Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurren obesitatearen arrazoiak identifikatzea, obesitateari aurre egiteko

Gehiegizko pisua edo loditasuna duen haur baten atzean, okerreko elikadura eta jarduera fisikoen hutsunea daude.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko urtarrilaren 05a

Madrilgo Unibertsitate Politeknikoak joan den urteko abenduan argitaratu zuen azterlan baten arabera, Espainiak Estatu Batuak gainditzen ditu haurren obesitate-indizean, eta haurren %45ek gehiegizko pisua dute. Haurren obesitatearen zifrak kezkagarriak izatetik kezkagarriak izatera igaro dira. Osasun, Gizarte Politika eta Berdintasun Ministerioak abalatutako ALADINO azterketak (Elikadura, Jarduera fisikoa, INfantil Garapena eta Obesitatea) erakutsi duenez, Espainiako haurren %45,2k gehiegizko pisua du: %26,1ek gehiegizko pisua du eta %19,1ek, obesitatea. Portzentajea bost puntu igo da duela bost urteko datu negatiboen aldean. Gaitz horri aurre egiteko erakundeen ekimenak gorabehera, Espainiak Estatu Batuak gainditzen ditu haurren obesitate-indizean. Ohitura txarrak zuzentzeko edo prebenitzeko arrazoiak identifikatu behar dira.

Img ninas
Irudia: Sandra Cohen-Rose eta Colin Rose

Haurren obesitate-kasuak ugaritu egin dira, eta horrek 2. motako diabetes-kasuak gehitzea ekarri du, eta, ia seguru asko, gaixotasun kardiobaskularrak izango dira etorkizunean. Horrek argi uzten du familiak kontzientziatzeko beharra dagoela. Beharrezkoa da guraso eta hezitzaileei haurren nutrizioaren eta beren jarduera fisikoaren gaineko erantzukizuna ematea, eta aldi berean XXI. mendeko epidemiari aurre egiteko konpromisoa betetzen laguntzea.

Lehenik eta behin, ondoren jardun

Haurren obesitatea elikadura-ohitura txarren eta sedentarismoaren ondorio da.

Haurren obesitateak bi arrazoi nagusi ditu: jateko ohitura txarrak eta sedentarismoa. Arrazoi endokrinoak edo genetikoak, egonez gero, salbuespenak dira. Gehiegizko pisua edo loditasuna duen haur baten atzean, okerreko elikadura eta jarduera fisikoen hutsunea daude. Hori da argi izan behar den lehenengo gauza. Horren ondoren, gehiegizko pisua ez da osasunaren adierazgarri, eta haurtzaroan kilo batzuk gehiago izateak nerabezaroan gantza gehitzea eta helduaroan errai arteko gantza ugaltzea esan nahi du.

Azken batean, elikadura kontrolatzea eta haurtzaroan ariketa fisikoa sustatzea haurren loa zaintzea bezain beharrezkoa dela jabetu behar da, eta, gainera, haurrak daudenean, etxeko segurtasun-neurriak muturreraino eramatea bezain beharrezkoa dela.
Kausak identifikatzea da ohitura txarrak zuzentzeko edo prebenitzeko lehen ekintza. Gurasoek etxeko jarreretan duten portaera aztertu behar dute. Haien erantzun zintzo eta kritikoak izango dira obesitatea saihesteko lehen urratsa.

Baiezko erantzunak, seinale ona

Hurrengo galdeketa gidoia izan daiteke helburua betetzeko.

  1. Behar adina gosaltzen duzu: esnekia edo proteikoa, zerealak (ogia, azukrerik gabeko zerealak, arroz-esnea, sandwicha) eta fruta? Erantzunak baiezkoa izan behar du. Fruta jan egin behar da, nahiz eta pieza baten erdia izan edo bazkalondoan egon. Haurren erresistentziaren aurrean, iraun egin behar da. Beharrezkoa da 20 minutu ematea behar adina elikagai hartzeko. Beharrezkoa bada, esnea jogurtekin, ogi txigortua arroz-esnearekin, fruta freskoa fruta lehortuarekin edo, batzuetan, almibarretan edo zukuan txandakatu daitezke.
  2. Fruta gutxienez astean hirutan jaten duzu? Gosari on batekin, hamaiketakoan mokadu orekatua nahi du. Haurtzaroan ez da beharrezkoa ogitarteko sendoa jatea (nerabezaroan da aukerarik onena) goiz erdian. Fruta-zati bat eta arroz-zati txigortu bat, ogi apur bat txokolate-pastilla batekin, banana bat eta hurrak, bi mandarina eta triangelu bat urdaiazpikoarekin, ondo hartutako bazkaria izango da.

  3. Bazkarian edo afarian haragi, arrain edo arrautza errazio bat sartzen da asteko zazpi egunetan? Proteina beharrezkoa da garatzeko, baina neurri egokian; txikienentzat nahikoa da 70 gramo errazio bakoitzeko eta 120 gramo helduentzat. Jaki horiek prestatzean, frijituek ez dute plateretik erbesteratuta egon behar, baina gisatua, errea edo egosia askoz formula osasungarriagoak dira arraina, haragia eta arrautzak prestatzeko, baita urdaiazpikoa edo gazta freskoa prestatzeko ere.

  4. Janaria behar baino gehiago gozatzea saihesten al da? Jogurt bati ez zaio azukrerik gehitu behar, ezta kakao-esneari ere. Zuku artifizialek ere ez dute edari korronterik izan behar, ezta naturalek ere ez dute gozotasuna falta, eta ogi txigortuek ez dute eztirik behar. Zapore gozoa modu naturalean laguntzen digu elikaduran; ez da beharrezkoa haren presentzia areagotzea, zaporeak besterik ez ditu disimulatzen.

  5. Ura da likido-iturri nagusia? Haurrek, helduek bezala, ez dute egarri-sentsaziorik harik eta jalkita egon arte. Are gutxiago uraren ordez zukuak, freskagarriak edo era guztietako edangarriak eskaintzen badira. Haur batek urarekin jan behar du. Gosaltzeko orduan ere edalontzi bat eskain daiteke zerbait edan dezan.

  6. Bost janaldi egiten dira? Ez da despistatu behar: bazkaria eta askaria ere beharrezkoak dira jaiegunak. Bestalde, seigarren hartualdia alferrikakoa da: lo egin aurreko esne edalontziak ez du inolako propietate miresgarririk haurrak egunean zehar behar adina esneki hartu baditu.

Galdera-sorta labur honetan erantzun positiboak baino ez dira onartzen. Ekintza negatiboak gainerako guztia baliogabetzen du. Kategorikoa da, baina osasunak ez du alorkerik onartzen.

Ezezko erantzunak, alarma

Telebista gutxiago, bideo-joko gutxiago eta kontsola gutxiago emateko agindu garestiak dira, baina osasunaren aliatu nahastezinak.

Nutrizioaren garrantzia onartuta, elikagai aliatuak jakinda eta sukaldaritzaren antolaketa indartuta, obesitatea saihesteko bigarren baldintzan (ariketa fisikoa) batuketak egiteko edo, gutxienez, ez kentzeko denbora da. Galderak lagungarriak dira haurren eguneroko jarduera zuzentzen duen trebezia eta irmotasunaz jabetzeko.

  • Igotzen dira eskailerak igogailua hartu beharrean?
  • Ordu bat baino gutxiago dago pantaila baten aurrean, kontsola, telebista edo ordenagailua izanda ere?
  • Aisialdirik handiena jolas egiteko edo jarduera sedentarioa ez den orotan arreta jartzeko erabiltzen duzu?
  • Kexatu gabe ibiltzen da, korrika eta inka, autoaren edo autobusaren ordez paseoan ibiltzen bada?
  • Ariketa fisiko bat eskolaz kanpoko jarduera gisa egiten baduzu, gogoz eta energiaz joaten zara?
  • Jarrera positiboa duzu esfortzu fisikoaren aurrean?

Gero eta zailagoa da jarduera fisikoa egunerokotasunaren parte izatea, bizitza modernoaren aukera guztiak gorabehera, eta badirudi energia lokartzen duela. Ezin bada programatutako jarduerarik aukeratu, jarrera sedentarioak nagusitzea saihestu behar da gutxienez. Telebista gutxiago, bideojoko gutxiago eta kontsola gutxiago emateko agindu garestiak dira, eta haurrak haien aurrean agertzen dira, baina osasunaren aliatu nahastezinak dira.

BORROKA POSITIBOAN

Elikadura-arrazoiak, sedentarioak edo inguruneak identifikatuta, haurren obesitatearen aurkako borroka hasten da, oraingoa edo etorkizunekoa. Familia taldean prestatzen da gehiegizko pisua gainditzeko edo horrek dakarren arriskua saihesteko. Abantaila da garaipena oso ona dela. Modu positiboan esanda, elikaduran ohitura osasungarriak eta ariketa fisiko pixka bat jarraitua izanik, emaitzak, berehalakoak ez badira, bai oso azkarrak dira.

Haur batek bere ohitura txarrak zuzendu eta berriak eros ditzake aste gutxi barru. Hori bai, saiatuta eta kontzesiorik gabe. Baiezkoa dena baiezkoa izatea eta negatiboa dena desagertzea lortu behar da, eta, hala, obesitatea gainditzea lortuko da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak