Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Halitosiaren eta aho lehorraren aurkako jarraibideak

Ahoko higienea behar bezala zaintzea, ez erretzea eta elikagai batzuk saihestea izan daiteke bi eragozpen horiek kentzeko irtenbidea.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2009ko urtarrilaren 17a

Halitosiari hatsa deitzen zaio. Baldintza komuna da eta, beraz, zaila da biztanleria orokorrean ebaluatzea. Beren bizitzako uneren batean edo nahiko maiz izaten dute ia pertsonen erdiak. Ahoan usain txarra eragiten duten arrazoiak askotarikoak dira, eta horietako batek nahikoa listu sortzeko ezintasunarekin du zerikusia, eta horrek ahoa lehortzea eragiten du.


Listua likido konplexua da, listu-guruinen jariaketaren ondorioa. Fluido koloregabea da, usaingabea, aparra eta oso urtsua; %99 ura du. Oso garrantzitsua da ahozko ehunen mantentze-lanetan eta babesean: aho-barrunbea lubrifikatu eta garbitzen du, bakterioen, birusen eta antifungikoen aurkako propietateak ditu, hortzak mantentzen eta birmineralizatzen laguntzen du, eta ahoko higienea ona da.

Hatsaren jatorria
Karbohidrato gutxiko dietak dira hatsa eragin dezaketen arrazoietako bat.
Hatsa eragiten duten arrazoien %90 ahoan sortzen dira. Oro har, halitosiaren jatorria aho-barrunbean bizi diren milioika bakteriotan dago, usain txarreko konposatu sulfuratu lurrunkorrak sortzeko gai baitira. Horregatik, oso garrantzitsua da aho-hortzetako higiene egokia egitea.

Ikuspuntu dietetikotik, hatsa eragin dezaketen arrazoietako bat karbohidrato gutxiko dietak dira, pasta, patatak, ogia, arroza, zerealak eta lekaleak bezalako elikagaietan dauden elikagaiak. Denborarekin, karbohidratorik ez duenez, energia lortzeko gantza erabiltzen hasten da organismoa. Aldaketa horren ondorioz, zetosia gertatzen da, hau da, gorputz zetonikoen maila handitu egiten da odolean eta gernuan. Metabolismoaren ondorioz edo gantzak energia lortzeko erabiltzearen ondorioz agertzen dira konposatu horiek. Zetosiaren ezaugarrietako bat azetona kantitate txikiak kenduta usain handiko hatsa agertzea da.

Bestalde, halitosi-arazo bat areagotu egin daiteke ordezko hortzekin edo ahoko lakak, txantxarra, sinusitisa, hortzoietako infekzioak edo ahoko lehortasuna izanez gero. Kasu batzuetan, halitosia gaixotasun baten ondorioz ager daiteke, hala nola gaizki kontrolatutako diabetesa (usain gozoa duen hatsa) edo giltzurrun-gutxiegitasun kronikoa (amoniako-usaina duen hatsa), nahiz eta gaixotasun horiek izateak ez duen nahitaez halitosia agertzea esan nahi.

Nola egin aurre
Halitosi-kasu gehienak desagertu egiten dira aho-hortzetako higienea egokia denean, hortzak, hortzoiak eta mihia janari bakoitzaren ondoren eskuilatuz eta dentistarengana erregulartasunez joanez. Elikadurari dagokionez, garrantzitsua da ur ugari edatea edo txikleak (azukrerik gabeak) murtxikatzea, ahoak listua sor dezan, ahoko bakterioak kentzen baititu. Horrela, ahoa lehor egotea ere saihesten da, hatsa agertzearen beste arrazoietako bat. Oso erabilgarriak dira, halaber, menda piperita, menda poleo edo erregalizezko infusioak eta menda-hostoak mastekatzea edo azukrerik gabeko gozokiak txupatzea.

Halitosia agertzen laguntzen duten zenbait elikagai daude, hala nola baratxuria eta tipula. Pertsona batzuengan, azaren, pepinilloen eta kafearen kontsumoak eragiten du arazo hori. Alkohola eta tabakoa dira hatsa eragiten duten beste batzuk.

Ahoko lehortasunerako elikagaiak
Listu-ekoizpena gutxituz doanean, aho lehorraren sentsazioa edo “xerostomia” agertzen da. Egoera hori nahiko ohikoa da adineko pertsonen artean, neurri batean, organismoak zahartze-prozesuan izaten dituen aldaketen eta behar besteko hidratazioaren ondorioz.
Dieta zaintzea funtsezkoa da ahoko lehortasuna eta, ondorioz, hatsa saihesteko. Horregatik komeni da:

  • Ura edatea. Ur asko eta maiz edatea gomendatzen da. Erabilgarria izan daiteke ahoan izotz-puskak desegitea.
  • Listuaren ekoizpena bultzatzen duten elikagaiak kontsumitzea. Txikleek, murtxikatzean, listua sortzen dute. Ahosabaiari itsatsita gera daitezkeen janari lehorrak eta haritsuak saihestu behar dira, hala nola fruitu lehorrak, galletak, biskoteak edo ogi txigortua. Azido zitrikoa (adibidez, laranja, mandarina, limoia, pomeloa) listu-jarioaren estimulatzaile indartsua da. Horregatik, edari azidoak edo zitriko-zukua duen ura hartzeak listu-fluxua handitzen laguntzen du.

Dietaz gain, sendagaiak hartzeko kontrola ezinbestekoa da. Farmakoak dira, gaur egun, listu-fluxua gutxitzearen erantzule nagusietako bat. Hori dela eta, medikuari galdetu behar zaio, ahal izanez gero, xerogenikoa ez den beste botika bat bilatu behar den.

GEHIEGIZKO PISUA ETA HATSA

2007ko urrian, Israelgo Tel Aviveko Unibertsitatearen azterlan bat argitaratu zen Journal of Dents Research aldizkarian. Gainpisuaren eta hats txarraren arteko zuzeneko harremanaren berri ematen zuen. Azterlan berak erakutsi du lotura dagoela hatsaren eta alkoholaren kontsumoaren artean. Maurice and Gabriela Goldschleger Hortz Medikuntzako Eskolako Mel Rosenberg buru zuen ikerketa horretan, 88 helduk hainbat pisu eta altueratako hatsaren usaina aztertu zen. Helduei bizitza-ohiturei, elikadura-ohiturei, osasunari eta ahoko higieneari buruz galdetu zitzaien, baita hats-usain txarraren pertzepzioari buruz ere.

Ahoko usain txarra ebaluatzeko listuaren eta osagai usaintsuen mailak neurtu ziren, hala nola sulfuro lurrunkorrak eta betagalaktosidasa. Rosenberg-ek suposatzen du hainbat faktorek azal dezaketela aurkitutako konexioa. Litekeena da obesitate-egoera batek ahoa lehortzea dakarren dieta batekin zerikusia izatea. Halaber, iradokitzen du obesitatea gorputzaren eta ahoaren arduragabekeriarekin lotzen dela maiz.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak