Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gosariko zerealak: nola aukeratu osasuntsuenak

Azukrea, landare-olioak eta gatza gehituta, gosaritako zerealak zaporetsuagoak eta kurruskariagoak dira, baina ez hain osasuntsuak eguneroko kontsumorako.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2002ko uztailaren 05a
Img cereales desayuno mas sanos hd Irudia: studioM

Gosaritako zerealei jaten dituztenen nutrizio- eta osasun-egoera hobetzeko gai diren elikagaiak ematen zaizkie, baina haien nutrizio-balioa, funtsean osasungarria dena, desitxuratu egiten da emaitza produktu azukreduna, gaziegia edo gantz asegabeak (esaterako, aseak eta, are okerrago, trans gantzak) direnean. Horregatik, funtsezkoa da nutrizio-etiketa eta osagaien zerrenda arretaz irakurtzea. Zerrenda horretan, gosaritarako zereal gozo baten eta antzeko beste baten arteko aldea ikus daiteke, baina osasungarriagoa, naturalagoa, azukre gutxiagokoa edo gatz erantsirik gabea. Hurrengo artikuluak hautaketa asmatzeko gakoak errepasatzen ditu.

Gosariko zerealen irud. osasuntsuagoak
Irudia: studioM

Gosaltzeko zerealak amonak gosaltzeko esnean bustitzen zituzten ogi-zopen bertsio modernoa dira. Jatorrian, zereal egosiak eta txigortuak bezain sinpleak ziren, baina, orain, elikagai ugari dituzte. Industriaren helburua da kontsumitzaileari gosaritako zerealak jaten ematea, hiru arrazoi nagusirengatik: zaporea eta testura; erraza da eguneko lehen janarian behar diren eguneko mantenugaien zati bat irenstea -zereal gehienak bitaminaz eta mineralez aberastuta daude-, eta batzuk zuntzez, eta gorputzean, berriz, haien nutrizio-balioaren eraginak nabaritzen dira (energia, zuntza). Gaur egun, gosaritarako hainbeste zereal-mota daude, eta eguneroko zereal motetan asmatzea kontu garrantzitsua da, gosaltzeko ohitura ona edo txarra izateraino.

Elikagaiak miran

Gosarirako zerealen irud.
Irudia: Shaiith79

Gosariko zerealen oinarrizko osagaia, haren izaera energetikoa eta balio elikagarria zehazten dituena, zereala edo batzuen nahasketa da. Lagin gehienak zereal-pikorretatik lortzen dira, batez ere garia, artoa eta arroza, bakarrik edo nahasita, eta, batzuetan, irinen nahasketatik (artoa, arroza, oloa eta garia).

Funtsean, egoera naturalenean eta gutxiago prozesatuta, gosaritako zerealak karbohidrato konplexuen iturri bikaina dira, eta elementu horiek dira eguna energiaz hasteko elikagai nagusiak. Hala ere, gozagarriak (azukrea, glukosa-xarabea, fruktosa, txokolatea edo eztia), landare-olioak eta gatza gehitzeak, zaporetsuagoak eta kurruskorragoak izateko, bereziki haurrei gehiago gustatzeko, elikagai horren balio dietetikoa produktu gozo baterantz desitxuratzen du, ez hain gozoa eta eguneroko kontsumorako baztergarria.

Horregatik, funtsezkoa da nutrizio-etiketa eta osagaien zerrenda arretaz irakurtzea. Zerrenda horretan, produktu zaporetsu bat eta antzeko beste bat, baina osasungarriagoa, azkar ikus daitezke.

  • Azukre erantsi gutxiago, osasun handiagoa. Gosaltzeko zereala azukreztatuta badago, komeni da fabrikatzaileak nutrizio-etiketan adieraztea zenbat azukre dituen guztira karbohidrato horiek, kontsumitzaileak datu horien berri izan dezan, eta ez bakarrik produktuaren ekarpen energetikoaren berri izan dezan, ezustekoak egon baitaitezke. Kaloria berak dituzten bi zereal-markaren kasua gertatu da, baina alde nabarmena dago azukre-kopuruan: bata (osasungarriena), bestea baino azukre erantsi bikoitza duena, karbohidrato konplexuen ordez.

    10 urte bitarteko haurrentzako 1.800 kilokaloriako dietan, azukre-ekarpena %10 eta %18 artekoa izatea gomendatzen da, hau da, balio energetiko osoarekiko 180 eta 340 kcal artean kontsumitzea, hau da, 45 g azukre gutxienez eta 85 g gehienez. Hori litzateke egun osoan hartu beharreko azukre-maila onargarria. Haurrentzako zereal-marka batzuen (azukretsuenak) 30 gramoko errazioak 13 g azukre ematen ditu, haurrak egun osorako behar duen azukre maximoaren %15. Kopuru horri gehitu beharko litzaizkioke esneari gehitzen zaion azukrea edo kakaoa eta gosarian adingabeak hartzen dituen gainerako gozokiak.

    Komeni da, beraz, zerealak modu naturalean edo azukre gutxien dutenak aukeratzea. Are gehiago etapa honetan beren dastamena hezten duten eta, egunero jaten dituzten elikagai gozoen aniztasunarekin eta kopuruarekin, ez da zaila azukre-dosia gainditzea.

  • Zenbat gatz dute? Gosaritako zereal-mota batzuen ezaugarri negatiboen artean, komeni baino sodio gehiago dute. Gatza edo gehigarri gaziak zerealak egiteko erabiltzen dira, bai zaporea emateko, bai ehundura kurruskaria lortzeko eta mantentzeko. Elikagai horien sodio-/gatz-edukiari buruzko informazioa baliagarria da kontsumitzailearentzat; izan ere, jakizu zein den zure osasunerako egokiena. OMEk gomendatzen du adingabeek egunean 4 g gatz baino gehiago ez hartzea (1,4 g sodio edo 1.400 miligramo).

    2000. urtean, Espainiako haur eta gazteen elikadura-ohiturei buruzko EnKid ikerketak argitu zuen gosaritako zerealak talde horrek kontsumitutako sodioaren %5,6 zirela. EROSKI CONSUMERek (2008) gerora egindako azterketa baten arabera, handitu egin zen produktu horiei gehitutako gatza: haurrentzako zerealik gazienen 30 gramoko errazio batek 150 eta 190 mg sodio bitarte ematen zuen, haurraren organismoak egunero behar duen sodio guztiaren %10.

    Txikitatik zapore naturalagoetara ohitzea ohitura ona da, eta, elikagaien zapore naturala gustu handiagoz hautemateaz gain, gaixotasun kardiobaskularrak prebenitzeko ohitura-eredu bat da. Horri dagokionez, merezi du irakurtzea ALADINO azterketa, 2011n egina, haurren obesitateari aurrea hartzeko.

  • Koipeak: guztira, aseak eta trans. Zerealen gantz-ekarpena ez da oso deigarria gosarian ohikoak diren beste produktu batzuen aldean, hala nola magdalenak, opilak edo igurzteko koipeak (gurina edo margarina). Hala ere, alde handia dago produktu batzuen eta besteen artean. Batzuek zortzi aldiz koipe gehiago dute (%8), erantsitako osagaiei dagokienez (landare-olioak, kakaoa, txokolatea, fruitu lehorrak…), eta ez zereal motari dagokionez. Gantz erantsiak dituzten zerealek zapore eta testura handiagoa dute, baina elikagai osasungarria izateari uzten diote, batez ere koipeak aseak badira eta, are okerrago, trans koipeak badira. Azken datu horrek adierazten du osagaien artean “partzialki hidrogenatutako landare-olioak” gehitzen diren.

Gosariko zereal osasungarriagoak, azukre, gatz eta koipe gutxiagokoak eta zuntz eta bitamina gehiagokoak aukeratzera bideratu behar litzateke apustua. 2008an frogatu zuenez, EROSKI CONSUMERek haurren artean gehien kontsumitzen diren gosaritako hiru zerealen (azukredunak, txokolatedunak eta eztidunak) 11 lagin konparatzeko egindako dastaketan, haurrek ez dute hautematen gosaritako zereal osasungarrienen eta gainerakoen arteko aldea: batzuk besteak bezalakoak dituzte.

Gosari osasuntsua eta apetatsua

Marrubi-bereizmena
Irudia: olhaafanasieva

Gosari orekatu batek goizean zehar energia modu harmoniatsuagoan banatzen laguntzen du, eta, aldi berean, mantenugai askorentzako (bitaminak eta mineralak, bereziki) segurtasun-errazioa ematen du. Gosarien nutrizio-kalitatea hobetu egiten da gosariak askotarikoak badira eta elikagaiak txandakatzen badituzte, baldin eta oinarria karbohidrato konplexutan aberatsak badira. Adibidez, zereal naturalenak eta azukrerik gabeak, mueslia, ogi integrala, arroz-esnea, etxeko bizkotxoak edo artisauak edo galleta integralak.

Gosariko zerealek balio erantsia dute gainerako proposamenekin alderatuta, mantenugai erregulatzaile gehiago eta gehiago ematen baitituzte, gehientsuenak bitamina eta mineral ugarirekin aberastuta baitaude (B1, B2, B3, B6 bitaminak, folatoak, B12, D bitamina, burdina, kaltzioa). Hala bada, 30 g zerealeko anoa batek elikagai horietako askoren eguneko kopuru orientagarriaren (EKO) laurdena estaltzen du.

Datu hori interesgarria da haurren dietarako, zerealek lagundu baitiezaiekete haurrei hazten eta garatzen ari diren bitamina- eta mineral-behar elikagarrien zati bat betetzen. Hala ere, aparteko balio hori desitxuratu egiten da gosaritarako hautatzen diren zerealak azukre gehiegi badute, gantzak badituzte edo gatza badute. Haurrentzako dieta askotarikoa bada elikagaietan, eta ondo proportzionatua, haurrek elikagai naturalen bidez bete ditzakete elikagai horien behar areagotuak.

Hurrengo proposamenek gosariak aldatzeko eta zerealak beste elikagai batzuekin nahasteko gonbita egiten dute: hiru zerealeko mueslia, sagarra eta intxaurra, olo-malutak orejoiekin eta sagar birrinduarekin, etxeko jogurta fruitu lehorrekin eta olo-malutekin edo arroz harrituzko mueslia arto-malutekin, mahaspasekin eta almendra ehoarekin.

Industria-elaborazioa

Gehien saltzen diren gosaritarako zerealak hainbat zereal-aletatik lortzen dira, batez ere garietatik, artotik, arrozetik eta, gutxiagotan, irinen nahasketatik. Aurreko zerealez gain, oloa ere izaten dute. Produktu ugari daude, elaborazio-prozesuaren eta osagaien arabera. Zerealez, azukreaz, eztiz eta txokolatez edo kakaoz gain, beste gehigarri batzuk ere izaten dituzte osagai komun gisa, hala nola gozagarriak (fruktosa, glukosa-fruktosazko xarabea), landare-olioa, gatza, garagar-maltaren estraktua eta koloratzailea (karamelua edo beta-karotenoa, besteak beste).

Gosariko zereal gehienei B multzoko bitaminen (tiamina, riboflabina, niazina, azido folikoa, piridoxina eta B12 bitamina), D bitamina eta zenbait mineral gehitzen zaizkie, oro har, kaltzio karbonato edo kaltzio fosfato gisa eta burdina. Beste osagai batzuk ere izan ditzakete, hala nola esne hautsa, arrautza eta fruitu lehorrak.

Gosariko zereal gehienek bitamina eta mineral ugari dituzteGosariko zerealak estrusio izeneko prozesu teknologiko baten bidez lortzen dira. Estrusioa produktu bati forma ematean datza, diseinu espezifikoa duen irekidura batetik pasatzera behartu ondoren. Prozesu horrek, era berean, egoste-tratamendua ekar dezake. Prestatzeko moduaren arabera, merkatuan bi zereal mota aurki daitezke: zuzenean hedatutako DEEC produktuak (Direct Expansion Extrusion-cooking) eta hedapen atzeratuko PFEC produktuak (Pellet to Flaking Extrusion Cooking).

Lehenengo prozesuan, estrusio-makinak lehengaiak egosten ditu, eta, aldi berean, testurizatu eta azken produktuei forma ematen die. Prozesu horren etapa tipikoak hauek dira: lehengaiak (arto-, gari-, arroz- eta olo-irinak) eta oinarrizko osagaiak (almidoi eraldatuak, zahia, azukrea, emultsionatzaileak, sodio kloruroa, kaltzio fosfatoa, etab.) nahastea. ), estrusio bidezko egostea, lehortzea edo txigortzea, xarabez estaltzea eta, azkenik, lehortzea eta hoztea.

Bigarren prozesua zerealak egiteko erabiltzen da, gosaltzeko, maluta aglomeratuetan. Kasu horretan, estrusio-makinak lehengaiak bakarrik egosten ditu eta, ondoren, aglomeratuak. Hauek dira etapak: lehengaiak eta oinarrizko osagaiak nahastea, lehengaia egostea, aglomeratuak eratzea, aglomeratuak ijeztea, lehortzea, txigortzea eta puztea, xarabez estaltzea eta, azkenik, lehortzea eta hoztea. Teknologia aurreratu horiei esker, era ekonomikoan, produktu-sorta zabala lor daiteke, askotariko zapore, testura, aroma, forma eta nutrizio-ezaugarriekin.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak