Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hauek dira plater osasungarri eta jasangarri baten elikagaiak

EAT-Lancet batzorde entzutetsuko adituek diseinatutako menua da, modu osasungarrian eta ingurumena errespetatuz jateko

dieta sana sostenible Irudia: RitaE

Harvardeko plater izenekoak funtsezko bi kontzeptu biltzen ditu. Batetik, dieta osasungarria eskaintzen du, proteinen, koipeen eta karbohidratoen arteko orekaren aldeko apustuari esker. Ingurumenaren jasangarritasunari ere laguntzen dio, produktu freskoak, sasoikoak eta hurbilekoak menuan sartzea gomendatzen baitu. Eta EAT-Lancet batzordeko adituen gomendioekin, “Planetako osasun dieta” delakoaren sustatzaile baitira, askoz gehiago. Hurrengo lerroetan azalduko dizugu zer elikagaik eta zenbat elikagaik osatzen duten plater osasungarri eta iraunkorra, Estatu Batuetako unibertsitateak asmatutako diseinuaren egiturari jarraituz, eta nola egin, pixkanaka, animalia-jatorriko proteinen kontsumoa gutxituz joateko, hori baita jarraibiderik nabarmenenetako bat.

Planetako osasun-dietaren platera

EAT-Lancet batzordearen proposamenak (nekazaritzan, osasun publikoan, politikan edo ingurumen-jasangarritasunean adituak diren 16 herrialdetako hogeita hamar bat ikertzailek osatua) plater batean banatzen ditu elikagai-motak. Plater horretan oinarrituta, garai batean, Harvardeko Osasun Publikoko Eskolako elikadura-adituek eta Harvardeko Osasun Argitalpenetako editoreek asmatu zuten.

Planetako osasun-dietan egunero hartzen den kopuruaren erdiak frutak eta barazkiak izan beharko lituzke, obesitateari eta gehiegizko pisuari aurre egiteko. Beste erdia ale osoen, elikagai proteikoen eta koipeen artean banatzen da. Honela litzateke grafikoagoa:

Irudia: Eroski Consumer

Dieta-eredu hori osasunari buruzko iritzietan oinarritzen bada ere eta ohiko elikatze-eredu askorekin bat badator ere, horrek ez du esan nahi munduko biztanleek elikagai berberak jan behar dituztenik. Dieta zehatzik ere ez du agintzen.

Aldiz, elikagai-taldeak eta irenste-mailak egiten ditu, eta horiek, eguneroko menu batean konbinatuta, pertsonen osasuna hobetuko lukete. Adierazpen horiei tokian tokiko interpretazioa eman beharko litzaieke, biztanleen eta gizabanakoen kultura, geografia eta demografia islatzeko.

Irudia: Eroski Consumer

Nola murriztu animalia-proteinen kontsumoa

Grafikoan eta taulan ikusten denez, arrain-, haragi- eta esneki-kantitate txikiak sartzea proposatzen du planetako dietak. Izan ere, gure osasunerako eta ingurumenerako aldaketa positibo batek animalia-proteinako produktuak murriztea edo ezabatzea dakar, eta, aldi berean, elikagai integralei ematen zaie lehentasuna.

Gure dietatik kendu ditzakegu. Orduan begetarianismoa praktikatuko dugu. Baina elikaduraren animalia-proteina kantitatea murriztu nahi badugu, nola has gaitezke hori egiten? Gaples Institutuak, TH Chan de Harvard Osasun Eskola Publikoarekin lankidetzan, jarraibide batzuk eman ditu elikadura osasungarri eta jasangarrirako gida interaktiboan. Ekainean argitaratu zuen gida: Healthy Plate, Healthy Planet. Hauek dira:

— Haragia maiz jaten baduzu, saiatu gutxienez egun bat edo bi egon daitezen astean haragirik gabe.

• Haragia duten janarietan, pentsatu zati txikitan.

— Eta egunero animalia-produktuak hartzen badituzu, egin itzazu bi edo gutxiago:

  • esneki bat: azukrerik gabeko jogurta, esnea edo gazta.
  • arraina, hegaztiak, arrautzak edo haragi gorria. Haragi gorriaren kasuan, muga astean behin izaten da, eta gainerakoa astean bitan ere jan daiteke.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak