Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurren obesitatea prebenitzeko hamar aholku

Helduek eguneroko hainbat ekintza egin ditzakete haurren obesitatea saihesteko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2013ko maiatzaren 15a

Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) arabera, obesitatea “pandemia” bihurtu da, eta ez da epidemia. Hau da, “herrialde askotara hedatzen den edo herri edo eskualde bateko ia guztiei erasotzen dien gaixotasun epidemikoa” da. Horien artean, ahulenak haurrak dira. Hala ere, haurren obesitatea osasun publikoaren krisia da gaur egun. Munduko patologia horren etsipen estatistikoak ikusita, zentzuzkoa da prebentzioa haurtzaro samurrenetik hastea. Ondoren, haurren obesitateari aurre egiteko hamar iradokizun eskaintzen dira, eta bertan zer faktorek eragiten duten azaltzen da.

Img prevenir obesidad infantil
Irudia: imcountinguarroz

Haurren gizentasunari aurrea hartzea hamar pausotan

Gurasoek haurrarentzat eskola bat edo koltxoi bat aukeratzeko irizpide zehatzak betetzen dituzten bezala, obesitatea prebenitzeko gomendio batzuk izan beharko lituzkete. Administrazioen zeregina norbanakoek baino garrantzi handiagoa edo handiagoa duten arren (2013ko otsailean Zaragozako Unibertsitateko ikertzaileek baieztatu duten bezala), jarraian zenbait aholku aipatzen dira gurasoek edo zaintzaileek, beren ahalmenen arabera, gaixotasun hau aurreikus dezaten.

Aldaketa txikiak indartsuak dira, eta, horien gainean, duela zenbait urtetik haurren osasunean inplikatuta dauden erakunde guztiek eragiten dute. Ondorengo zerrendak garrantzitsuenak zehazten ditu. Gaixotasunak kontrolatzeko eta prebenitzeko, egokitu egin dira.

  1. Haurraren adinerako errazio egokiak erabili. Duela gutxi egindako azterlan batek ikusi du baxeraren tamainak, helduetan bezala, adingabekoak irentsitako janariaren bolumenean eragiten duela.
  2. Etxean hainbat barazki, fruta eta labore integral izatea (osoko ogia, pasta integrala, osoko arroza, etab.).
  3. Gantz edo gaingabetu gutxiko esnea eta esnekiak aukeratzea.
  4. Haragi gorrien edo haragien eratorrien kontsumoa mugatzea.
  5. Lekaleen eta fruitu lehorren kontsumoa sustatzea.
  6. Haurraren ikuspegitik kendu kaloria ugariko tentazioak (etxean ez edukitzea da onena).
  7. Jarduera fisikoa sustatzea, haurrek helduak imitatzen dituztela ahaztu gabe: gurasoek kirola egiten badute, seme-alabek ere egingo dute. Obesitatea prebenitzeko, haurrek 60 minutu behar izaten dituzte egunero intentsitate neurritsua duten jarduerak egiteko. Nerabezaroan sedentarismoa araua dela egiaztatu berri da.
  8. Egarria baretzeko edaria ura izan behar da. Zukuen ohiko kontsumoa ez da gomendatzen.
  9. Azukre, opil eta, batez ere, edari azukretsuak murriztu behar dira. Hainbat adituk uste dute herritarrei “mezu argiak” bidali behar zaizkiela edari horien eragin negatiboei buruz.
  10. Haurrek telebista ikusten, bideo-jokoetan jolasten edo Interneten nabigatzen ematen duten denbora gehienez 2 orduz murriztea (2 urtetik beherakoek ez lukete telebista ikusi beharko). 2013ko apirilean BMJ Open-en agertu zen azterketa baten arabera, telebista asko ikusten duten gurasoen seme-alabek beren (gaizki) eredua errepikatzen dute.

Haurren obesitatea elikatzen duten faktoreak

Img tv obesidad
Irudia: tempophage

Zaragozako Unibertsitateko zientzialariek nabarmendu dute aurreko zerrendako azken bi puntuen garrantzia. Ikerketa batean Silvia Bel-Serrat dietista-nutrizionista dela egiaztatu dute, telebista gutxi ikusten duena eta edari azukretsu gutxi hartzea funtsezkoa dela haurren arrisku kardiobaskularra prebenitzeko. Izan ere, bi faktore horiek are garrantzitsuagoak izan ziren fruta eta barazki ugariko dieta jarraitzea edo ariketa fisikoa egitea baino. “Zabor-janari” publizitateak eragin negatiboa izan du, Eroski Consumer-en artikulu berri batek erakutsi zuenez.

Gure elikadura, gero eta osasungarriagoa, bizi-estiloa, oso sedentarioa eta “inguru obesogenikoa” kontzeptua duten beste arrazoi batzuk dira, hein handi batean, gaur egungo obesitate-tasei buruz. Pisu gehiegi duten haurrek aukera gehiago dituzte hainbat gaixotasun izateko, eta, gainera, arbuio eta estigmatizazio handiagoa izaten dute gizartean pisu normala duten haurrek baino. Oso garrantzitsua da pisua gutxitzeko zailtasun handiak izango dituztela helduaroan obesitatearekin sartzen badira. Horregatik da garrantzitsua denborari aurre egitea.

Aurreko hamar puntuez gain, pisu-gehiegizko irabaziari aurrea hartzeko, haurrek otordu lasterreko jatetxeetan (fast food) zenbat aldiz jaten duten mugatu behar da, eta, aldi berean, janaria familian sustatu. Azken horrek gizentasunari aurre egiteaz gain, onura psikosozialak ere eragiten ditu. Hori guztia, ahaztu gabe haurrengandik hurbil dauden eskolek edo beste hezkuntza-giro batzuek patologia hori eraginkortasunez prebeni dezaketela. Hala ere, gurasoek gogoan izan behar lukete Gustav Mahler konpositorearen gogoeta: “Hezkuntza besterik ez dago, eta adibidea da”.

Obesitatea haurtzaroan, zertaz elikatzen da?

Gero eta froga gehiagok adierazten dute eskola-adinean pisuak zehaztu dezakeela helduaroan izango den pisua. Hala ere, lehen haurtzaroari buruzko datu gutxi daude. Ildo horretan, 2012ko abenduan Archives of Diseasesas in Childhood-en argitaratutako azterketa zorrotz batek adierazi zuenez, hauek dira gehiegizko pisua edo obesitatea jasan dezaketen haurtxo baten aurresan dezaketen faktoreak:

  • Amaren gehiegizko pisua haurdunaldiaren aurretik
  • Amaren tabakismoa haurdunaldian zehar
  • Jaiotzean jaioberriaren pisu handia
  • Haurtxoak pisua azkar irabazi du lehen hilabeteetan
  • Elikagai solidoak garaiz sartzea (6 hilabetetik aurrera agertzea komeni da)
  • Bularra ez ematea

Izan ere, 2007an, 2011n eta 2012an argitaratutako erreferentzia-dokumentu garrantzitsuengatik aipatu da haurra gizentasunari ez bularra emateko arriskua. Hala ere, azterketa berriago batek (2013ko otsaila) adierazten du amaren eta amaren arteko tabakismoak eragin negatiboa duela haurren obesitatean, eta hori amak erretzen duen etxeetan izaten den osasungarritasun eskasagatik justifikatuko litzatekeela.

Nolanahi ere, lehen haurtzaroan gizentasunari aurre egiteko, etxean tabakismoa saihestu behar da, amak gehiegizko pisua hartu behar du (hala badagokio), haurtxoa sei hilabete igaro arte bularra eman behar du, eta edoskitzen jarraitu.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak