Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurrak eta sukaldaritza: fantasiazko mundua

Ipuin tradizionalen edo asmatutako istorioen bidezko sukaldaritza-bidaia bat da gure asmoa transmititzeko modu egokia: elikagaiekiko gustua.

Img nencocinando Irudia: Tim Pierce

ImgImagen: Tim Pierce

Haurtzaro samurrenetik haur bati sukaldeko atea irekitzea esperientzia onenetako bat izan daiteke familia osoarentzat. Ekintza hori helduaren etorkizuneko autonomiarako oinarrizko tresnetako baten erakusgarri izan daiteke: janaria prestatzen jakitea, etxean baino beste inon irakasten ez den praktika. Ikasteko irakasgai guztietan bezala, hau ere atsegina, erakargarria eta interesgarria izan behar da. Hasiera ona arrakastaren parte da, eta, horretarako, plater errazekin hastea komeni da: aperitiboak, askariak eta mokaduak.

Piraten historia

Betiko ipuinen edo asmatutako istorioen bidezko sukaldaritza-bidaia nahi duguna transmititzeko modu egokia da. Fantasia lagun ukaezina izango da txikienen jakietan janaria prestatzen eta oinarrizko jakiak sartzen irakasteko. Pixkanaka elikadura askotarikoaren ideia eman behar da, ezinbestekoa hazteko eta garatzeko. Frutekin hastea ideia ona da, ez baitute erreketa zailik behar eta erraz manipula baitaitezke.

Stevenson-en ‘La isla del tesoro’ nobela ezaguna hari gidaria izan daiteke askaria egiteko kutxa zoragarri bat egiteko: fruta tropikalez betetako anana. Bertan, benetako bitxiak dira zuntza, bitaminak eta mineralak eta antioxidatzaileak: C bitamina, E bitamina, beta-karotenoa, likopenoa, luteina, flavonoideak, antozianinak, besteak beste. Frutaren zaporea, aroma, kolorea eta testura elikagai horiek guztiak emateko bide bikaina dira, eta, gainera, gure enpresan arrakasta izatea bermatzen digute.

Haurrak sukaldean inplikatzeak zaporeak irekitzea ahalbidetzen die, bizitza osorako ikaskuntza izango dena.

Frutak dira gaur egun urtarokotasunaren ideia gehien transmititzen diguten elikagaiak. Marrubiz betetako aparadoreak eta horien aroma fruta-dendan ikusten ditugunean, badakigu udaberria hurbiltzen ari dela. Gauza bera gertatzen da uda iragartzen duten gereziekin edo negu hotzeko postrea mehatxatzen diguten mandarinekin. Geltokiko fruta motxilan jartzen badugu jolastorduan jateko, haur batek egunero hartu behar dituen hiru errazioetako bat da, baina zergatik ez estali txokolatez?

Aurrez hozkailuan egonean txokolate-estalduran sartutako fruta-zatitxoak hurrengo egunean, eskolan hartzeko mokadu zoragarri bihur daitezke. Oso erraz digeritzen diren elikagaiak dira, eta txokolateak behar den energiaren zati bat emango du goizeko unerik gogorrenetako batean, aisialdian. Lehen Hezkuntzako helduenek oso alternatiba osasungarria dute mokaduak txangoan egiteko, edo aperitibo ona bazkaldu aurreko igandeetan, platano ar frijitua.

Errezeta zahar hau Latinoamerikako eta Asiako herrialdeetako patata frijituen parekoa da. Zapore gazia (edo gozoa, gustuen eta lehentasunen arabera), kurruskaria, hartzeko erraza, naturalagoa eta hainbeste kaloria gabea.

Arratoi azkarra

Arratoiak, karraskari on gisa, sekretu bat du: gazta. Aperitibo zoragarri bat etxeko gazta-pizza txikiak dira. Gaur egun, esneki mota ugari eskaintzen ditu merkatuak. Beste herrialde batzuetako zaporeak probatzeko modu egokia da: Holandako gazta, Frantziako gaztak, Italiako gaztak, gure herrialdeko eskualde desberdinetako barietate handiak ahaztu gabe; izan ere, Europako zazpigarren ekoizleak bezala, hainbat jatorri-deitura ditu: Idiazabal, Erronkari, Tetilla, Mahón eta Mantxego.

Esnea da hezurrak eta hortzak eratzeko behar den kaltzio, proteina eta bestelako mantenugairik onena. Haurtzaroan eta nerabezaroan esne osoa hartzea gomendatzen da, energiari eta koipearekin lotutako A eta D bitaminei eusten baitie. Eta nola aprobetxatu osagai hori esne, arrautza, irin eta azukrearekin gure errezeta zaharrenetako bat, belaunaldiz belaunaldi transmititua: esne frijitua.

Postre, askari edo mokadu bikain hau gure kultura gastronomikoan mantenugai kopuru adierazgarria mantentzeko modu bat da.

ITSASPEKO BIDAIAKO HOGEI MILA LEGO

Nemo kapitain ezagunaren eta Nautiluseko tripulatzaileen aperitibo gogokoenetako batzuk itsaskiak besterik ezin ziren izan: olagarroa, muskuiluak, berberetxoak eta txirlak. Moluskuak txikienak liluratzen dituzten elikagaiak izan ohi dira, baina digestio-erraztasuna dela eta, hiru urtetik aurrera jaten hastea gomendatzen da.

Txibi isatsak irineztatuak eta frijituak aperitibo gozoak dira. Tigre-muskuiluak prestatzea da haurrek ikus dezaten beroaren ondorioz moluskuaren kuskuak irekitzen direla. Berberetxoak kontserban eta itsas barraskiloak ere erabil daitezke horretarako. Azken batean, arrainari atea irekitzen dioten aperitiboak dira, kalitate handiko proteina eta mineral kopuru interesgarria ematen dutenak: fosforoa, potasioa, kaltzioa, sodioa, magnesioa, burdina, iodoa eta kloroa. Zenbait itsaskik kaltzio kantitate nabarmena dute: 128 miligramo txirla, berberetxo eta antzeko kontserben 100 gramoko.

Burdinari dagokionez, itsaskien batez besteko edukia haragia baino txikiagoa da, txirletan, txirletan eta berberetxoetan (24 miligramo) eta muskuiluetan (4,5 miligramo) izan ezik. B taldeko bitamina hidrosolubleak ere badituzte (B1, B2, B3 eta B12), eta, proportzio txikiagoan, A eta D liposolubleak. Haurrekin sukaldaritzako ezusteko txikiak prestatzea, itsaskiekin, esnekiekin, frutekin edo beste edozein osagairekin, urrats garrantzitsua izan daiteke haien heziketa integralean.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak