Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Glutamina eta kirol-jarduera

Muskulu-ehunaren aminoazidorik ugariena da.
Egilea: maitezudaire 2003-ko maiatzak 20

Glutamina aminoazido ez-funtsezkoa da; hau da, gure organismoak sintetiza dezake gure gorputzeko nahiz gure dieta osatzen duten elikagaietako proteinetan dauden beste aminoazido batzuetatik abiatuta. Funtsezko aminoazidoen taldeko kide ez izan arren, zenbait egoera edo egoeratan “funtsezko baldintzatzat” edo “erdi-funtsezkotzat” hartzen da. Egoera horietako batzuk estresa, traumatismoak, infekzioak, entrenamendu biziak, desnutrizio proteikoa eta abar dira. Horietan guztietan, nutrizio-beharrak oso handiak dira, eta, beraz, eskatzen den glutamina-kantitatea organismoak sortzen duena baino handiagoa da.

Non dagoen Proteina ugariko elikagai gehienek aminoazido glutamina kantitate handiak dituzte, baina organismoak aminoazido hori azkar erabiltzen duenez, proteina edo hiperproteiko ugariko dieta egiten duten atletek ere ekarpen bereziak behar izaten dituzte maiz. Glutamina-iturri onak dira esnekiak, haragia, kakahueteak, almendrak, soja, indioilarra eta babarrun lehorrak.

Glutaminaren onura nagusietako bi: glukogenoa berreskuratzea errazten du eta proteina-sintesia errazten du Glutaminak entrenamendu-aldien ondoren muskulu-glukogenoa berreskuratzen lagun dezake, glukogeno-erreserbak murriztu edo agortu ondoren. Zenbait azterlanetan ikusi denez, glutamina eta glukosa-polimeroak hartzeak gibelean eta muskuluan glukogenoa metatzea eragiten du. Zehazki, ikusi zen odoleko glukosa-maila asko handitu zela glutamina bakarrik eta glukosa-polimeroa hartu ondoren.

Ondorio garrantzitsuena hauxe izan zen: glutamina glukosa-polimeroen disoluzioa bezain eraginkorra izan zen muskulu-glukogenoa jardueraren ondorioz agortu ondoren handitzeko. Beste alderdi aipagarri bat da glukosa-polimeroak hartzeak intsulina-maila igotzea eragiten duela; glutaminak, berriz, ez du inolako eraginik hormona horretan, hipogluzemia-eragina baitu (odoleko glukosa-maila murrizten du). Horregatik guztiagatik, adituek ondo planifikatutako janariaz gain, glutamina-gehigarria hartzea proposatzen dute, kirol-jardueraren ondoren muskulu-glukogenoaren erresintesia modu eraginkorragoan estimulatzea lortzen baita. Era berean, frogatu da glukosa disoluzioarekin glutamina hartzeak karbohidratoak metatzea eragiten duela, ez bakarrik muskuluan, baita gibelean ere. Gorputzeko proteinei dagokienez, ongi diseinatutako dieta hiperproteiko baten bidez glutamina egoki irenstea da muskulu-ehuna babesteko modurik onena. Hala ere, estresa eta entrenamendu bizia bezalako egoeretan, beharrezkoa da osagarriak ezartzea, nahiz eta aparteko ekarpenak profesional batek zehaztu eta agindu behar dituen beti.

Dosia Oro har, gehigarriak hauts edo kapsula moduan merkaturatzen dira ahotik hartzeko. Egunean 40-50 miligramo glutamina hartzen da gorputz-pisu kilogramo bakoitzeko, eta baraurik hartu behar dira, eraginkorra izan dadin, entrenamendua baino ordubete edo gehiago lehenago eta ondoren, proteina-degradazioa geldiarazteko eta muskulu-proteinen sintesia errazteko.