Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haragia jatea: zer dakigu osasunean duen eraginari buruz?

Espainia da Europako haragi-kontsumitzailerik handiena. Koarentena hastean, produktu horren salmenta handitu egin zen, eta gai horri buruzko eztabaida piztu da. Hori da haragiari eta osasunari buruz dakiguna

carne roja salud Irudia: Getty Images

Konfinamenduaren lehen astean, goraldiak erregistratu ziren haragi freskoaren kontsumoan, 2019ko aldi berarekin alderatuta, eta % 20 baino gehiago hazi ziren oilasko- eta txerri-haragia, Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioaren ‘Etxeko kontsumoaren azterketa’ren arabera. Ardi-haragia izan ezik (% 25 gutxiago saldu zen), supermerkatu askotako haragi-sailak erabat hutsik geratu ziren. Haragia aukera osasungarria da? Haragi zuriak gorriak baino hobeak dira? Osasunari dagokionez, berdin da txerri-xerra bat eta saltxitxa bat? Zein da elikagai horien kopuru gomendatua? Hurrengo artikuluan azalduko dugu.

Haragia aspalditik dago elikadurari eta iraunkortasunari buruzko elkarrizketa guztien epizentroan. Zientzialariek ohartarazten dute gero eta azterketa gehiago egiten direla, eta azterketa horiek loditasunaren eta zenbait minbizi-motaren garapenarekin lotzen dituztela kontsumo errepikaria eta handia, planetaren ingurumen-fakturaz gain. Baina, informazio-boladak eta biztanlerian gaizki interpretatzeak gorabehera, komeni da gogoratzea txosten zientifikoek ez dutela eskatzen begetarianismoa besarkatzea, ezta haragikiak demonizatzea ere, baizik eta janariaren maiztasuna eta kantitatea kontrolatzen ohitu beharra dagoela, batez ere saltxitxak, hanburgesak edo hirugiharra bezalako prozesatuak, horien ohiko kontsumoak osasunerako arriskurik handienak baititu. Badirudi eredu dietetiko bat hartu behar dela, non proteinak, B taldeko bitaminak eta burdina batez ere oilaskoarenak, arrainenak, untxienak edo lekaleenak diren.

Nutrizio arloko jarraibide horiek gorabehera, haragia asko jaten da oraindik. Espainia da Europako elikagai horren kontsumitzailerik handiena —Iruñeko eta Donostiako hiriak buru dituela— eta munduko hamabigarrena, pertsonako 46,19 kilo hartzen baititu urtean, ‘Espainiako Elikagaien Kontsumoaren Txostena’ berrienaren arabera. Baina hori ez da beti horrela izan. Nafarroako Unibertsitateko Osasun Publikoko katedradun Miguel Ángel Martínez-Gonzálezek gogorarazi du haragi gorriak ez direla dieta mediterraneoaren patroikoak. Aitzitik, joera hori izugarri areagotu da azken bi hamarkadetan.

Haragiari buruzko eztabaida handia

Orain arte, haragi gehiegi jateak zenbait patologiarekin zuen zerikusia. Hala ere, 2019ko urrian, Annals of Internal Medicine ospetsuan makroazterlan bat argitaratzeak zioen haragi gorri eta prozesatuen kontsumoak ez zuela eragin negatiborik osasunean. Ikerketa-zentro garrantzitsuak, hala nola T.H. Osasun Publikoko Eskola. Chan de Harvardek, Cambridgeko Unibertsitateko Epidemiologia Unitateak, Oxfordeko Unibertsitateko Osasun Publikoko Sailak edo Espainiako Epidemiologia Elkarteak kontraesanak salatu zituzten azterketa honetan.

Erakunde horientzat, txosten honetako jarraibideak “ez daude justifikatuta, beren metaanalisiek sortutako ebidentziaren kontra egiten baitute”. Gainera, adituek uste dute ikerketa horretan proposatzen diren jarraibideek kalte egin diezaieketela pertsonen osasunari, osasun publikoari eta planetako osasunari. Eta, are garrantzitsuagoa, “elikaduraren zientziaren sinesgarritasuna ere kaltetu dezake, eta ikerketa zientifikoan konfiantza publikoa hondatu”, artikulu honetan azaldu dugun moduan.

Minbizia Ikertzeko Nazioarteko Agentziaren edo Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) azken txostenen arabera, milaka lagunen jarraipenari buruzko azterketa ugari egin ondoren, produktu horiek kolon-ondesteko eta bularreko minbiziarekin, gaixotasun kardiobaskularrekin eta diabetesarekin duten harreman zuzena frogatuta dago. Espainiako ikerketek, hala nola Nafarroako Unibertsitateko SUN Proiektuaren azterketak, nabarmentzen dute egunean errazio bat baino gehiago hartzen duten 45 urtetik gorako pertsonen hilkortasun-tasa %50 baino gehiago handitu dela, eta haurdunaldiaren aurretik kopuru handiak kontsumitzen dituzten emakumeen haurdunaldiko diabetesa garatzeko arriskua bikoiztu egin dela.

Zientzia-elkarteek gomendatzen dute “zenbat eta haragi gutxiago, hobeto”. EROSKI Fundazioaren moduko elikadura osasungarriko piramideek astean bi errazio dituzte haragi gorri eta urdaiazpikoentzat. Bidexken tamaina ere zaintzea komeni da (100 eta 125 g bitartekoak izatea gomendatzen da), produktu horiek gero eta kopuru handiagoetan eskaintzeko joera baitago, batez ere erretegietan.

Gauzak horrela, etengabe entzuten dugu haragi gorri eta prozesatuen kontsumoa murriztu egin behar dela, eta horien ordez zuriak jarri, baina, ba al dakigu benetan zer den “haragi gorria”, “haragi prozesatua” eta “haragi zuria”?

Haragia: kolorea da gutxienekoa

chuleton haragi gorria
Irudia: tomwieden

“Haragi gorria” sailkatzeko aukera ematen duen elementua mioglobina da, ugaztun handien bereizgarri den hemoproteina bat, eta haren funtzioa muskulu-zuntzetan oxigenoa metatzea da. Proteina horrek odol-itxura ematen die txuletoi, azpizun edo saihetsei. Baina ezaugarri hori ez da beti begi hutsez ikusten; animaliaren adinaren, ebakiaren edo tamainaren araberakoa da. Hori dela eta, Espainiako Nutrizio eta Dietetika Agentziako (ADEV) batzorde zientifikoko Eduard Baladiak Predimed (Prebentzioa Mediterraneoko dietarekin) azterlanean oinarritzea gomendatzen du, honako hau ezartzen baitu: behi, zerri, orein, arkume, zaldi, ahuntz, basurde eta ehizarako bestelako animalia handi guztiak haragi gorria dira. Eta kontuz: nahiz eta “galiziako txahal zuria”, “Avilako txahal zuria” edo “esneko txekorra” bezalako izenak egon, beti haragi gorria da.

Bertako arrazak eta haien jatorrizko deitura sustatzea plazer ukaezina da ahosabaiarentzat. Abeltzaintza estentsiboa eta artzaintzakoa, gainera, suteei aurrea hartzeko aliatu garrantzitsutzat jotzen du Europar Batasunak. Azken batean, gure gastronomiaren altxorra da, eta kontserbatzea komeni da. Hortik kanpo, esparru itxiko abelburuei dagokienez, Klima Aldaketaren Gobernu arteko Taldea (IPPC) bat dator OMErekin, ingurumenean duen eraginagatik jatorri intentsiboko edo industrialeko haragia mugatzeko gomendioan.

Txerria ere gorria da

Txerri haragiaren munduko hirugarren ekoizlea da Espainia, Txinaren eta Estatu Batuen atzetik. “Txerrikia giharra da” dioen mezua nonahi ageri den arren, zientziak dio gorria dela, eta produktu horiek kontsumitzeko gomendioetan sartzen da. Berdin dio bere kolorean zuritasuna nagusitzen bada edo gantza behi mozketena baino txikiagoa bada. Gaizkiulertu hori, besteak beste, EBko Nekazaritza Zuzendaritza Nagusiaren 2004ko agiri baten ondorio da. Dokumentu horretan, txerri-haragia zuritzat jotzen da, baina Espainiako Epidemiologia Elkarteak, Predimed estudioak eta Osasun Publikoko Eskola Nazionalak txerri-haragia “haragi gorritzat” jotzen dute.

Saltxitxak eta hanburgesak zaintzea

Hestebetea da ohar gehien dituen haragikietako bat, nahiz eta etengabe hazten ari den eskaria. Nielsen aholkularitza-enpresak oso harrera ona egin dio elikagai horiek prestatzeko azkartasunari, janaria prestatzeko denbora gutxi duen gizartearen ondorioari. Espainiako Epidemiologia Elkarteko Nutrizio Taldeak honela deskribatzen ditu produktu hauek: “Zaporea eta kontserbazioa hobetzeko eraldatu diren haragiak eta deribatuak dira, gatzak edo azukreak gehituz eta prozesu industrialak erabiliz, hala nola ketua edo hartzidura”. Erakunde horren arabera, ikerketek produktu horien kontsumo handia diabetearen garapenarekin lotzen dute, zenbait minbizi-mota, kolon-ondestekoa batez ere, haragi gorrien kontsumoan baino eragin handiagoa dutenak.

Baina kontuan hartu behar da, gainerako haragi-produktuetan bezala, arazoa kopurua dela. Gainera, horrelako produktuak gehiegi kontsumitzeak esan nahi du menutik oinarrizko beste elikagai batzuk kentzen direla dieta orekatua egiteko, hala nola barazkiak eta frutak. Adituek diote prozesatze-maila handiena dutenak (saltxitxak, frankfurt, hirugihar, hanburgesak…) direla osasunerako kaltegarrienak. Eta azpimarratzen dute osasungarritzat jotzen diren elikagaiak, hala nola urdaiazpiko egosia edo indioilar-bularkia, “prozesatutako haragien” kategoriakoak direla, eta, beraz, nahiz eta ebidentziak adierazten duen haien eragin negatiboa ezin dela beste produktu batzuenarekin konparatu, komeni dela haien kontsumo-maiztasuna kontrolatzea.

hestebeteak, fianbrea

Txorizo-ogitarteko hori…

Hestebeteek garrantzi handia dute Espainiako kultura gastronomikoan, antzina-antzinako tradizio finaren balio erantsiarekin, prozesu industrialetatik kanpo. Baina gogoratu behar da etxekoa ez dela beti osasungarriagoa. Miguel Ángel Lurueña elikagaien teknologoak azaltzen du: “Osasunean duen eraginari dagokionez, alde txikia dago etxeko haragiaren eta industriako haragiaren artean. Izan ere, produktua itotzen bada, seguruagoa da industriarena, hidrokarburo aromatiko poliziklikoen (HAP) kopurua kontrolatzen delako. Substantzia horiek haragia tenperatura altuetan prestatzean sortzen dira, eta horien kontsumoak zerikusia du minbizi-arriskua handitzearekin”.

Indultua urdaiazpiko onduan

“Oliba-olioa hankekin”. Hala definitu zuen Francisco Grande-Covián doktoreak, nutrizioaren arloan Espainian aitzindari izan denak, urdaiazpiko ondua. Kontua da deskribapen horrek balio duen ala ez. Miguel Ángel Martínez-González ikertzailea Harvardeko katedradun emeritua da nutrizio-arloan, eta CSICen ikerketei buruz ari da. Ikerketa horiek urdaiazpiko ondua eta peptidoek angiotentsinan (presio arteriala gobernatzen duen hormona) duten jardueraren ondorio positiboak lotzen dituzte. “Urdaiazpiko onduaz dakiguna ez da txarra, eta guk prozesatutako haragien kategoriatik ateratzen dugu”, dio.

Hala ere, Martínez-Gonzálezek nabarmendu du produktu horren kontsumoa Mediterraneoko dieta baten testuinguruan egin behar dela beti, non barazkiak, frutak, lekaleak, osoko zerealak eta arraina baitira nagusi. Gainera, kontuan hartu behar da gatz asko duen produktua dela (50 g egunean gatzaren gehienezko gomendioen % 60 ematen dute); beraz, neurrian kontsumitu behar da.

“Biszeralik”enentzako informazioa

Etxetzarrak bere leialak ditu. Baina, nutrizio-profilari dagokionez, zertan bereizten dira txuleta bat muturraren, mihiaren, tripakien edo arandoien aldean? Espainiako Epidemiologia Elkarteak dioenez, guztiak haragi gorria dira, baina pieza horiekin egiten diren higiene-kontrolek garrantzi berezia dute, gainera, azido uriko ugari izaten baitute. Baina badira ondo baloratutako batzuk ere, hala nola behi-gibela, haurdunaldiko anemientzat hamarkadaz hamarkada egokia.

Okela zuriak: ez gaiztoak, ez onak

Oilaskoa, indioilarra, untxia eta ehizarako animalia txikiak (eperra, galeperra…), beren propietate organoleptikoengatik ez ezik, gorriak eta prozesatuak ordezkatzeko duten ahalmenagatik ere gomendatzen dira. Espainiako Epidemiologia Elkarteko Nutrizio Taldeak dioenez, ez dago ikerketarik osasunerako ezinbestekoak direla frogatzen duenik, baina bai proteina-iturri bat. “Haragi gorri eta prozesatuen osasun-arriskuekin loturarik ez duelako gomendatzen da”.

Gogoratu hegazti-haragi guztiak ez direla zuriak. Ahatea, ostruka edo antzara “haragi gorrien” taldekoak dira. Espainian, haragi zurien kontsumoa gorrien atzetik doa: untxiaren eskaera %6 jaisten da urtean, eta oilaskoak bilakaera laua du, nahiz eta prezioa urteko %5 garestitzen den, 2019ko Nielsenen ‘Haragiaren joerak’ txostenaren arabera.

Etiquetas:

haragi

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak