Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gozoki gehiegi eta bitamina-urritasuna

B1 eta B2 bitaminek karbohidratoetatik energia lortzeko prozesuan parte hartzen dute, eta, beraz, gehiegizko gozokiek bitamina horien beharra areagotzen dute.
Egilea: maitezudaire 2004-ko ekainak 11

Elikagai gozoak tentazio handia dira pertsona gehienentzat, eta, oro har, haien kontsumoa areagotu egiten da haurtzaroan eta nerabezaroan. Kasu batzuetan, gurasoek seme-alabei eskaintzen dizkieten sari edo sari gisa erabiltzen dituzte, gozokiak beren dietako ohiko elikagai bihurtuz. Nerabezarora iristean, zaila da ohitura horiek baztertzea, eta, nahiz eta ez den beharrezkoa elikaduratik gozokiak kentzea, komeni da noizean behin kontsumitzea.

Gozokien abusuaren ondorioak Haur eta nerabeen elikadura-ohiturei buruzko hainbat azterketa nazionalek bat egiten dute litxarrerien, opil industrialen eta era guztietako gozokien gehiegizko kontsumoarekin. Komunikabideek, modek eta denbora faltak, besteak beste, haurrei eta nerabeei eragiten diete, gero eta maizago, gosari edo askari orekatuak (frutak, zukuak, esnekiak, ogitartekoak, sandwichak, etab.) ordeztea, ekarpen kaloriko

handiko produktuengatik eta azukre sinpleen kontzentrazio handiengatik; gainera, ia ez dute bitamina, mineral eta zuntzik.

Gozokiak gehiegi erabiltzeak ondorioak izan ditzake haurren eta gazteen osasunean. Elikagai horien azukre sinpleen kontzentrazio handiak txantxarra eragiten du, gehiegizko pisua eragiten du, helduaroan mellitus diabetesa garatzeko arriskua areagotzen du eta dietako mantenugaien kontzentrazioa murrizten laguntzen du. Hori dela eta, handitu egiten da elikadura-urritasunak izateko arriskua. Oro har, elikagai horiek kaloria hutsak ematen dituzte, ia ez baitute beste elikagairik ematen (proteinak, bitaminak, mineralak edo zuntza), karbohidrato sinpleak izan ezik. Gainera, gozoki gehiegi jatearen ondorioz, nerabezaroan B1 (Tiamina) eta B2 (Riboflabina) bitaminen urritasunak izaten dira.

B1 eta B2 bitaminen behar handiagoa Tiamina eta erriboflabina bitamina hidrosolubleak dira, hau da, uretan disolbagarriak dira eta B multzoko bitaminen parte dira. Biek eginkizun garrantzitsuak dituzte, besteak beste, karbohidratoetatik edo azukreetatik energia lortzearekin zerikusia duten zenbait sistema entzimatikoren kofaktore gisa jardutea. Elikagai gozo guztietan osagai komun bat dago: azukre findua, baita galleta, opil, gozoki eta abarretan ere. Beraz, mota horretako produktuak maiz eta kantitate handitan hartuz gero, organismoak B1 eta B2 bitaminen ekarpen gehigarria beharko du. Gainera, elikagai finduak egiteko prozesuan, bitamina horietan aberatsena den zerealaren alea kentzen da. Fintzeak, halaber, beste bitamina eta mineral batzuk galtzea eragiten du, eta, gainera, elikagaian era naturalean dagoen zuntzaren ehuneko handi bat kanporatzea.

Gabeziak saihesteko dieta orekatua Kasu batzuetan, B1 eta B2 bitaminen urritasuna apatia, neke eta ahultasun egoerekin ager daiteke, besteak beste. Eta, zehazki, dietan B2 bitamina ez izateak begietako, ahoko eta larruazaleko arazoak eragin ditzake.

Elikadura osasungarria eta orekatua egitea nahikoa da behar adina tiamina eta erriboflabina lortzeko. Bitamina hauek elikagai aberatsak dira: garagardo-legamia, hosto berdeko barazkiak, galorratza, fruitu lehorrak eta lekaleak, eta zereal integralak edo aberastuak. Txerrikian eta erraietan tiamina ugaria da eta esnekietan erriboflabina.