Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haragi prozesatua kontsumitzeko gomendioak

Urdaitegitik haraindiko afariak, askariak eta barbakoak ere badaude, eta horien ordez elikagai osasuntsuak eta erakargarriak jar daitezke.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2012ko otsailaren 02a
img_hamburguesa vegetal 1

Hanburgesak, saltxitxak, hestebeteak, pateak eta urdaitegiko beste produktu batzuek gantz saturatu, kolesterol eta sodio ugari dute. Gainera, gehienetan, produktu horiek osagai batzuk izaten dituzte, hala nola esnearen proteinak, elikadura-alergiak edo -intolerantziak dituzten pertsonentzat kontraindikatuak. Produktu horien presentzia ezinbestekoa da dietan, eta antzeko errezeta eta aukeretan dauden beste elikagai batzuekin ordezka daitezke. Premia horren arrazoia da, oro har, haragi gorriek eta, neurri handiagoan, prozesatuek elikagai gehiegi dutela.

Img hamburguesa
Irudia: Molly Elliott

Dieta osasungarri batean, haragia jateari buruzko osasun-gomendioak ezagutu behar dira. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) eta beste zientzia-iturri batzuek diotenez, ez dira egunean 40-70 gramo haragi eta haragi baino gehiago kontsumitu behar. Kalkulua astean egiten bada, 100 gramoko bi edo hiru zatitan egitea gomendatzen da, astelehenetik igandera. Kopuru horietan era guztietako haragia eta haragikiak sartzen dira, baita gutxiago ere, produktu manufakturatuagoak direlako, elikagai naturaletik urrunago. Beraz, osasunagatik arreta eta mugak jartzen bazaizkio jaten den haragi-kopuruari, aukerarik osasuntsuena, gozoena eta orekatuena aukeratzea izango da egokiena.

Hobe da urdaiazpiko ondua aukeratzea eta haragi giharrak (oilaskoa, hegaztiak, txahalki gihartsua, eta azpizunarekin edo txerri-solomoaren kanaberarekin txandakatzea) eguneroko dietan txandakatzea, eta, salbuespen gisa, saltxitxak, hestebeteak, pateak eta hanburgesak saihestea edo baztertzea. Ohitura osasuntsu horrek helduei zein haurrei eragiten die. Txikienei dagokienez, kopuruek muga handiagoa jartzen dute jardunaldiek baino; izan ere, ogia saltxitxoiarekin edo mortadelarekin askatzeko ogitartekoa ez da 20 gramora iristen, baina osagaitzat hartzen da, eta ez da egunero jan behar, noizbehinka baizik. Ez da ahaztu behar afariak askotarikoak izan behar direla, saltxitxak edo hanburgesak baino gehiago.

Osagaien alternatibak

Haragia eta haren eratorriak kontsumitzeko gomendio osasungarria da egunean 40-70 gramo baino gehiago ez jatea.

Haragia eta haren eratorriak osasungarri ez izateko erabakia hartuta, errezeta-liburura jo daiteke, osagaiak txandakatuz ohiturak aldatzeko.
Hanburgesak menuan egoten jarrai dezakete, patatekin lagunduta (hobe erreta frijituak baino), baina oilaskoarekin, atunarekin edo hegaluzearekin, bakailaoarekin, legatzarekin, berdelarekin edo barazki-nahasketekin eginda, hala nola fruitu lehorrekin edo tofuarekin eta lekale edo zerealen batekin. Saltxitxak zailagoak dira emulatzen, baina merkatuan landareak ere badaude.

Barazki-pateak oso aukera erosoak eta erakargarriak dira, eta aperitibo-produktu guztiek dituzte gustukoen. Landare-testurak txerri- edo ahate-gibelez egindako pateak kontserbatzen ditu, eta gaztekin eta arrautzekin egindako mousseek ere kremositate handiagoa lortzen dute. Txorizoa eta beste hestebete oso ezagun batzuk hain dira ezagunak, ezen arrainez edo beste espezie batzuez betetzeko saiakerek porrot egin baitute. Baina fianbreak ere arinagoak dira, indioilarrarekin eta oilaskoarekin egindakoak hobeto egokitzen dira haragi-mailak errespetatzen dituen dieta batean prozesatutakoak baino, koipetsuagoak eta sendoagoak baitira. Hala ere, horietako askok jatorrizko haragia ez beste hainbeste gehigarri eta osagai dituzte (esne-proteinak, lodigarriak, almidoiak, koloratzaileak, kontserbagarriak, aromatizatzaileak…), eta gogoeta egin behar da horrelako produktu artifizial bat aukeratzea merezi duen ala ez.

Aukera menuetan

Komeni da afariak berrikustea, elikagai prozesatuak gehien erabiltzen diren eguneko unea.

Haragia arrazionalizatzeko eta astean gehienez 300 gramoko gomendioa betetzeko erabakia hartuta, afariak berrikustea komeni da, elikagai prozesatuak gehien botatzen diren eguneko unea. Haragia osagai gisa kontrolatzeaz erne egon behar da. Hala, pizzak atunez eginda egon daitezke, eta ez urdaiazpikoz; espinakaz eta arrautzaz eginda, eta ez peperoniz; arrainez eta itsaskiz eginda. Txitxi-burruntziek, formula erakargarri eta oso arratsaldeko batek, landareak, landareak eta barazkiak, edo landareak eta perretxikoak alda ditzakete, eta usakumeak hiltzea aparteko aukera gisa.

Paredatuek ere urdaitegia erabiltzea bultzatzen dute eta, hala ere, irudimen pixka batekin, haragitik urrun dauden aukera eta zapore ugari irekitzen dituzte. Sanwiche begetal tipikoak, humusez edo landare-patez beteak, tortilla askotarikoak edo txanpinoiak eta perretxikoak. Azken finean, elikadura haragiak funtzio bat betetzen duen multzotzat hartu behar da, haragiaren eratorriak beste multzotzat, baina bien artean ez dituzte monopolizatu behar ez errazio garrantzitsuak, ez afariak.

BARBAKOA OSASUNTSUAGOA

Sukaldeak txingarretan egiten badu, haragia, koipea eta gatza neurriz kanpo jatera eramaten du. Barbakoaren inguruan ospakizun bakar bat eginez gero, hilabete osorako gomendatutako haragia irents daiteke, eta gainera kolesterolik handiena duten piezak eta formulak aukeratzen dira. Tentazioan ez erortzeko, arkume- edo txerri-saihetsen ordez oilasko-bularkiak eta -izterrak hauta daitezke. Zatirik gihartsuenak hauta daitezke, eta txorizoa gutizia puntuala baino ez da izango.

Posible da txarkuteriarik gabeko barbakoa. Oilaskoa, barazkiak eta patatak, arrainik mamitsuenak, baita itsaskia ere, erretzeko plater erakargarri, sendo eta zaporetsua egin dezakete. Ohitura eta gustua ere hezten dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak