Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurren menuaren asteko plana: osasungarria, elikagarria, askotarikoa eta orekatua

Plangintzan garrantzitsuak dira elikagaien errazioak, asteko maiztasuna eta haurrak gogotsu prestatzeko janaria prestatzeko modua.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2009ko urtarrilaren 16a
Img nenscomiendo1 listado Irudia: Carina S.

Haurrentzako menu orekatua diseinatzeko lehen pausoa zein adin-talderentzat den definitzea da. Kontuan hartu behar da, halaber, ea taldeak osasun arazoren bat duen, menuko elikagai batzuk, haien testura edo prestatzeko modua funtsean aldatzen dituena.

Menuen asteko txantiloia

/imgs/2008/03/nensdebdo11.jpgCONSUMER eroski-ko nutrizionista-taldeak diseinatutako haurrentzako menua, irakurleek astez aste urte osoan kontsulta dezaketena, haur osasuntsuentzat pentsatuta dago, lau eta sei urte artean, 12 urte bitarte, gutxi gorabehera. Menu horretan, gomendatutako elikagai-errazioak hartu dira kontuan, hau da, produktu bakoitzaren kopuru osasungarria, haurraren adina eta elikagaien maiztasun gomendatua kontuan hartuta.

Janarien banaketaMenua zein herritara zuzentzen den zehaztu ondoren, hurrengo pausoa asteko egunen txantiloia egitea eta eguneroko otorduak banatzea da. Haurren kasuan, egunean lauzpabost bazkari egitea gomendatzen da, gosari bat, hamaiketakoa (aukerakoa adinaren arabera eta gosari-motaren arabera; gosaria sendoagoa edo txikiagoa bada), bazkaria, askaria eta afaria. Orain, inoiz baino gehiago, elikagaiak egunean zehar banatu behar dira, haurraren organismoak une bakoitzean atera ditzan bere jarduera organiko bizirako behar dituen mantenugaiak eta energia.

Otorduetan eta asteko egun guztietan modu ordenatuan banatzen dira elikagaiak taldeka, eguneko edo asteko errazioen arabera. Adibidez, pentsatu beharko da nola banatu hiru frutak eta hiru esneki-errazioak egunero; txandakatu arraina eta haragia otordu eta afarietan eta arrautzak; ez ahaztu lekaleak astean behin edo bitan sartzea. Horrela, elikagai errazioen jarraibideei jarraituz, asteko menua oinarrizko elikagai guztiekin osatu arte.

Elikagaiak prestatzeaHaurrentzat egunean lauzpabost otordu gomendatzen dira.Elikagaiak prestatzeko aukera guztiak kontuan hartu behar dira, haurrak denetarik jaten ohitu daitezen, ahalik eta modurik ugarienean. Frijituak, arrautza-irinetan pasatuak eta birrineztatuak ez dira izango izendatzaile komuna. Erreketa horiek erreketa leunagoekin txandakatuko dira, hala nola xafla, lurruna, mikrouhinak edo salteatua.

Elikagai nagusiak

Haurrentzako elikadura egoki batek dekalogo batean zehaztutako galdera askori erantzun behar die, CONSUMER eroski-k garatutako "Haurren obesitatea prebenitzeko eskola"n xehetasunez azaltzen den bezala. Laburpen gisa, haurren elikadurak askotarikoa, osasungarria, orekatua, elikagarria, erakargarria, dibertigarria, harrigarria, ordenatua, sendoa eta hezitzailea izan behar du.

Elikadurari dagokionez, osasunerako onena "denetik pixka bat jatea" da, eta haurrentzat ahalegin handiagoa egin behar da maiz baztertutako elikagaiak naturaltasunez jan ditzaten, hala nola frutak, barazkiak, arrainak eta lekaleak.

Barazkiak. Oso garrantzitsua da elikagai horiek eguneroko otorduetan eta afarietan egotea. Askari batzuetan, adibidez, letxuga eta tomatea ogitartekoetan edo sandwichetan sartzea gomendatzen da. Barazki motak, aurkezpena (lehen plater gisa, hornigaia) eta egiteko modua (purea, frijituak, labean, beste plater batzuen betegarri gisa, etab.) txandakatzen dira. Barazkiak eta barazkiak aukeratu ahal izango dira haragi eta arrainen goarnizioetarako, ohiko patata frijituetara jo gabe. Irudimena da tresnarik onena barazkiak hainbat modutan prestatzeko denbora errekorrean eta haurren estimazioa lortzeko.

Aurrez prestatutako jakiak noizean behin kontsumitzen dira haurren dietan.Frutak. Asteko menu guztietan, egunean zehar, hiru fruta-pieza sartzen dira. Pieza horiek hainbat egunetan aurkezten dira (konpota, irabiatua, mazedonia, freskoa edo almibarretan), eta lehentasuna ematen zaio fruta freskoari, haurrek elikagai hori kontsumi dezaten. Gainera, frutak haurrei gustatzeko modu iradokitzaileak aurki daitezke.

Arrainak. Haurren menuan dauden arrainek haragi-motaren adinako pisua izan behar dute (txekorra, oilaskoa, txerria, untxia edo indioilarra). Horixe da menuen plangintzan jarraitu nahi izan den gehiengoa, errezeta erraz, apetatsu eta zaporetsuen proposamenekin, bai eguerdian bai afarian. Oso gutxitan izaten dira aurrez prestatutako arrain-jakiak (makilatxoak, enpanadillak, kroketak eta antzekoak), etxean egindakoak izan ezik. Elikagai horiek, aurrekozinatuak bezala (lasagna, pizza edo saltxitxak), noizbehinka kontsumitzen diren produktutzat hartzen dira haurren dietan. Arrainarekin errezetak egiteko eta aurkezteko ideiak eta trikimailuak daude webgunean, gustagarriagoak izan daitezen.

Lekaleak. Lehenengo plater gisa, edo entsalada edo barazki baten ondoren bigarren plater gisa, lekaleek gutxienez astean behin egon behar dute. Kopuru hori bidezkoa da, eta, beraz, astean bi aldiz, gutxienez, gehiago egoten saiatuko gara. Elikagai horien aurkezpena funtsezkoa da, batez ere denboraldi-aldaketetan. Udan, lekale arinagoen errezetetan pentsatu beharko da, haurrek ere jateko gogoa izan dezaten. Errezeta tradizionalez gain, jakiak prestatzen eta lekaleak modu originalean aurkezten ere ikas daiteke; adibidez, bigarren plater baten goarnizioa, entsalada baten osagaia, erreboltak arrautzarekin edo patearen osagai gisa, kroketak edo haragi-bolak.

Eduki honen barruko orrialdekatzea


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak