Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Harri bat kendu didate, zer jan dezaket?

Hortzetako pieza bat atera ondoren, elikagai egokiak aukeratuz gero, zauriaren orbaintzea eta hantura nabarmen hobetu daitezke.
Egilea: Natàlia Gimferrer Morató 2012-ko uztailak 13
Img comer dientes listp
Imagen: Mate Marschalko

Edozein ebakuntza kirurgikok ebakuntza ondoko zainketak behar ditu, behar bezala sendatuko dela ziurtatzeko. Hala ere, ahoa denean, eragozpenak oso deserosoak izan daitezke eta ondorioak, berriz, zertxobait zailagoak. Normaltasunez jaterik ez izateak elikadura-gabeziak eragin ditzake organismoan. Horregatik, jan beharreko elikagaien mugak kontuan hartuta ere, beharrezkoa da mantenugai orekatu eta nahikoa ematea. Artikulu honetan, hortzetako pieza bat erauzi ondoren zein elikagai gomendatzen diren azaltzen da, pureen eta likidoen osagai elikagarrienak zerrendatzen dira, eta jaki erdisolidoak dietan pixkanaka-pixkanaka nola sartu azaltzen da, elikagai gehien dituzten elikagaien zerrendarekin batera.

Hortzetako pieza bat atera ondoren gomendatutako elikagaiak

Hortzetako pieza bat atera ondoren, ohikoa da listuarekin nahastean zapore metalikoa sortzen duen odoljarioa. Gustu hori nahiko desatsegina da, batez ere janariarekin nahasten denean, eta, azkenean, edozein elikagai baztertzea eragiten du. Ahoko irakuzketek arazo hori gutxitzen laguntzen dute, eta horregatik gomendatzen dira, lehentasuna elikatzea eta modu egokian egitea baita.

Lehenengo 24 orduak dira esku-hartzearen arrakastarako garrantzitsuenak. Hortzak erauzten badira, elikadura onak eta elikagai egokiak aukeratzen jakiteak nabarmen hobetu dezake zauriaren orbaintzea eta hantura, eta indarberritze-aldian elikadura egokia bermatu.

Lehenengo hiru egunetan, garrantzitsuena hau da:

  • Elikagai hotzak kontsumitu. Tenperatura baxuek ahoa desinfektatu eta basokonstrikzioa errazten dute. Horrek mina eta odol-jarioa murrizten ditu.
  • Saihestu elikagai narritagarriak, hala nola pikanteak. Besteak beste, baratxuria, jengibrea, porrua, piperrak, tipulinak eta errefauak.
  • Elikagai solidorik ez kontsumitzea. Batez ere lehenengo bi egunetan, solidoak saihestu behar dira, zauria kaltetu eta arazoak sor baititzakete.

Hirugarren egunaren ondoren, dinamika nabarmen aldatzen da. Une horretatik aurrera, elikagai epelak edo beroak gomendagarriak dira, basodilatazioa errazten baitute, hau da, odol-fluxua handitzea, ehun berria eratzeko beharrezkoa baita. Elikagai erdisolidoak sar daitezke, eta erauztearen kontrako aldetik mastekatu beti. Eta, jakina, funtsezkoa da edozein janariren ondoren hortzak garbitzea.

Pureak eta elikagai likidoak: osagai elikagarrienak

Bere bitamina, antioxidatzaile eta mineralengatik, barazkiak dira pureak egiteko funtsezko osagaia.

Egun batzuetan pureak erabiliz jateak elikagai eta energia gehien ematen duten elikagaiak zein diren kontuan hartzea eskatzen du, horiek izango baitira gure dietaren iturri bakarra. Bere bitamina, antioxidatzaile eta mineralengatik, barazkiak dira pureak egiteko funtsezko osagaia. Zerbak, apioa, brokolia, kalabaza, kalabazina, espinakak, ilarrak, lekak, porruak, tomatea edo azenarioa izan daitezke pureen oinarria. Hortik aurrera, beste elikagai batzuk gehitu behar dira, hala nola esnekiak, karbohidratoak edo proteinak.

Garrantzitsua da pureetan mantenugai nagusi guztiak egotea. Adibidez, purea barazkiekin, patatekin eta gazta freskoaren zati batekin. Amaitutakoan, oliba-olio gordinarekin ondu daiteke, eta horrek testura melosoagoa emango dio pureari, eta elikagai preziatu horren onura guztiak ekarriko ditu.

Ordu artean elikagai likidoak kontsumitzea komeni da, hala nola fruta-zuku naturalak edo infusioak. Fruitu zukutu berrien elikagai-ekarpena ere funtsezkoa da. Esne freskoa gehitu eta fruta naturalen irabiakia lor daiteke. Platanoa, laranja, marrubiak, gereziak, kirtena, meloia, sandia, melokotoia edo anana.

Hortzak ateratzea eta elikagai erdisolidoak: nola sartu dietan

Hiru egunetik aurrera, elikagai erdisolidoak jan daitezke dietan. Dagoeneko posible da errazago murtxikatzea, baina ez modu normalean, eta helburua elikagaien trinkotasuna pixkanaka handitzea da.

Aldi horretan, jogurtak, fruta-pureak, gazta krematsuak, gelatinak, arroz-esnea, moldeko ogia, flanak, zereal-ahiak, semola-saldak, fideoak, oilasko xehatua, urdaiazpikoa edo arrautzak jan daitezke.

Etapa honek hiru egun inguru irauten du. Denbora hori igarota, gainerako elikagai solidoak sartu eta ohiko dietara itzul daitezke. Kaltetutako aldetik ez murtxikatzea komeni da, zauriak kalterik izan ez dezan. Hurrengo egunetan itxiko da.

Elikagai ugariko elikagaiak

Elikagai ugari dituen elikagaiak behar adina bitamina, mineral, proteina, koipe edo karbohidrato dituela esan nahi du. Elikagai horiek osasuntsu egoten laguntzen diote organismoari, eta gaixotasun-arriskuak murrizten dituzte. Hori lortzeko, dieta orekatua eta askotarikoa egin behar da: frutak, barazkiak, ale osoak, lekaleak, haziak, gantz gutxiko produktuak, haragi gihartsuak eta arraina.

Eguneroko dietan organismoak ongi funtziona dezan behar adina elikagai ematen ez badira, gerta daiteke gaixotasun kronikoak (diabetea edo arazo koronarioak, esaterako) izateko arriskua eta gabeziak izatea. Koipe eta kaloria ugariko dieta aukeratzea, askotan, mantenugai gutxiren sinonimoa da, eta horrek pisua handitzen laguntzen du, patologia eratorriez gain.

Hona hemen mantenugai garrantzitsuenetako batzuk eta horiek lortzeko iturriak:

  • Kaltzioa: esnekiak, aberastutako esnekien ordezkoak, hosto berdeetako landareak, sardinak edo brokolia.
  • Potasioa: bananak, meloia, mahatsa, espinakak, perrexila, hosto iluneko landareak eta arraina.
  • Zuntza: lekaleak, ale osoak (integralak), koloretako frutak, azenarioak eta haziak.
  • A bitamina: arrautzak, esnea, azenarioa, tomatea eta meloia.
  • C bitamina: laranjak, marrubiak, tomatea, kiwia, brokolia eta piperra.
  • E bitamina: aguakateak, oliba-olioa, haziak, espinakak, ale osoak eta hosto iluneko landareak.