Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gosari osasungarria, zer eduki behar du eta zer ez?

Esneki bat, zereal bat eta fruta bat sartzeko gomendioa ez da zertan zorrozki jarraitu, baldin eta eguna hasteko aukera osasuntsuak aukeratzen badira.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2014ko otsailaren 26a

Gosari “ideala” da dietetikaren eta nutrizioaren arloan gehien landu den gaietako bat. Oro har, gomendatzen da esneki bat, zereal bat eta fruta bat jatea, hiru elikagai taldeek elikagai konbinazio interesgarria osatzen baitute. Hala ere, otordu berean sartzea ez da beti posible, denboragatik edo apetentzien ondorioz. Arazoa al da hori? Ez, baldin eta elikagai osasungarriak sartzen badira eta pertsona bakoitzaren beharrei eta errealitateari egokitutako dieta egiten bada. Artikulu honetan, gosari mota tradizionalenak xehetasunez aztertzen dira eta haien egokitasuna baloratzen da. Beste batzuentzat iradokigarriak izan daitezkeen alternatibak ere eskaintzen dira, eta aurkikuntza oso bat askorentzat.

Img cafe humeante 01
Irudia: Mario Martinazzi

Nola hobetu daiteke gosaria?

  • Img 145795g
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    1. Kafea. Kafe bakarra, ebakia edo esneduna, eguneko lehen orduetan gehien kontsumitzen den edaria da. Bere ezaugarri osasungarri edo prebentiboak auzitan jartzen dira, baina eztabaidaezina da kafeina iturri nagusietako bat dela, kitzikagarri nagusia. Hala ere, alderdi horretan ere badira ñabardurak: naturala edo nahasia bada, edo torrefaktua bada (kalitatea txikiagoa da), barietatea edo egiteko modua. Garrantzitsua da alderdi horiek guztiak ezagutzea, ohiko kontsumo-edari bat kaltegarri bihur ez dadin; hala ere, komeni da kontsumoa neurtzea egunean 2-3 kafe baino gehiago izanez gero. Gehiago, gehiegikeria da.

    Bestelako aukerak: badira kafearentzako ordezko ordezko bat, bizitasuna eta energia ematen dutelako kafeinaren eragozpenik gabe. Hori da txikoriaren ordezko oso zaharra (gure aitona-amonen txikoria-lapikoa dator memoriara), eta gibelarentzat toniko eta arazgarri ona da. Zerealen malta ere badago (“zereal-kafea” izenez ezagunagoa), tar aromatizatuak (bakoitza bere ezaugarriekin), edo infusio lurrinduak.

  • 2. Fruta-zukua, ez ohitura gisa. Ez da gauza bera zukua hartzea, oso naturala bada ere, fruta freskoa jatea. Ez da ohitura ona bi aukera horiek konparatzen baditugu. Beraz, zuku komertziala gosaltzeko ohitura duenak ez du erabat betetzen gomendio ofiziala. Zukuan, mamia aprobetxatzen ez bada, zuntza galtzen da, eta, heste-erritmo onean zerbitzatzeaz gain, azukreen urratsa mantsotzen laguntzen du.

    Hilabete hotzetarako, fruta freskoaren kontsumoa eta fruta egosia, errea edo konpota txandakatu daitezke, C bitamina ugarikoa, granada (edo erremolatxa), azenarioa, sagarra, mandarina edo laranja eta limoia konbinatuz.

  • Img tres cereales
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    3. Gosaritarako zerealak, azukredunak edo txokolatedunak. Harrigarria izango da ikustea, zerealak aukeratzeko orduan (pertsona askorentzat eguneko lehen janariaren osagai nagusia), gosari oso azukretsu eta osasungarri bat egitearen arteko aldea dagoela, eta horrek energia murriztuko duela, brindatu beharrean, guztiz kontrakoa lortzeko. Gosaritarako zerealen, txokolateztatuen, ezti estalien edo txokolatezkoen kontsumo-maiztasuna baloratu beharko litzateke. Haurren dietan ohikoenak dira, eta gosaltzeko oso proposamen ona dira. Zereal azukretsuen errazio batek azukre errazioa baino gehiago balio du, karbohidrato konplexuen iturri gisa, eta, beraz, ohitura hori oso urrun dago komeni denetik.

    Bestelako aukerak: gure mueslia, gustua, mahats pasak, belarriak, sesamoak, sesamoa… eta ukitu pertsonala (koko deshidratatua, sagar deshidratatua, banana freskoko takoak…). Goizean goiz, arroza edo beste zereal batzuk gosaldu daitezke, adibidez, arroz-esnea.

  • 4. Ogi txigortua, gurinarekin eta marmeladarekin. Gurina gantz-elikagai bat da, eta gantz gutxi du, ohiko kontsumorako. Zehaztu behar da kantitateak zerbait osasungarria bihurtzen duela. Zentzuzkoagoa eta egokiagoa izan liteke une puntual eta zehatzetarako kalitatezko gurina aukeratzea, egunero light gurina jan beharrean? Kalitatea versus kantitatea. Marmeladatik ere arretaz irakurri behar da, eta azukre gehiago erantsi. Deigarria da, eta ez oso atsegina marmelada-marka batzuetan, azukrea da lehen osagaia; fruta, berriz, ez da produktuaren pisuaren %50 baino handiagoa. Naturalenak aukeratzea, aditiborik ez dutenak (edo ez dutenak) eta fruta proportzio handia dutenak oso irizpide arduratsua dira.

    Bestelako aukerak: ama legamiaren ogi naturala, ogi anitzeko ogia edo mahaspasa ogia eta intxaurrak, fruitu lehorren kremaz igurtziak. Gantzen kalitatea, eta, beraz, gosariaren kalitatea, handiagoa da, ogi txigortua oliba-olio birjina estra zorrotadarekin hautseztatuta hautseztatu eta sésamo-hazi xigortuekin.

Gosaria, eskemak hausteko

Gosari orekatua zereal, esneki eta fruta batez osatua dagoena da. Mezu hau apelaezina bihurtu da, eta ez luke horrela izan behar. Gosari batek baliteke hiru elikagai talde horiek ez edukitzea, eta ez da arazo eta kezka izango pertsona askorentzat, egunean zehar dieta orekatuaren gutxieneko baldintzak betetzen badira. Gero eta argiago dago dieta-gomendioen eskemak ñabardura ugari eskatzen dituela, eguneroko elikadura banakako premietara egokitzea da egokiena, eta zaila da populazio-masa osora estrapolatzea.

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Gainera, pertsona askorentzat esnea arazotsua da, eta, beraz, ez dago beste aukera baliokiderik, pertsonei egozten ez zaielako “oinarrizko elikagaia” ez delako. Beraz, gosari ideala teoriatik praktikara igarotzeko eta eguneko gozatze-une bihurtzeko, garrantzitsua da ohiturak berrikustea, gaiari buruz hausnartzea eta gure dietan egunero zer elikagai osasuntsu eta natural sartu nahi ditugun baloratzea.

Zergatik ez hasi eguna te batekin eta zereal-krema batekin fruitu lehor eskukada batekin? Edo infusioa eta arrozesnea eta hur-esnea? Tea eta sandwich gazitua nahi dituzu? Nola probatu sagar konpotaz estalitako zereal opil batzuk kanelara eta jogurtera? Zereal anitzeko ogia tomatearekin eta nahaskiarekin edo urez pasatutako arrautzarekin, zuku natural batekin? Infusioa, ogitarteko batekin edo ogi txigortuarekin oliba-olioarekin eta urdaiazpiko iberikoarekin? Kendu egun osoa gosaria osatzeko hainbeste nabarmentzen diren gainerako elikagai-taldeak, frutak eta esnekiak, gustatzen bazaizkizu eta ondo sentitzen badira. Eguna energiarekin hastea da gakoa, eta ez du araua betetzen ez duelako harridurarik edo kezkarik; bestalde, berrikusi egin behar da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak