Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gomasioa nutrizio-gozagarri

Sesamo-hazien eta itsas gatzaren nahasketa hori gozagarri eta birmineralizatzaile bihurtzen da entsaladetan, barazkietan, zerealetan eta lekaleetan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2001eko uztailaren 02a
Img gomasio Irudia: Wikimedia

Gomasioa, sesamo-gatz ere esaten zaiona, sukaldean egunero erabiltzeko gozagarri bikaina da. Elikagaiak gazitzeko balio du. Fruitu lehorraren zapore gozo-gozoa ere ematen die, eta mineraletan, bihotz eta osasungarri diren gantz-azido asegabeetan, lezitinan, bitaminetan eta proteinetan aberasten ditu. Sesamo-haziek %20ko proteina dute, gainerako fruitu lehorrek adina, eta esneak baino kaltzio gehiago (150 mg eta 115-120 mg, hurrenez hurren). Proportzioan, haien energia-ekarpena askoz handiagoa da, edukiaren %50 koipea baita, batez ere asegabea.

Birmineralizatzeko ongarria

Irud.
Irudia: Wikimedia

Naturak antioxidatzaile ugari ematen dizkie sesamo-haziei: E bitamina (2,3 mg/100 g). Bitamina hori kontserbatzaile gisa aritzen da hazian, gantza oxidatu eta zapore mingotsa har ez dezaten. Gainera, gomasioa elikagai erregulatzaile gehiagoko kontzentratua da, hala nola azido folikoa (96 mikrogramo/100 g), niazina edo B3 (4,5 mg/100 g), potasioa (450 mg/100 g), magnesioa (350 mg/100 g), fosforoa (620 mg/100 g) eta burdina (9 mg/100 g). Tamainaz hain txikia denez eta murtxikatzen zaila denez, komeni da mortero batean birrintzea kontsumitu aurretik, eta, hartara, hobeto aprobetxatzea osagai elikagarri baliotsuak.

Sesamo txigortuaren haziak itsas gatzarekin nahastuta, gomasioa sortzen da. Txigortze-prozesuari esker, sesamolin konposatu kimikoa sesamol bihurtzen da. Azken hori antioxidatzaile ahaltsua da, nutrizio arloko interesa ematen diona. Gainera, sesamoko mineralen kontzentrazioaren ondorioz, gomasioa birmineralizaziobihurtzen da. Horregatik, jakiei kaltzioa emateko ideia ona da entsaladei, barazkiei, landare-kremei, zopei eta zereal-platerei koilarakadatxo batzuk eranstea. Are gehiago esnea eta deribatuak hartzeko ohiturarik ez badugu.

Zaporetik elikagarrira eta osasungarrira

Zibilizazioek beti erabili izan dituzte haziak energia- eta mantenugai-iturri gisa. Sesamo haziei dagokienez (ajonjoli ere deitzen zaie), arabiarrek sartu zituzten iberiar penintsulan. Historian eman zaien garrantzia beren propietateen azterketa zientifikoak berresten du:

  • Gomasioa proteinen ekarpen osagarri ona da. Zerealekin konbinatuz gero, haien balio biologikoa handitu egiten da, tahiniarekin ogia igurztean edo pasta-, arroz- edo landare-entsaladei gomasioa gehitzean, ogia jaten bada.

  • Erraz digeritzen da, baldin eta kontsumitzen den kantitatea gehiegizkoa ez bada, koipe kontzentratua baita.

  • Odol-zirkulazio ona izaten laguntzen du, organismoari gantz-azido insaturatu kardiosaludagarriak ematen baitizkio.

  • Osagai birmineralizatzailea da, gatz-kontzentrazioa duelako, bereziki kaltzioagatik.

  • Heste-igarotzea erregulatzen laguntzen du, zuntza ematen baitu, funtzio libragarriz elikatua.

Sesamoarekin beste produktu zaporetsu eta elikagarri batzuk egiten dira, hala nola tahinia, ore koipetsua eta oso energetikoa, eta olioa. Sesamol izeneko osagai antioxidatzaile natural baten edukia dela eta, olioaren oxidazioa egonkorragoa da, eta, beraz, gainerako hazi-olioak (ekilorea, artoa, soja) baino hobea da sukaldaritzan eta elikaduran, beroan erabiltzeko.

ETXEAN EGINA

Etxean sesamo haziak prestatzea erraza eta azkarra da. Egokiagoa da gordinik (naturalak) erostea, eduki ditzaketen ezpurutasunak kentzeko garbitzea eta kontsumitu baino pixka bat lehenago txigortzea. Garbitzeko, plater batean zabaldu, hondar zatiak edo harri txikiak kendu eta uretatik iragazi, hautsa kentzeko. Ondoren, xukatu eta zabaldu, labeko erretiluan edo zartaginean txigortzeko. Han errazagoa da txigortze-maila kontrolatzea. Zartagina oliorik gabe berotu, haziak gehitu eta etengabe eragin, erre ez daitezen.

Horrela, minutu gutxiren buruan txigortzen dira, nahiz eta badakiten beren puntuan daudela, zailtasunik gabe atzamarren presio minimoarekin zapaldu eta tonu marroi txiki bat hartu dutenean. Ondoren, hozten uzten dira denbora tarte labur batez, eta itsasoko gatzarekin nahasten dira kantitate aldakorretan, gatz-gozagarri gehiago edo gutxiago nahi den. Oro har, koilarakada bat gatz gehitzen da hazi txigortuen 10-15 koilarakada bakoitzeko. Azkenik, morteroan birrintzen dira (horretarako tresna bereziak daude), gatza haziekin ondo busti arte. Horren ondorioz, gomasioa sortzen da, eta ontzi hermetiko batean gorde behar da, egoera ezin hobean, aste batean edo bitan.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak