Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Glutenik gabeko dieta mijo eta kinoarekin

Arroza eta artoa ez diren glutenik gabeko zerealak erabiltzeak aukera ugari ematen ditu sukaldaritzan, eta zeliakoen menua aldatzeko aukera ematen du.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2011ko irailaren 08a

Mijo zerealaren eta kinuako proteina-frakzioak aztertu dituzten azterketek, pseudokerealtzat hartuta, baieztatu egin dute zeliakia duten pertsonentzako dieta batean elikagai gisa duten segurtasuna. Oso gutxi ezagutzen diren arren, horien erabilerak sukaldaritzako aukera ugari sor ditzake eta glutenik gabeko elikagaiak jaten dituztenen dieta alda dezake. Gainera, berriki egindako ikerketen arabera, zereal horiek eta glutenik gabeko antzeko beste batzuk, hala nola amarantoa, glutenik gabeko produktuak prestatzeko osagaitzat hartzen dira (irinak, lodigarriak).

Errezeta errazak, gozoak eta harrigarriak, glutenik gabeak

Irudia: Christian Guthier

Glutenik gabeko pikor horiek jateko ematen dituzten aukerek eta erabiltzeko erraztasunak zeliakoentzako sukaldeko menuetan plateren aniztasuna areagotzen dute. Zerealekin egindako errezetak ez dira ohiko errezeta-liburuetatik ateratzen; beraz, hobe da prestaketa errazekin hastea, jatorrizko elaborazioen antz handienarekin. Adibidez, opilak, frijituak edo txigortuak, aperitiboz zerbitzatuak, edo patataren ordezko lodigarri diren kremak, barazki-pure aberats eta elikagarria egiteko.

Sukaldaritzako praktika hori abiapuntu bat da sukaldaritzaren bidez beste kultura batzuk ezagutzeko, kultura- eta gastronomia-trukerako aukera bat da. Era berean, jatetxe etnikoetan mijo edo kinuarekin egindako plateren dastatzeak aukera ematen du tokiko jakintza ezagutzeko (errezetaren berezitasunei buruz galde daiteke sukaldean), gustuen eta elikagaien nahasketa benetakoagoa probatzeko eta plateraren aurkezpena ikusteko.

Artatxikia

Artatxikia labore glutinosoa da, eta pureak bezalako prestakinak loditzeko balio du.

Egosi ondoren, artatxikia gelatinizatzeko joera du. Berehala egosi eta zerbitzatzen bada, barazkiekin edo bestelako osagaiekin nahastuta, alea apur bat gozoa baina xaflakorra geratzen da, risotto baten antzeko itxura duena. Aurrez prestatzen bada, alea ez da aske geratzen, baizik eta gainerako osagaiekin elkartzen da. Hori dela eta, onena, kasu honetan, egosi berria molde batean iraultzea eta zatika zerbitzatzea da, budin gisa, hala nola azenarioa, artatxiki-pastela barazkiekin eta artatxikia lekekin, azenarioarekin eta tipularekin.

Krema moduan, loditzeko balio du, eta, ondorioz, barazki-pure arin bat krema oso elikagarri bihurtzen da, azalorearena eta kalabaza-aparrarena, esaterako. Artatxikia hain glutinosoa denez, ondo maneiatzen da esku hezeekin, eta erraza da kroketak egitea. Jatorrizkoa da, halaber, artatxikia beste barazkiekin nahastuta erabiltzen duen errezeta, oilasko-pastel baten betegarri gisa, edo alea fruitu lehorrekin nahasten duena, lehen plater energetiko gisa.

Kinua

Kinuak, egosi ondoren, semolaren antzeko presentzia, testura eta aukerak hartzen ditu, eta horregatik da erraza eta zaporetsua kinua-zopa bat. Eroski Consumer-en errezeta-liburuan, errezeta erraz honetaz gain, lehen hurbilketa bat ere egiten da pseudokereal hori arazorik gabe probatzeko. Paella balitz bezala, kinua solte eta gustagarri geratzen da barazkiekin konbinatuz gero (adibidez, jardinera kinua), eta gainerretzen bada, testura txigortua hartzen du. Aleak egosita geratzen direnez, barazkiekin nahastea onartzen du, entsalada freskagarria osatzeko barazkitxo marinatuekin.

Arroza bezala, kinua izan daiteke txahalki-, oilasko-, untxi-, txibi- edo seitan-haragi erregosia glutenik gabe jatea, barazkijale zeliakoentzat.

KUTSADURA GURUTZATUAREN ARRISKUA

Elikagaien Alergenoak eta Kontsumitzailea Babesteko Saila Estatu Batuetako Elikagai eta Sendagaien Administrazioaren (FDA) mende dago, eta arau bat eman du glutenik gabeko elikagaiak borondatez etiketatzeko. Proposatutako arauaren arabera, artatxikia, artoa, sorgoa, sarrazenoa eta glutenik gabeko elikagai guztiak, berez, gaizki etiketatuta daude “glutenik gabe” mezua adierazten badute. Glutenik gabeko osagaiak dituen errezeta baten bidez jatorrizko errezeta glutenarekin egokitu duten produktu prestatuentzat da ohar hau.

Baina Ameriketako Dietetika Elkarteak (ADA) 2010ean argitaratutako artikulu batean jasota dago glutena duten elikagaiak eta glutenik gabeko produktuak berez kutsatzea ezin dela erabat saihestu. Ikerketan, 22 ale aztertu ziren, glutenik gabeak, berez, eta produktu eratorriak (haziak, irinak), “glutenik gabe” mezuarekin etiketatuta ez zeudenak. Aztertutako 22 laginetatik hamahiruk (%59) gluten milioiko 5 parteren (ppm) neurketan ezarritako muga baino gutxiago zuten. Gainerakoek, 22 laginetatik 9k (%41), muga hori baino gluten gehiago zuten, eta 7 laginek (%32) 20 ppm-tik gorako gluten maila zuten. Etiketatze-arauaren arabera, azken produktu horiek ezin dira “glutenik gabekotzat” jo.

Egoera horren aurrean, FDAk glutenik gabeko elikagaiak etiketatzeko arau-proposamena aldatu nahi du, eta glutenik gabeko produktu naturalen ekoizleek edo ontziratzaileek etiketan “glutenik gabeko” mezua gehitzeko eskakizuna ezabatu nahi du. Europan, glutenik gabeko produktuak etiketatzeko arauak bi kategoria ezartzen ditu: glutenik gabeko elikagaiak (gluten-edukia 20 ppm-tik beherakoa dutenak (partikulak milioiko) edo mg/kg-tik beherakoa dutenak) eta gluten-eduki oso txikia duten elikagaiak (gluten-edukia 100 ppm edo mg/kg-tik beherakoa dutenak).

Gainera, eguneroko kontsumoko edozein elikagaik “glutenik gabeko” adierazpena izan dezake etiketan, baldin eta substantzia hori 20 ppm edo mg/kg baino txikiagoa dela bermatzen badu.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak