Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haragi gorria edo haragi zuria?

Burdina, purinak, koipea eta zaporea dira haragia batetik bestera bereizten duten alderdi nagusiak.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2007ko ekainaren 19a

Haragi guztiek, gorriek zein zuriek, kalitate bikaineko proteinak dituzte, eta bitamina eta mineral ugari eta askotarikoak. Gainera, elikagai-multzo hori neurriz kontsumitzeak osasun-egoera ona izaten eta ehunak hazten eta garatzen laguntzen du, bai eta anemia eta desnutrizioa bezalako gaixotasunei aurrea hartzen ere.

Zein da?

Haragi gorriei buruz hitz egiten denean, zaldi-haragia aipatzen da; behi-haragia, bereziki, behi nagusia (behia, idia eta zezena); ehizakoa (erbia, eperra, usakumea, faisaia eta galeperra); eta erraiak (giltzurrunak, gibela eta bihotza). Oilasko, indioilar edo untxi haragia zuritzat jotzen da.

Arkumea eta txerria salbuespena dira, haragi gorri edo zurietan sailkatzen baitira, animaliaren adinaren, elikaduraren eta, heldua denean, kanalaren zatiaren arabera. Adibidez, animalia helduen haragiak (Pascual arkumea eta ardi nagusia) kolore gorri biziagoa du animalia gazteena baino (esneko arkumea edo ternaskoa), arrosa gehiago baitu. Zerrian antzeko zerbait gertatzen da kanalaren zatia kontuan hartzen denean. Hala, azpizuna haragi gorritzat hartzen da, eta txerri-solomoa, berriz, haragi zuriaren sailkapenari dagokio.

Sailkapen horren aurrean, oso ohikoa da galdera hauek egitea: zein nutrizio-desberdintasun daude batzuen eta besteen artean? zergatik du kolorea? bietatik zein da hobea?

Haragi gorrien ezaugarriak

Burdina gehiago
Kolore gorrixkagoa du mioglobina-edukiagatik, burdina duen eta muskulu-zuntzetan dagoen pigmentu gorria. Beraz, haragiak gorriak edo zuriak izatea substantzia horren kontzentrazioaren araberakoa da, eta, hain zuzen, irizpide horren arabera sailkatzen dira batzuk edo besteak. Haragi gorriek burdina gehiago kontzentratzen dute kopuruagatik ez ezik, burdina hemoa aurkezteko moduagatik ere; horrek esan nahi du organismoak erraz xurga dezakeela.

Haragi gorria oso egokia da anemiari aurre egiteko, baina gehiegi hartuz gero, hezueria, obesitatea eta arazo kardiobaskularrak eragin ditzake.

Burdinaren aberastasunagatik, haragi guztien artean zaldiarena nabarmentzen da, 100 gramoko 4 miligramo dituena. Erraiek kopuru hori gainditzen dute, eta 10 miligramo burdina izatera irits daitezke. Baina, ezbairik gabe, ehiza-haragiek eta, bereziki, usakumeak dute burdina gehien (20 miligramo 100 gramoko). Haragi zuriek, aldiz, 1 eta 1,5 miligramo artean izaten dute 100 gramoko.

Komeni da jakitea burdinazko ekarpen on bat elikagai hori dietan sartuta lortzen dela, baina horrek ez du esan nahi beti haragi gorria kontsumitu behar denik.

Purina gehiago
Purinak konposatu organikoak dira, eta ugari dira haragi gorrietan, batez ere ehizan eta erraietan. Substantzia horiek proteinen metabolismotik datoz eta azido uriko bihurtzen dira organismoan. Arrazoi dietetiko horrek azaltzen ditu hiperurizemia eta tanta-erasoak, purina askoko elikagaiak neurriz gain kontsumitzen direnean.

Koipe gehiago
Haragi zuriak eta gorriak bereizten dituen beste alderdi bat da azken horiek koipe gehiago dutela eta, bereziki, gantz saturatu gehiago, eta hori zuzenean islatzen da kaloria-ekarpen handiagoan. Adibidez, 200 g-ko idi-entrekota batek 24 g gantz ematen ditu; txerri-solomoak, berriz, 16 g.

Zapore gehiago
Koipeak haragi gorriei ematen dien oparotasunak, puntuari kozinatuz gero odolak eta askatzen dituzten zukuek, era horretako haragiak zaporetsuagoak eta mamitsuagoak bihurtzen dituzte oilasko-bularki bat baino, haragi zuri nagusia.

Haragi gorriak noizean behin

Ikus daitekeenez, burdina asko dutenez, haragi gorriak bereziki egokiak dira anemia duten pertsonentzat. Hala ere, gehiegi hartuz gero, hezueria (purina ugari duelako), obesitatea eta arazo kardiobaskularrak sor ditzakete, gantz saturatu eta kolesterola dutelako.

Horregatik guztiagatik, bi haragi moten kontsumoa aldatzea gomendatzen da, horietako bakoitzaren alderdi onak lortzeko modu egokia baita. Nutrizio-irizpide horiei jarraiki, Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak (SENC) ematen dituen gomendioek hiruzpalau errazio ematen dituzte astean herritar guztientzat. Errazio horietan haragi zuria bota behar duzu. Hilean bizpahiru aldiz, haragi gorriak sartzea gomendatzen da. Bi haragia oso ondo osatzen denez, dieta orekatu baten barruan egon behar dute.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak