Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gozagarriak kaltegarriak dira osasunerako edo mitoa da?

Azukrearen ordezko-mota ugari dago, eta batzuetan zaila izaten da hautatzea zein den osasungarriena edo zeinek ematen duen kaloria gutxien. Zenbait mito eta egia kontatuko dizkizugu

tazas edulcorante Irudia: SeppH

Gozagarria gozatzeko gaitasuna duen edozein substantzia da. Azukrearen ordezko horiek jatorri naturalekoak izan daitezke (landareetatik edo frutetatik ateratakoak), adibidez, eztia edo fruktosa, edo jatorri artistikokoak, hau da, kimikoki sintetizatuak, hala nola sakarina, aspartamoa edo ziklamatoa. Kaloriko edo elikagarrietan ere sailka daitezke, balio kaloriko edo ez-elikagarrikoetan. Merkatuan aukera handia dago. Eskaintza horren aurrean, kontsumitzaile askok zalantzan jartzen dute horietako zein sartu gurdian. Batzuk besteak baino osasungarriagoak dira? Txarrak al dira osasunerako? Zeinek ditu kaloria gutxien? Argitu ditzagun edulkoratzaileen inguruko zalantza guztiak.

Argaltzeko gozagarriak hartu: GEZURRA

Gozagarri nagusia azukrea da (sakarosa). Gainerakoei “azukre-ordezkoak” deitzen zaie. Multzo horretan daude kaloriak ematen dituzten batzuk, hala nola fruktosa, sakarosaren kaloria berak dituena (4 kcal gramo bakoitzeko). Baina badira kaloriarik ematen ez duten beste batzuk ere, edo kopuru esanezin batean ematen dutenak. Gozagarri batek kaloriarik ez badu ere, ez du esan nahi argaltzen duenik. Haien funtzioa ez da soberan ditugun kiloak kentzea, pilatzera iristea prebenitzea baizik. Definnitiboan, pisua galtzeko beharrezkoa da elikadura-ohiturak aldatzea (besteak beste, azukrea edulkoratzaileekin ordezkatzea, beste jarraibide osasungarri batzuez gain) eta jarduera fisikoa.

Azukrea baino osasungarriagoak dira: EGIA

Azukrea ez dago kafera botatzen dugun soberan bakarrik. Ontziratutako zuku bat, galleta batzuk, freskagarri bat, zerealak gosarian… hartzen ditugun bakoitzean kontsumitzen dugu. Espainian, Osasunaren Mundu Erakundeak egunean gomendatzen duen azukre-kantitate maximoa (25 g egunean) hirukoiztu egiten dugu: egunero 71,5 g hartzen dugu, batez beste. Osasungarriena, beraz, kopuru hori murriztea litzateke. Gozagarriak ez dira gizentasun arazoen irtenbidea, baina ordezko ez-kaloriko horiek tresna egokiak dira egunero kontsumitzen dugun azukre kopurua ordezkatzeko edo kontrolatzeko.

Gozagarri artifizialek ez dute txantxarrik eragiten: EGIA

Azukrea %100ean sakarosaz osatuta dago, karbohidrato bat, hortzetako plaka osatzen duten bakterioen elikagai gogokoena dena. Arrotz horiek ezin dituzte gozagarri artistikoak prozesatu; izan ere, gozagarri horiek azkar disolbatzen dira listuan, eta ez dira hortzetan itsasten eta ez dira hartzitzen, azukre arruntarekin eta eztia bezalako beste gozagarri natural batzuekin gertatzen den bezala.

Ondorio negatiboak izan ditzakete gure mikrobiotan: EBIDENTZIARIK GABE

Ikerketa askok zalantzan jarri dute edulkoratzaileen erabilera, gure mikrobiotaren osaeran izan daitezkeen aldaketetan oinarrituta, baina azken ikerketen arabera, azterketa horietan ez dago gizakiekin egindako ikerketarik edulkoratzaileak (animalietan soilik) erabiltzeak eragin kaltegarriak izan ditzakeela frogatzeko. Pertsonen kopurua hain mugatua bada, ezin da ondorioztatu gozagarriek hesteetako osasunari eragiten diotenik (betiere gomendatutako dosiak errespetatzen badira).

Cambridgeko Unibertsitatean (Erresuma Batua) nazioarteko 19 aditurekin egindako lan berrienetako batek, ‘Kaloria gutxiko gozagarriei buruzko adituen adostasuna: gertakariak, ikerketa-bretxak eta iradokitako ekintzak’, dio ez dagoela ebidentzia fidagarririk jakiteko eztitzaileek apetituari eta kontrol gluzemikoari (diabetea) eragiten dietela edo pertsonen gusturako lehentasunak aldatzen dituztela.

gozagarri
Irudia: congerdesign

Estebia da osasungarriena: GEZURRA

Adituen arabera, estebia Europan baimenduta dauden gainerako edulkoratzaile artistikoak bezain osasuntsua eta segurua da. Gozagarri natural gisa aurkezten da, baina supermerkatuan aurkitzen dugun produktua estebiol-glukosidoak dira, Paraguaiko jatorrizko landare horren hostoaren purifinketatik sortzen diren konposatu kimikoak. Konposatu horiek asegurutzat hartzen ditu Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA). Estebia-orri osoko landare, hosto gordin edo estraktua ezin da kontsumitu, toxikoak izan daitezkeen substantziak izan ditzaketen purutasun gutxiko partikulak dituelako; beraz, AEBetako Elikagai eta Sendagaien Administrazioa. (FDA) ez du merkaturatzen uzten. Etiketa ondo irakurri behar da; izan ere, estebia gisa saltzen denak %1 baino ez du estebiol-glukosidoak, eta gainerakoa sakarosak osatzen du.

Azukrearekin baino gutxiago behar da: EGIA

Gozagarri asko kaloriarik gabe edo ia kaloriarik gabe iragartzen dira, baina nutrizio-etiketa begiratzean ikus dezakegu, sukralosaren kasuan, adibidez, 336 kcal ematen dituela 100 gramoko. Kopuru horrek talka egin dezake, 100 g azukre bakoitzeko 399 kaloria hartzen baititugu. Non dago bien arteko aldea? Batak eta besteak behar dituzten kopuruak. Azukrez betetako kafe-koilarakadatxo batek 5 gramo ditu (20 kcal). Sukralosarekin gozotasun bera lortzeko, gramo erdi besterik ez da behar. Nahiz eta 100 gramoko kaloriak handiak izan, praktikan oso kantitate txikia erabiltzen da (1,7 kcal 0,5 g-ko), eta horrek gutxitu egiten du dietako kaloria-ekarpena. Gauza bera gertatzen da kalorikoak ez diren gainerako gozagarriekin, horien ahalmen gozagarria azukrearena baino handiagoa baita; beraz, kantitate gutxiago behar da efektu bera izateko. Ahalmen hori azukrearen (sakarosa) arabera zehazten da:

  • Sukralosa (E955): azukrea baino 400-600 aldiz gozoagoa.
  • Sakarina (E954): 300-500 aldiz gozoagoa da azukrea baino.
  • Estebiol-glukosidoak (E960): azukrea baino 200-300 aldiz gozoagoa.
  • Aspartamoa (E951): azukrea baino 150 edo 200 aldiz gozoagoa.
  • Azesulfame-K (E950): azukrea baino 150 eta 200 aldiz gozoagoa.
  • Ziklamatoa (E952): azukrea baino 30-50 aldiz gozoagoa.
  • Azesulfamo potasikoa: azukrea baino 200 aldiz gozoagoa.

Kalorikoak ez diren guztiek ‘0 Kcal’ dute: FALTSUA

Kalorikoak ez diren gozagarri batzuetan kaloriak agertzeko arrazoia da (hauts-formatuan) horietako gehienak beste substantzia batzuekin nahasten direla, hala nola destrosa eta maltodextrina, produktuari bolumena ematen dioten karbohidratoak eta kaloriak eransten dituztenak (baina oso gutxi).

  • 1 g sakarinak 3,6 kcal ditu.
  • 1 g aspartamo, 3,9 kcal.
  • 1 g sukralosa, 3,4 kcal.

Baimendutako kontsumo-muga bat dago: EGIA

Gozagarriek EFSAk ezartzen duen eguneko kopuru gomendatua dute, substantzia bakoitzaren ezaugarrien arabera. Hori dela eta, merkaturatzeko onartu aurretik, kontsumorako duten segurtasuna ebaluatuko da, eta eguneroko kopuru jakin bat gaindituz gero izan ditzaketen ondorio kaltegarriak ezarriko dira. Hauek dira onartutako dosiak:

  • Aspartamoa: 40 mg kilo bakoitzeko.
  • Sakarina: 5 mg, pisu-kiloko.
  • Sukralosa: 15 mg, pisu-kiloko.
  • Ziklamatoa: 7 mg, pisu-kiloko.
  • Estebia: 4 mg, pisu-kiloko.

Formatu likidoan kaloria gehiago ematen ditu: GEZURRA

Mahaiko gozagarri horiek hainbat formatutan merkaturatzen dira: konprimituak, hautsa edo likidoa. Likidoaren nutrizio-informazioa duen etiketan, gozagarri berak hauts-formatuan dituen kaloria-kantitateak ez bezalakoak irakur ditzakegu. Gozagarria diluituta dagoenean, energia gutxiago ematen du hautsetan edo pikorretan baino. Likidoan konposatu batzuk ez daudelako gertatzen da hori (adibidez, karbohidratoak), baina horiek hauts-bertsioari gehitzen zaizkio bolumena emateko. Sukralosa likidoaren kasuan, 100 gramo bakoitzeko 4 kcal ematen ditu energiak; hautsean, berriz, 336 kcal 100 gramo bakoitzeko. Kontsumitzen den kantitatea 0,5-1 g denez, produktuaren bertsioek 1,7-3,8 kcal emango lituzkete, hurrenez hurren.

mitoak egia edulkoratzaileak

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak