Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurdunaldiaren aurreko elikadura

Haurdunaldiaren aurreko emakumearen elikadura garrantzitsua da, ugalkortasunean esku hartzen baitu eta fetuak malformaziorik izan ez dezan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2001eko abenduaren 10a

Gainera, haurdunaldiaren aurretik gabeziaren bat duen emakumea nekez desagertuko da haurdun
geratu ondoren. Litekeena da arazoa larriagotzea, eta
horrek ikasturtea eta haurdunaldiaren emaitza galtzea ekar dezake.

Populazio garatuetan, gorputz-pisuaren anorexiak eta kontrol zorrotzak, obesitatea
izateak eta tabako, kafe eta alkohol gehiegi kontsumitzeak eragina
izan dezakete ugalkortasunean. Bestetik, folatoen, C, A, D, E, tiamina edo B1, zinka, selenioa, iodoa, kaltzioa
eta burdina gabezia-kasu batzuen erantzuletzat hartu dira, eta
gabezia
hori zuzentzean konpondu ziren.

Baina seme-alabak izateko adinean dauden emakume guztiek neurriak har ditzakete haur osasuntsu bat
izateko aukerak areagotzeko, umea izan aurretik ere. Badaezpadako neurri batzuk
dira haurdun geratu aurretik medikuarengana joatea, bizimodu osasuntsua
izatea eta elikadura zaintzea.
Izan ere, haurdun geratu
aurretik dieta osasungarria eta orekatua egiten hasteko unerik onena da. Haurdunaldia baino lehen elikadura onak ziurtatuko du
bai amak bai haurrak badutela behar dituzten elikagaiak.
Behar bezala elikatzeko, lehenik eta behin, arreta jarri behar zaie eguneroko dieta osatzen
duten elikagaiei, eta haurdunaldiak irauten duen hilabeteetan
behar handiagotuak dituztenak sartu behar dira, gorputzeko erreserbak handitzeko.

Dietaren
gomendio orokorrak

– Kontuan izan “ondo jateak” ez duela esan nahi asko jatea edo jatea
elikagai garestietan oinarrituta.

– Elikagai guztiek leku bat dute dietan: elikadura ahalik eta gehien aldatzea, oinarrizko elikagai talde
guztiak barne, eta horietako bakoitzaren barruan mota desberdinetako
elikagaiak (fruta- edo barazki-mota desberdinak, etab.).

– Hautatu elikagaiak beren kalitatearen arabera, eta ez kopuruaren arabera.

– Zatikatu elikadura zenbait hartunetan (4-6) egunean zehar.

– Jan astiro, janariak ondo murtxikatuz, giro lasaian,
entretenimendurik gabe (telebista, irratia, etab.) eta ordenan: hasi lehen
plateretik, ondoren bigarrena eta, azkenik, postrea.

– Ez edan alkoholik. Murriztu egiten du zenbait mantenugairen aprobetxamendua
(proteinak, burdina, B taldeko bitaminak, kaltzioa…), kaloria hutsak ematen ditu
eta, haurdun geratzen denean, gehiegi hartzeak malformazioak eragin ditzake
fetuan.

– Edan likido ugari egunean zehar, ahal dela janarietatik
kanpo, digestioa errazteko.

– Kontuan izan elikagai hauek ez direla behar
bezala falta behar mahaitik…

  • Esnea eta esnekiak: ahal dela erdigaingabetuak.
  • Haragia, arraina, arrautzak eta horien eratorriak: hegazti eta haragi gihartsuak (oilaskoa eta indioilarra
    azalik gabe, txahal-giharrak, solomo-zinta, untxia, txerri- edo txahal-azpizuna, zaldia,
    moxala…), gibela, arraina (zuria eta urdina) eta arrautzak.
  • Zerealak, patatak eta lekaleak: osoko zerealak (ogia, galletak,
    biskoteak, moldeko ogia) lehenetsi behar dira, baina pertsona bakoitzaren dietaren arabera.
  • Barazkiak: guztiak, ahal dela eguneko errazio gordina (entsaladak).
  • Fruta freskoak.
  • Edariak: ura, koiperik gabeko saldak, infusioak, azukrerik gabeko zukuak.
  • Koipeak: oliba-olioak eta haziak (ekilorea, artoa, soja…), gurina
    eta landare-margarina, fruitu lehorrak.
  • Beste batzuk: marmelada, eztia, saltsak eta barazkiekin egindako plateren osagarriak…

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak