Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurdun eta dietan?

Haurdunaldian pisu gehiegi irabaztea arriskutsua izan daiteke amarentzat eta haurrarentzat, baina kiloak kontrolatzeko modua ez da beti egokiena

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2014ko apirilaren 22a
Img dieta embarazo hd Irudia: Alagich Katya

Emakumeek informazio asko bilatzen dute haurdun daudenean. Izan ere, munduan gehien saltzen den liburuetako bat ‘Zer espero zain dagoenean’ da. Ohiko bilaketen artean, ohikoenetako bat elikadurarekin lotzen da, gehiegi gizentzeko. Zentzu horrek zentzua du: ikerketek behin eta berriz egiaztatzen dute haurdunaldian pisu gehiegi irabaztea dela, bai amarentzat, bai fetuarentzat, hainbat arrisku hartzea. Baina,zenbat da pisu handiegia? Nola ez gizentzen haurdunaldian? Eta, batez ere, kaloria gutxiko dieta egin behar da, ernariak kilo asko irabazi baditu? Gai horiek eta beste batzuk zabaldu egiten dira artikulu honetan.

Img dieta embarazo 01
Irudia: Alagich Katya

Zenbat pisu da pisu handia?

Herri-jakinduriak (eta ez den beste profesional sanitario batek) dio nahi duena dela haurdun dauden guztiek hilean kilo bat irabaztea. Baieztapen horrek ez du esan nahi haurduntzaileek “bi aldiz jan” behar dutenik. Etorkizuneko ama guztiek ez dute kilo bat irabazi behar, eta ezin dute barkatu janariarekin, eta, beraz, kaloriek haurrari eragingo diote (batez ere, amaren eta semearen gantz-zelulak elikatuko dituzte).

Haurdunaldian pisua irabazteko gomendioa amaren gorputz-masaren indizearen (GMI) arabera ezartzen da, haurdun geratu aurretik. GMI kalkulatzeko, amaren pisua zati altuera karratuarekiko zatitzen da. Hala, 60 kilo eta 1,69 metro dituen emakume batek 21eko GMI izango du. Taula honetan, 2009an Estatu Batuetako Institute of Medicine erakundeak ezarritako jarraibide batzuetan oinarrituta, haurdunaldiaren aurreko GMiren arabera haurdunaldian izan den pisua zein den zehazten da.

  • Haurdunaldiaren aurretik pisu txikia izanez gero (IMC 156 18,5), 2. eta 3. hiruhilekoan 0,51 kg irabaztea gomendatzen da. Guztira: 12,5 kg eta 18 kg bitartean haurdunaldi osoan zehar.
  • Haurdunaldiaren aurretik pisu normala izanez gero (18,5etik 24,9ra), astean 0,42 kg handitzea gomendatzen da 2. eta 3. hiruhilekoetan. Guztira: 11,5 kg eta 16 kg bitartean haurdunaldi osoan.
  • Haurdunaldiaren aurretik gehiegizko pisua izanez gero (IMC ? 25), 2. eta 3. hiruhilekoan 0,28 kg hartzea gomendatzen da. Guztira: 7 kg eta 11,5 kg bitartean, haurdunaldi osoan zehar.
  • Haurdunaldiaren aurretik obesitatea izanez gero (IMC 251 30), komeni da astean 0,22 kg igotzea 2. eta 3. hiruhilekoetan. Guztira: 5 kg eta 9 kg bitartean haurdunaldi osoan zehar.
  • Haurdunaldiaren aurretik pisu normala izaten bada (18,5etik 24,9ra bitarteko GMI), baina bikien edo bikien haurdunaldia bada, lehen hiruhilekoan 1,8 kg eta 2,7 kg artean irabaztea gomendatzen da, eta 2. eta 3. hiruhilekoetan 0,7 kg. Guztira: 16 kg eta 20 kg bitartean haurdunaldi osoan zehar.
  • Haurdunaldiaren aurretik pisu normala izaten bada (18,5etik 24,9ra bitarteko GMI), baina hirukien haurdunaldia bada, astean 0,7 kg igotzea gomendatzen da haurdunaldi osoan. Guztira: 23 kg.

Zoritxarrez, haurdunen heren batek baino gutxiagok betetzen dituzte aurreko jarraibideak: gehienek gomendatutakoak baino pisu handiagoa dute, 2012ko martxoan Diabetes Oesdity&Metabolis-en argitaratutako azterketa batek ikusi zuenez. Haurdunaldian pisu handia irabaztea arrisku-faktore garrantzitsua da amak haurdunaldiko diabetesa paira dezan, baina baita obesitatea ere. Haurrak obesoa izateko aukerak ere areagotzen ditu; beraz, zentzuzkoa da haurdunaldiaren bederatzi hilabeteetan gehiegizko pisua prebenitzeari aurre egitea.

Nola ez gizentzen haurdunaldian?

Galdera honi erantzuteko, azterketa harrigarri bat egitea baino hoberik ez dago; izan ere, sakon aztertu zuen haurdunaldian gehiegizko pisua kontrolatzeko zer ebakuntza erakutsi zituen. 2010eko urrian, American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian argitaratu zen ikerketa, eta Ina Streuling-ek koordinatu zuen. Hona hemen ikerketa eraginkorrenak:

  • dieta osasungarriaren ezaugarriak direla eta, aholku dietetikoak ematen dituzte.
  • amak jarduera fisikoa areagotzearen garrantziaren inguruan hezten dutenak
  • eta amen pisuaren aldizkako kontrola barne hartzen dute.

Dieta egin? Ez. Gehiegizko pisua duten edo gomendatutakoa baino pisu handiagoa irabazten duten haurdunek ez dute zentzu handirik. Kramer eta Kakuma 2003an agertu ziren (Cochrane Database of Systematic Reviews-en) estrategia hori, onuragarria ez izateaz gain, kaltegarria izan daitekeela haurtxoarentzat (fetuaren hazkundea mugatu dezake). Hori dieta hipokaloriko estandarrei dagokiela, zeren eta, dieta mirarien eremuan sartzen garenean, “posible” egiten baitira: %100 ez dira gomendatzen.

Dieta osasungarria? Bai. Dieta osasungarria egitea funtsezkoa da, epe laburrean edo luzean, amaren osasunari kalterik ez egiteko. Dieta horrek hiru ezaugarri hauek ditu:

  • 1. Landare-elikagaien kontsumoan oinarritzen da, hau da, fruta freskoak, barazkiak, barazkiak, lekaleak, fruitu lehorrak eta, nola ez, osoko zerealak (osoko arroza, pasta integrala, osoko ogia).
  • 2. Arrainaren presentzia txikiagoa da (ohikoa bada ere), gantz gutxiko esnekiak eta landare-olioak.
  • 3. Zereal finduak (pasta zuria, ogi zuria, arroz zuria, etab.), azukrea edo azukredun elikagaiak (opilak, gozoak, edari azukretsuak) eta haragi gorriak eta prozesatuak daude.

Gaizki jateari utzi? Bai. Antoine de Saint-Exuperyk esan zuen perfekzioa ez dela lortzen besterik gehitu besterik ez dagoenean, baizik eta kentzeko besterik ez dagoenean. Horrela gertatzen da elikadurarekin. Kontua ez da “superelikagaiak” gehitzea, baizik eta kaloria-dentsitate handia duen janaria kentzea, baina nutrizio-propietate gutxi, hala nola:

  • Aperitibo gaziak, irabiakiak, gozokiak, pastelak, hestebeteak, gozokiak, gozokiak, hestebeteak, gozokiak, gozokiak, hestebeteak, gozokiak, postreak, gozokiak, gozokiak, gozokiak, hestebeteak, gozokiak, pastelak, sorbeteak, turroiak, zukuak, zukuak.

Eta sasoiko diabetea baduzu?

Testua’Haurdunaldiko diabetesa: beharrezkoa da karbohidratoak kentzea?‘EROSKI CONSUMErek 2013ko abuztuan argitaratu zuen, eta Kooperazio Kooperazio ospetsuak egindako ebaluazio baten emaitzen laburpena egin zuen. Ikerketa horrek hainbat indize gluzemiko ditu, zuntz dietetiko gehiago, kaloria gutxiago, gantz monoinsaturatu gehiago (oliba-olioaren bereizgarria, baina beste olio edo elikagai batzuetan ere agertzen da) eta, jakina, karbohidrato ugariko dietak. Ondorioa? Dieta hauetako bat ere ez dela arriskutsua edo onuragarriagoa haurren osasunerako. Horrek erraztu egiten du, batetik, haurdunaldiko diabetesa nozitzen duen dieta, eta, bestetik, dieta osasungarria.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak