina estra eta fruitu lehorrak ere baliabide dietetiko onak dira antioxidatzaile honetan.

  • A bitamina. Erradikal askeek eragindako zahartze goiztiarreko prozesutik babesten ditu gizonezkoen ugaltze-aparatuko zelulak. Ugalkortasuna errazten du, sexu-hormonen oinarria diren esteroideak sortzen laguntzen baitu. Bitamina hori ugari da esne-gantzetan (esne-gaina, gurina) eta esne osoan. Beta-karoteno gisa ere agertzen da (organismoan A bitaminaren aitzindari), azenarioan, kalabazan, arbeletxekoan eta laranja-gorrixka koloreko barazki gehienetan, baita hosto berdeko barazkietan ere.

Frutak eta barazkiak dira antioxidatzaileetan gehien kontzentratzen diren elikagaiak. Horregatik, egunero hiru errazio fruta eta bi barazki sartzeak ugalketa-osasuna hobetzen du eta ugalkortasuna errazten du. Halaxe jakinarazi zuten Amerikako Ugalketa Medikuntzaren Elkartearen bilera batean, non ikerketa baten emaitzak erakutsi baitzituzten. Ernaldu gabeko gizonen %83k fruta eta barazki gutxi kontsumitzen zutela egiaztatu zen, hau da, egunean bost zati baino gutxiago, gizon emankorren %40ren aldean. Fruta eta barazki gutxiago jaten zuten gizonezkoen artean ere motilitate espermatiko txikiagoa hauteman zen.

Selenio antioxidatzaileko osagarriak?
Espermatozoideek selenio-kontzentrazio handiak dituzte, eta horregatik izan da gizonezkoen ugalketa-funtzioarekin lotutako oligoelementua. Zenbait eginkizun esleitu zaizkio, hala nola testosteronaren jarioan parte hartzea eta mugikortasuna eta esperma kopurua hobetzea. Gainera, selenioak ahalmen antioxidatzailea du glutatioi peroxidasaren parte da, entzima antioxidatzaile endogeno ahaltsua, eta funtzio hori interesgarria da semenaren kalitatean toxina eta erradikal askeek eragindako oxidazio-kalteak konpontzeko eta horiei aurre egiteko.

Selenio-urritasuna ugaltzeko gaitasun txikiagoarekin lotzen da

Selenioaren urritasuna arratoi, sagu, oilasko, zerri, ardi eta behi aziendaren ugalketan errendimendu txikia izatearekin lotzen da; aldiz, selenioa duen dieta osatzearekin abereen ugalketa hobetzen da. Ezagutza horien eta gizakiei estrapolazioa egiteko aukeraren aurrean, selenio-gehigarriak merkaturatzen dira (askotan, E bitaminarekin konbinatuta, hori ere antioxidatzailea baita) gizonezkoen ugalkortasuna hobetzeko. Baina oligoelementu gehienetan gertatzen den bezala, gehiegi jateak ondorio kaltegarriak izan ditzake osasunean. Literatura zientifikoari buruzko zenbait txostenek iradokitzen dutenez, selenioa gehiegi edateak degradatu egin dezake semenaren kalitatea gizon osasuntsuengan, lortu nahi denaren kontrakoa.

Estatu Batuetako Zientzien Akademia Nazionalak ezarritako erreferentziazko dieta bidezko ingestak (“Dietarekin lotutako antioxidatzaileak eta konposatuak aztertzeko Talde Bereziak” egindako txostenen arabera), eguneko 400 miligramoko gehienezko segurtasun-muga proposatu du, selenioaren toxikotasun-zeinuak saihesteko.

Hala ere, Kaliforniako Unibertsitateko Giza Nutrizioari buruzko Ikerketa Zentroak egin duen azken txostenaren arabera, epe luzera segurtasun-muga maximoak baino maila hurbilagoetan edo handixeagoetan ordezkatzeak ez dio eragiten gizon osasuntsuen semenaren kalitateari. Emaitzen arabera, testikuluetan selenio-mailak kontrolatzen dituzten mekanismoek oligoelementuak esperman gehiegi ez metatzeko ere balio dute. Beraz, selenio-gehigarrien kontsumoa —betiere medikuaren aholkupean— segurua da, ez baitie modu negatiboan eragiten gizonezkoen ugalkortasunari, espermatozoideen mugikortasunari eta semen-bolumenari.

OHITURA OSASUNGAITZAK

Kalitateari (espermatozoideen morfologia eta mugikortasuna) eta elikaduratik kanpoko esperma-kopuruari eragiten dieten arrazoiak askotarikoak dira, eta antzutasun-arazo baten aurrean baztertzea komeni da. Pazientearen historia medikoan, ugalketa oztopa dezaketen kausa guztiak aztertuko ditu espezialistak. Testikuluetan eragina izan dezaketen gaixotasunen aurrekariak (paperak, sexu-transmisiozko gaixotasunak, barikozelea bezalako infekzioak), metal astunek eragindako kutsaduraren edo erradiazioaren eraginpean egotea, kortikoesteroideak bezalako botikak luzaroan erabiltzea, tabakoa eta alkohol gehiegi kontsumitzea…

Erretzea edo gehiegi edatea bezalako ohitura toxikoak murrizteak espermaren kalitatea eta kantitatea hobetzen ditu.Erretzen duten pertsonak tabakoak duen kadmioaren eraginpean daude. Kadmio hori metal astuna da, eta gorputzean zinka xurgatzea eta erabiltzea oztopatzen du. Hori dela eta, litekeena da mineralaren urritasuna. Esan bezala, barrabiletako zink-kontzentrazioak desertilitate maskulinoa eragin dezake, esperma eratzeko eta espermatozoideen mugikortasunerako funtsezko minerala baita. Askotan, nahikoa izaten da alkohola, tabakoa eta beste droga batzuk gutxiago edatea eta ingurumen-kutsatzaileei aurrea hartzea esperma-ekoizpena handitzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak