Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haragi gorria edo haragi zuria: zein da hobea eta zergatik?

Haragiaren nutrizio-edukia aldatu egiten da jatorrizko animaliaren arabera, baina jaten den animalia-zatiaren araberakoa ere bada

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2017ko martxoaren 03a

Gaixotasun ugari dituen gizarte batean (hiperkolesterolemia, hipertentsioa, gizentasuna eta minbizia), gaur egun kezka handia dago haragi eta elikagai proteikoen kontsumoagatik. Dietan elikagai proteiko gehiegi edo proteina falta al da? Gehiegi jaten al da haragia? Haragi gorria edo haragi zuria hobea da? Zer onura dakartza horietako bakoitzak? Hurrengo artikuluak galdera horiei erantzuten die, eta gogoan izaten da zein den haragi egokiena eta zer kontsumo-jarraibide dituen.

Irudia: karammiri

Proteinen kontsumoa: behar baino gehiago

Dietista-nutrizionistentzat ez dago zalantzarik: behar baino proteina gehiago hartzen dira gure gizartean. Hainbat ikerketak erakusten dutenez, Espainiako biztanleen batez besteko proteina-kontsumoak gomendioak gainditzen ditu, bai Espainiako herritarrentzat Erreferentziazko Didietetikoak erabiltzen badira, bai Elikadura Segurtasunerako Europako Agintaritzak gomendatutakoak (EFSA), esaterako, Estatu Batuetako Dietary Reference Intakes (DRI).

Oro har, proteinen, hestebeteen eta bestelako deribatuen, arrainen eta itsaskien, arrautza eta itsaskien, eta esnekien eta deribatuen kontsumoak zehazten du proteina-kontsumoa; eta, azkenik, landare-jatorriko proteina-iturri eta fruitu lehorrek. Beraz, berriro ere adostasuna dago: dietista-nutrizionista gehienentzat, adibidez, haragiak, haragi prozesatuak eta hestebeteak dietan.

Haragi gorriak eta haragi zuriak

Munduko Osasun Erakundearen arabera, haragi gorria ugaztunen haragi muskularra da, eta definizio horretan sartzen dira, hain zuzen ere, behi-haragia, txahalkia, txerria, arkumea, zaldia eta ahuntza. Beraz, OMEk haragi gorria hartzen du txerrikia. Haragi zuriz hitz egiten denean, aldiz, hegazti-haragiak sartzen dira talde honetan, hala nola oilaskoa eta indioilarra, baita untxia ere.

Mundu guztiak ez daki haragi horien nutrizio-edukia aldatu egiten dela jatorrizko animaliaren arabera, baina jaten den animalia-zatiaren araberakoa ere bada.

Irudia: CONSUMER EROSKI

Ikus daitekeenez, haragi gorri guztiak eta haragi zuri guztiak ez dira berdinak. Hala ere, bada nolabaiteko eredu bat: haragi gorriak kaloria ugariagoak dira eta gantz gehiago dute, nahiz eta animaliaren eta muskulu-eremuaren arabera aldatu. Adibidez: txerriki gehienen koipe-edukia, txerri-azpizuna edo txahalkia baino. Haragi zuriek, oro har, gantz neurrizko edukia dute. Proteina-edukia aldakorra da, baina guztiak iturri proteiko bikainak dira.

Zein haragi da gomendagarriena eta zenbat kontsumitu behar da?

Artikulu honen hasieran aipatzen den bezala, adituen iritziz, animalia-jatorriko proteinen kontsumoa murriztu egin beharko litzateke, horiek irensten baititugu. Horrek, aldi berean, oso gomendagarriak diren beste elikagai batzuen presentzia murrizten du: fruta, berdurak, barazkiak, lekaleak eta fruitu lehorrak. Hala, 1. gomendioa da haragi gutxiago kontsumitu behar dela, bai zuriak, bai gorriak.

Ez da ahaztu behar, gainera, 2015ean OMEk haragi gorrien eta haragi prozesatuen kontsumoari buruzko alertan jarri gintuela. Zehazki, Osasunaren Munduko Erakundeak ikusi zuen haragi gorria, ziurrenik, gizakientzat kartzinogenotzat hartzen dela ebidentzia mugatuan oinarrituta; aitzitik, haragi prozesatua gizakientzat kartzinogeno gisa sailkatzen da, ebidentzia nahikoa oinarri hartuta. Elkarte horiek, batez ere, kolon-ondesteko minbiziarekin ikusi ziren.

OMEk adierazten du ez dela agintari eskuduna haragi gorriaren eta haragi prozesatuen kontsumoari buruzko gomendioak emateko, baina gogoan izan behar da haragi gorriak eta prozesatuak jatea komeni dela, eta aspaldi ematen diete dietista-nutrizionistei. Beraz, 2. gomendioa da haragi gorriaren eta haragi prozesatuen kontsumoa moderatu behar dela; hau da, gazitu, ondu, hartzitu, ketatu edo zaporea hobetzeko beste prozesu batzuk (frankfurterrak, urdaiazpikoa, saltxitxak, kontserba-haragia, etab.). ).

Laburbilduz, haragien kontsumoari buruzko gomendio on bat astean 3-4 errazio hartzea litzateke (haragi-errazio bat 100-125 g da, pisu garbia), giharrak lehenetsiz eta haragi gorriak hartuz. Haragi prozesatuak jateak mugatu egin behar luke, gizakietan kartzinogenikotasuna nahikoa dela frogatu behar baita. Beti komeni izaten da jatordu bakoitza landare-jatorriko elikagai askorekin laguntzea: fruta, barazkiak, barazkiak, lekaleak edo fruitu lehorrak.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak