Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurrak: zenbat eta gatz gehiago kontsumitu, edari azukretsu gehiago edan

Elikagai gazi gehiago hartzen dituzten haurrek edari azukretsu gehiago kontsumitzeko joera dute, egarria baretzeko, eta horrek areagotu egiten du haurren gizentasun arriskua

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2013ko abuztuaren 20a
img_sal soda listg

Gatz-kontsumo handia eta hipertentsioa erlazionatzen dituzten probak izugarriak dira. Ez da harritzekoa, beraz, irensteak murriztu egiten duela bihotz-hodietako gaixotasunak izateko arriskua. Deigarria da, ordea, ikerketa berriek haurren obesitatearekin harremana dutela, gatzak ez baitu kaloriarik, eta teorian ez luke “gizendu” egin behar. Nola azaltzen da lotura hori? Alde batetik, gatzak elikagaien zaporea areagotzen duenez, janariaren gainetik jateko eta, ondorioz, gehiegizko pisua sustatzeko eragin dezake. Bestalde, ebidentzia zientifiko berrien arabera, elikagai gazi gehiago hartzen dituzten haurrek edari azukretsu gehiago kontsumitzen dituzte gatzak eragiten dien egarria arintzeko. Artikulu honek azterlan horien aurkikuntzei buruzko aipamena egiten du eta elikadura aukera horrek haurren obesitatearen arriskua nola areagotu dezakeen azaltzen du.

Img sal soda
Irudia: Eric Lewis

Gatza eta edari azukretsuak haurretan: zer diote ikerketek

Londreseko Unibertsitateko ikertzaileek (Erresuma Batua) Hydósion-en 2008ko martxoko zenbakian argudiatu zuten haurrek gatz gutxiago hartzen dutela, eta, horrela, freskagarri gutxiago izango lituzkete. Ikusten duzunagatik, zenbat eta gatz gehiago hartu, orduan eta handiagoa da edari azukretsuak jateko joera (haiekin lasaitzen direlako). Egileek esan zuten Erresuma Batuko haurrek hartzen duten gatz-kopurua erdira jaisten bada (egunean 3 gramo gutxiago), haur horiek batez beste 2-3 edari azukretsu hartuko lituzkete astean.

Img nina cola1 art
Irudia: Tommy Wong

Ikerketa berri bi egin dira ikerketa horretan. Lehenengoa, 2013ko urtarrilean Pediatrics-en argitaratua, 2 eta 16 urte bitarteko 4.283 haurren dieta ebaluatu zuen. Egileek espero zuten ondorioa izan zen: gatza edateak edari azukretsuak kontsumitzea iragartzen du, eta horrek, era berean, gizentasun-arriskuarekin zerikusia du. Bigarren azterketa American Journal of Clinical Nutrition aldizkariaren 2013ko uztailak jaso du. 2 eta 18 urte bitarteko 6.400 umeren dietaren azterketatik ondorioztatzen da, berriz ere, sodio-kontsumoa edari azukretsuak asko jatearekin lotzen dela.

Hiru azterketa horiek behaketazkoak dira, eta horrek esan nahi du gatz gutxiago hartzeak ez duela esan nahi edari azukretsuak gutxiago kontsumituko direnik. Hala eta guztiz ere, gai horri buruzko ikerketa berriak egiten diren bitartean, zalantzarik gabe, nahikoa arrazoi dago elikagaien gatz edukia murrizteko eta, ondorioz, gutxiago irensteko. Izan ere, horrek bihotzeko gaixotasunak izateko arriskua murrizten du, eta, gainera, erabilgarria izan daiteke haurren obesitatea prebenitzeko.

Nola gatzatzen gara?

Espainiako hamar biztanletik bederatzik Munduko Osasun Erakundeak (OME) gomendatzen duen gatz maximoaren bikoitza hartzen du, 2011ko martxoan British Journal of Nutrition aldizkariak erakutsi zuenez. Ez da datu “sosatsua”: OMEk adierazten du “urtean 2,5 milioi heriotza saihestu ahal izango liratekeela, baldin eta gatz kontsumoa gomendatutako mailetara murrizten bada”. Osasun Ministerioaren iritziz, infartuen %45 eta iktus %50 gatz gehiegi kontsumitzearekin lotuta daude.

Kontsumitzen dugun gatzaren %72 hestebeteetatik, ogitik, gaztetatik eta plater prestatuetatik dator

Beraz, gatzarekiko lehen gogoeta da herritarrek gutxiago kontsumitu behar dutela. Espainian, hestebeteak, ogia (ogirik gabeko ogia, hobea bada hobe), gazta eta plater prestatuak dira gure menuetara gatza ekartzen duten elikagai nagusiak. Izan ere, hartzen ari garen gatzaren %72 lau elikagai horietatik dator, eta %20 bakarrik da, 2009an, Espainiako Gatz Kontsumoa Murrizteko Plan Nazionalari buruzko eztabaida-jardunaldiak. Jardunaldi horiek Elikagaien Segurtasunerako eta Elikadurarako Espainiako Agentziaren (AESAN) ‘Plan Cuitdate+, gis sales más salud’ izan ziren. Erresuma Batuan, antzeko ekimen bat erabili da otorduetan gatza gutxiago erabiltzeko, British Journal of Nutrition aldizkariaren abuztuko zenbakiak zehaztu duenez.

Gure haurrengan, aipatutako elikagaiez gain, beste produktu batzuk ere jaten dituzte. Horien artean daude pizzak, hanburgesak, aperitibo gaziak (patata txipak, frijituak, gantxitoak, etab.), gailetak, gosaritarako zerealak edo opil industrialak. Horietako askok haur-ordutegiaren publizitatea asetzen dute, edo “eskura” dauden makina saltzaileetan aurkitzen ditugu. Datu berrien arabera, gatz-kontsumo handiari lotutako arrisku ezagunez gain, elikagai horietan dagoen gatzagatik edari azukretsu gehiago kontsumitzeko arriskua baloratu behar da, deskribatu den moduan.

Gatza: zenbat da handia?

Osasun Sailak uste du elikagai batek “gatz asko” duela 100 gramo bakoitzeko 1,25 gramo gatz edo gehiago dituenean, eta gatz gutxi ematen duenean (egoera ideala da), 100 gramo bakoitzeko 0,25 gramo gatz dituenean (edo gutxiago). Legearen ikuspegitik, fabrikatzaileak esan dezake bere produktua “gatz gutxikoa” dela 100 gramo edo 100 ml gatz baino gehiago ez badu, eta “gatz gutxikoa”, 100 gramo gatz edo 100 ml baino gatz gehiago ez badu. Etiketak adierazten ez badu etiketak ez duela adierazten gatz edukia, “sodioa” baizik (sodio-kloruroa da gatza), sodio-zifra 2,5 bider biderkatu behar dugu zenbat gatz duen jakiteko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak