Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurdun dagoen emakume begetarianoaren elikadura

Etapa horretan konprometitutako elikagaietarako, hala nola burdina eta kaltzioa, funtsezkoa da haien bioerabilgarritasuna hobetzea, haien kopurua handitzea baino gehiago.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2010eko martxoaren 19a

Haurdun dauden emakume begetarianoen behar energetikoak eta mantenugaiak ez dira desberdinak ernari ez-begetarianoetatik. Salbuespen nagusia da burdinazko goi-gomendioek lehenengoetarako ematen dituzten gomendioak, ez hainbeste eman behar den kopurua, baizik eta xurgapen- eta aprobetxamendu-moduak optimizatzea. Dieta begetarianoak planifikatu egin daitezke, haurdun dauden emakumeen nutrizio-beharrak berme osoz asetzeko.

Nutrizio segurua eta kalitatezkoa


Haurdun dauden eta bularra ematen duten emakume begetarianoen dietek B12 bitaminaren iturri fidagarriak izan beharko lituzkete egunero, baita kaltzio, burdina, iodo eta folatoen ekarpen segurua eta kalitatezkoa ere.

B12 bitamina. Obo-lakto-begetarianoa bada, arrautzak eta esnekiak mantenugai horren eskakizunak bermatzen dituzten elikagaiak dira. Dieta zorrotzagoa eginez gero, elikagai aberastuak (sojaren deribatuak, gosaritako zerealak) eta B12 bitamina aktiboaren gehigarriak hartu beharko dira. Espirulina algak, nori algak eta sojatik hartzitutakoak, tempeh alga bezala, B12 bitaminan duten aberastasunagatik argitaratzen dira, baina, askotan, B12 bitaminaren analogoak dituzte, eta ez zianokobalamina (bitamina aktiboa), Dietista Amerikarren Elkarteak (ADA) eta Kanadako dietistek dieta begetarianoei buruz duten posizionamendu-dokumentuan adierazten duten bezala.

Erraz asimilatzen den kaltzioa. Fruitu lehorrak eta haziak, hala nola sesamoa, fruta lehortuak eta lekaleak, kaltzio gehien duten landareak dira, baina zurgapen okerragokoak. Algak baliabide onak dira ekarpen minerala handitzeko. Apustu onenak iziki (1400 mg/100 g), wakame (1300 mg/100 g) eta arame (1170 mg/100 g) dira. Zopa, entsalada edo lekale-gisatuen errezetetan egunero jateak emakume begetarianoen elikaduraren kalitatea hobetzen du.

Erraz asimilatzen den burdina (hemoa edo ferrosoa). Datuek iradokitzen dutenez, arrisku handiagoa dago haurra garaiz aurretik jaiotzeko eta pisu gutxirekin lehen hiruhilekoan burdin erreserbak txikiak badira. Burdina ez-hemo edo ferrikoaren (landareetan) xurgapena hobetu edo inhibitzen duten landareetan dauden zenbait substantzia deskribatu dira.

Sojaren hartzidurak oligoelementu horren bioerabilgarritasuna handitzen du, baita C bitamina eta fruta eta barazkietan ugaria den azido zitrikoa ere. Zereal integralen zahiak eta espinaketan ugariak diren oxalatoek eta tearen taninoek burdina xurgatzea eragozten dute. Errezetei perrexil gordina (C bitamina asko duena) gehitzeak landare-burdinaren xurgapena areagotzen du. Algak ere burdina asimilagarriaren iturri onak dira, batez ere gozamena (150 mg/100 g), 20 gramoko errazioa izan dezakeena.

Ebidentzia ezagutzea

Ernari begetarianoen nutrizio-beharrei dagokienez, ADA txosten batean kokatu da, eta ebidentzia aztertzeko balio izan duten galderei erantzuten die. Haurdunaldi begetarianoen eta omniboroen artean energia- eta mantenugai-ingestuan alderik dagoen, mantenugaien bioerabilgarritasuna modalitate dietetikoaren arabera eta haurdunaldiaren bilakaeran, erditzean eta jaioberriaren pisuan eta tamainan dauden desberdintasunak.

“Nutrizio begetarianoa” liburuan, Joan Sabaté, Loma Linda Unibertsitateko (Kalifornia, AEB) Osasun Publikoko Eskolako Nutrizio Saileko zuzendaria. ), ibilbide bat egiten du ebidentzia zientifiko bila, haurdunaldian dieta begetarianoari jarraitzen zaion edo ez kontuan hartuta energia- eta nutrizio-behar desberdinak dauden zehazteko.

Kontsultatutako bibliografiaren arabera, haurdun zeuden emakumeen elikadurari buruzko lehen azterketa sakona, nutrizio egoera, azterketa dietetikoa eta historia kliniko osoa baloratu zituena, Mervyn G-k egin zuen 1954an. Harvardeko (AEB) Osasun Publikoko Unibertsitate Eskolako Hardingea. ). Konparazioak emakume obo-lakto-begetarianoen eta omniboroen artean egin ziren, eta ez zen hauteman alde nabarmenik amen artean haurdunaldian (irabazia edo galera), ez eta konplikaziorik bi taldeetan erditzean, ez eta jaioberrien tamainan eta pisuan ere.

Hogei urte geroago, J. Thomas eta F. R Kingston Hospital-eko (Surrey, Erresuma Batua) Ellisek konparatu egin zituen herrialde horretako 28 begetariano zorrotzen haurdunaldi eta 41 haurdun ez-begetarianoren emaitzak, eta tradizio luzea izan zuen begetarianismoaren praktikan. Ez zuten alde nabarmenik hauteman. Hala ere, gerora egindako ikerketen arabera, pisu txikiagoa dute ama begetariano zorrotzek, eta dieta makrobiotikoa egiten dute. Haurtxoaren pisua amak haurdunaldian irabazten dituen kiloekin lotuta dago. Faktore hori erabakigarria izanen da emakume begetariano zorrotzentzat, pisu txikia.

Energia irensteko ereduei eta makronutrienteei (karbohidratoak, proteinak eta lipidoak) dagokienez, elikadura-modalitatearen arabera, horiek ebaluatzeko ADk aukeratutako lau azterketek antzeko kontsumoa adierazten dute bi taldeen artean, bi alderditan izan ezik: ekarpen proteiko txikiagoa begetarianetan eta, ondorioz, karbohidrato gehiago hartzea. Hala ere, azterketa gutxi egin dira, eta ondorioztatu da ekarpen proteikoa nabarmen txikiagoa dela.

Elikadura-ekarpen zainduak saihestu egiten ditu haurdunaldiko pisu-desberdintasunak, erditzearen konplikazioak eta jaioberrien neurri- eta pisu-arazoak.

Mikronutrienteen balioei ere (bitaminak, mineralak, oligoelementuak) azterketa zientifiko zorrotza egin zitzaien. Hainbat herrialdetan (AEB) egindako hamar azterlan hautatu ondoren, Erresuma Batuan eta Alemanian), ikusi zen begetarianoek gutxiago hartzen zutela B12 eta C bitaminak eta kaltzio- eta zink-mineralak, gutxienez, aztertutako azterketa batean, nahiz eta akatsak ez zetozen bat saiakuntza guztietan. C bitaminari buruzko informazioa azpimarratu behar da, gehien jaten diren barazkiak ohiko dieta begetarianoan asko kontsumitzen diren barazkiak eta frutak baitira.

ADren arabera, ebidentzian oinarritutako analisiaren emaitzen arabera, dieta begetarianoak egokiak izan daitezke haurdunaldirako nutrizioaren ikuspegitik, eta erditzean emaitza positiboak izan ditzakete. Hala ere, kontuan hartu behar da nola optimizatzen den arriskuko elikagaien bioerabilgarritasuna, hala nola kaltzioa eta burdina.

BIOERABILGARRITASUN HOBEA, EZ GEHIAGO

Sei azterlanek bakarrik ebaluatu dute mikronutrienteen bioerabilgarritasuna haurdun dauden barazkijaleen dietan. Kaltzioaren, burdinaren eta azido folikoaren bioerabilgarritasuna, guztiak ere haurdunaldian duten zeregin garrantzitsuagatik arriskugarriak diren elikagaiak, ez zen txikiagoa izan dieta begetariano ez-beganoa egin ondoren (dieta beganoa da modalitaterik zorrotzena, ez baita animalia-jatorriko produktu edo azpiprodukturik kontsumitzen, ez eta animaliei buruz testatutako produkturik ere). Gainera, hipotesi hau ere egin da: plasman dagoen azido folikoaren maila handiagoa izan daiteke emakume begetariano batzuen artean, ez direnen aldean, bitamina horretan aberatsak diren landare gehiago kontsumitzen baitituzte.

Berrikuspenaren arabera, B12 bitaminaren maila serikoak bakarrik izan ziren txikiagoak begetarianoetan (ez beganetan) ez-begetarianoetan baino. D bitaminarentzat funtsezkoa da kaltzioaren hezur-metabolismoan, baina ez dago argi keinukarien sintesi organikoa nahikoa den, dieta mota edozein dela ere, eguzki-argiarekiko esposizioa txikia bada, urtaroaren arabera edo eguzki-babesa erabiltzen bada.

Ez dakigu D bitaminaren gehigarrien edo horrekin aberastutako elikagaien beharrari buruzko ebidentziarik, ez baitzen aztertu emakume begetarianoen haurdunaldiko D bitaminaren egoera.

Omega 3 direlakoak, zehazki DHA edo azido dosohexaenoikoa, etorkizuneko haurraren garapen neurologiko eta bisualerako elikagai garrantzitsutzat jotzen dira. Azterketa batzuek plasman eta zilbor-hestean maila txikiagoak agertu dituzte haurdun begetarianoetan. Dieta obo-lakto-begetarianoan, funtsezko mantenugai horren zuzeneko iturri dietetikoa algak eta elikagai aberastuak dira, eta, zeharka, intxaurrak (azido alfa-linoleikoan aberatsak, organismoan DHA bihurtzen direnak).

Interesgarria da DHAren gehigarri espezifikoak kontsumitzea, baldin eta ez bada behar adina kontsumitzen haurdunaldiko bigarren eta hirugarren hiruhilekoan, eta hori bat dator haurraren garapen neuronal eta bisual handiagoarekin.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak