Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gurina edo margarina: eztabaida mahaian dago

Bi produktu horiei buruzko ezagutzak asko aurreratu du azken urteotan eta elementu berriak eskaintzen ditu, gantz gehien eta osasungarrienak zein diren bereizteko

Img mantequilla margarina debate hd Irudia: yelenayemchuk

Margarinari eta gurinari buruz asko idatzi da: “margarina hartzea”, “margarina hartzea”, hau da, “margarina hartzea, animaliarentzat gantz saturatuak eta txarrak”. Hori horrela izanik, baliteke pertsona askok ez jakitea zein den egia, edo hirugarren bideren bat badago. Horri buruz ari gara artikulu honetan.

Img mantequilla margarina debate
Irudia: yelayemchuk

Margarina: nola aldatu da denborarekin?

Margarina Napoleon Bonaparten asmakizuna izan zela esaten bada ere, lehen Mundu Gerran eta gerraostean lehen aldiz izan zuen bere lehen ospea, eskasia garaian gantz iturri merketzat erabiltzen zenean. Baina 1950-60ko hamarkadara arte ez zen izan Ancel Keysen ‘Estudio de los 7 nacios’ liburua argitaratu zenean. Ordutik, margarina goratu egin zen produktu osasungarri gisa, eta, ondorioz, animaliak arazo kardiobaskularren erantzule izan ziren. Beraz, komunitate mediko-zientifikoak eskatuta, amerikarrak landare, txerriki eta gurinarekin prestatzera pasatu ziren, margarinarekin. Nabarmentzekoa da arazo kardiobaskularrak ez zirela gutxitu.

Gaur egun dakigunez, hori oso ideia penagarria izan zen, garai hartako margarinek landare-olioak hidrogenatzen zituztelako orain dela urte gutxi arte. Olio bat (likidoa giro-tenperaturan) koipea (giro-tenperaturan solidoa) bihurtzen duen prozesua da hidrogenizazioa. Hori asko sinplifikatzen da, eta, horretarako, olio beroan hidrogenoa sartzen da, loturak asetzearren. Hidrogeno-sarrera horrek koipe-molekulak aldatzea eragiten du (cis izatetik trans izatera pasatzen da), eta aldaketa horrek lortzen du solido bihurtzea. Gantz hidrogenatu edo trans horiek egin daitekeen aukerarik okerrena dira, eta osasunean duten eragina oso handia da, ahalmen aterogeniko handia duelako.

Hori jakinda, industriak koiperik gabeko margarinak ekoizten ditu aspalditik. Gainera, elikagai funtzional bihurtu ditu, fitoesterolak bezalako konposatuak gehituta, kolesterola jaisten dutela argudiatuz. Eta egia da kolesterola jaitsi egiten dela, baina ez arrisku kardiobaskularra, baina iragarkiek ez dute hori adierazten. Fruitu lehorrak edo oliba olioak, aldiz, murriztu egiten dute bihotz-hodietako istripua izateko arriskua.

Eta gurina?

Gurinaren fama txarra, gantz saturatua izaki, ez zen merezia. Gaur egun, jakina da arazoa ez dela gantz saturatuak besterik gabe, beste faktore asko ere kontuan hartu behar direla. Gantz saturatu batzuek ez dute esan nahi arrisku kardiobaskularra areagotu denik, eta herdoilaren aurka egiteko eta su hartzeko landare-gantzak ere badaude, omega 6 ugariko olio finduak bezala. Gurina, beraz, erruz askatzen da, eta, zalantzarik gabe, gantz hidrogenatuekin egindako margarina baino askoz hobea da.

Orduan… Zein da hobea?

Espainian, gurin edo margarina hobea ote den eztabaidatzea, oliba-olioa izanik, ez du zentzurik. Gure herrialdean, munduko koiperik osasungarrienetakoa dugu: oliba-olio birjina estra. Hori izan beharko litzateke erreferentziazko gantza, fruitu lehorrekin eta arrain urdin txikiekin batera.

Plater jakin baterako edo prestakin jakin baterako gantz solido bat aukeratu nahi denean, bazkaz elikatutako behi-esnetik datorren gurina izango litzateke aukerarik onena. Landare-alternatiba bat nahiago izanez gero, aguakatea, koko ama birjina osasuntsua, baina ez oso iraunkorra, edo kakao-gantza. Eta margarina baten alde egitean, etiketari erreparatu beharko zaio, ez baitu gantz hidrogenaturik. Baina aukera horiek guztiak puntualak izan behar lukete, eta ez da oliba-olioa erabili behar elikaduran nagusi den koipetzat.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak