Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurren obesitatearen aurkako sei mezu giltzarri

Haurren obesitatearen aurka, funtsezkoa da ur gehiago hartzea, fruta eta barazki gehiago jatea, telebista gutxiago ikustea, jarduera fisiko gehiago egitea, ongi lo egitea eta ordu asko egitea eta familiarekin denbora gehiago pasatzea.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2012ko maiatzaren 23a

Mundu osoko milioika haurri eragiten dien haurren obesitate-epidemiari aurre egiteko, sei mezu giltzarri identifikatu dira: ur gehiago hartu, fruta eta barazki gehiago jan, telebista gutxiago ikusi, jarduera fisiko gehiago egin, ondo lo egin eta ordu asko pasatu eta familiarekin denbora gehiago pasatu. Elikadura, ariketa fisikoa eta estresa dira hiru ardatz nagusiak, bai haurrengan bai gurasoengan bizimodu osasungarriagoak sustatzen dituzten ekintzak asmatu eta ezartzeko. Datuak izugarriak dira: bost umetik batek gehiegizko pisua edo obesitatea du.

Irudia: OakleyJatorrizkoak

Sei mezu argi eta labur

Haurren obesitatearen aurka, elikadura, ariketa fisikoa eta estresa dira hiru ardatz nagusiak.

Haurren obesitatearen aurkako funtsezko ekintzak IDEFICS (Elikadurak eta bizimoduak haurren eta haurren osasunean dituzten eraginak identifikatzea eta prebenitzea) azterlanetik sortzen dira, epidemia horren aurrean esku hartzetik. Elikaduran eta bizimoduan gertatzen diren aldaketek gorputz-pisuan eta beste osasun-parametro batzuetan duten eragina zehaztean lortutako emaitzen ondorio dira. Horretarako, zeharkako erreferentziako inkesta bat egin zen eskala handian, Europako zortzi herrialdetako 16.000 haurren artean, bi eta bederatzi urte bitartekoak.

Inkestaren ondoren, berariazko esku-hartzea egin zen, bai eta haur horien jarraipena egiteko beste inkesta bat ere, elikaduran eta bizimoduan gertatzen diren aldaketek gorputz-pisuan eta beste osasun-parametro batzuetan duten eragina zehazteko. Dietari, ariketa fisikoari eta estresari buruzko sei mezu nagusi izan ziren esku-hartzearen ardatz. Portaerak eta jarduerak bilatu ziren, bai haurrengan bai gurasoengan bizimodu osasungarriagoak sustatzeko.

Elikadurako mezu nagusiak

1. Eguneroko ur-kontsumoa sustatzea . Haurraren eguneroko dietan azukreak eta kaloriak gehitzen dituzten beste edari freskagarri batzuk hartzeko modurik seguruena, osasungarriena, eraginkorrena eta ekonomikoena da. Nola? :

  • Ohitura berriak erakutsi: botila txiki bat ur motxilan gorde, jaikitzean ur pixka bat edatera animatu, otordu bakoitzaren aurretik eta ondoren (gosaria, bazkaria, bazkaria, askaria eta afaria).
  • Uraren zaporea aldatu: gehitu fruta-zuku naturala (laranja, limoia, marrubiak, sagarra…) haurraren ur-botilari.
  • Errezeta “urtsuak”: menuetan gazpatxoak, zopak, kremak edo saldak sartu, egunero ura batzeko.
  • Gogoeta egitea eta galdera batzuei irtenbideak bilatzea: ikastetxeko patioan edo parkean badago iturririk haurrek ura edanarazteko? haurrek eskolan ura edateko erraztasunik badute?, gurasoek ura edateko ohitura dute?

2. Fruta eta barazkien eguneroko kontsumoa sustatzea . Gehiegizko pisua edo loditasuna duten haurrek, batez ere neskek, lehentasun handiagoa zuten gantz edo azukre erantsidun elikagaien zaporea lortzeko. Frutak dira elikagai natural gozoenak, eta haurrak fruta eta barazki askorekiko interesa piztea lortu behar da.

  • Eskolak Haurren gizentasuna prebenitzea EROSKI CONSUMER aldizkariak hainbat aholku proposatzen ditu haurren artean frutak eta barazkiak errazago kontsumitzeko: fruta askotarikoa, astean gutxienez hiru egunetan bazkaltzeko, eta askariekin txandakatzea; fruta-saltzailea beti agerian uztea; aurkezpen apetatsuak (brotxetak, mazedoniak, frutak edo barazkiak beteak, azenarioekin edo barazki-krema koloretsuekin);

Ariketa fisikoaren funtsezko mezuak

3. Telebista ikusten emandako denbora murriztea . Dastamen- edo elikadura-zaletasunak alde batera utzita, telebista gehien ikusten zuten haurrak okerrago elikatzen ziren, elikagai koipetsu eta azukredun gehiagorekin. Telebista tresna gisa erabil daiteke, bideojoko interaktibo batzuen bidez, haurrek ariketa fisikoa egin dezaten, dantza egin dezaten edo beren koreografiak egin ditzaten.

4. Eguneroko ariketa fisikoa sustatzea . Azterketak erakutsi du ariketa fisikoak onura dakarrela hezur-osasunean: azkarrago zihoazen, urrunago salto egiten zuten eta egunero aktiboago mantentzen ziren haurrek hezur indartsuagoak zituzten. Adituen ustez, haurrek gorputz-hezkuntzako ordu gehiago balute, gehiago gozatuko lukete kirolarekin.

Estresaren, arazoak gainditzearen eta erlaxatzearen inguruko mezu nagusiak

5. Elkarrekin denbora gehiago pasatzea . Haurrari bizitza afektibo orekatua eta etengabea ematea funtsezkoa da haurrari estres-egoerak saihesteko. Aitaren, amaren eta haurraren arteko jarduerak, jokoak eta zereginak funtsezkoak dira garapen emozional osasuntsu baterako. Gainera, janaria prestatzen irakastea eta animatzea oso zentzuzkoa da: elkarrekin denbora gehiago ematea, sormena, koordinazioa eta trebetasuna sustatzea, eta jateko ohitura onak eta janariarekin harreman ona izatea.

6. Loaren iraupen egokia ziurtatzea . Gauez ondo lo egitea, baita siesta ere, ona da txikienentzat. Siestaren kasuan, indarberritzen laguntzen die, eta gauez hobeto ulertzen dute loa. Lo egiteko unean erritual bat jarraitzea garrantzitsua da haurrak lo-erritmo ona izan dezan, gorputza eta burua erlaxatu ditzan eta lotarako prest egon dadin. Gomendagarria da haurrak ordu berean oheratzea eta giro lasaia eta lasaia izatea, lo hartzea kosta arren.

HAURREN OSASUNERAKO OHITURA TXARRAK

IDEFICS ikerketaren emaitza deigarrienek datu kezkagarriak ematen dituzte goranzko joeragatik: Europako bost haurretik batek gehiegizko pisua edo obesitatea du, eta Europako hegoaldeko herrialdeetan, besteak beste, Espainian, handiagoa da prebalentzia. Gehiegizko pisuarekin eta haurren obesitatearekin lotutako ohitura txarren artean, baita txikienen bizi-kalitatea murriztearekin ere, honako hauek nabarmentzen dira:

  • Lo-ordurik eza (11 ordu baino gutxiago lo egitea gauero).

  • Ariketa fisiko eskasa (egunean 60 minutu baino gutxiago, ariketa fisiko ertaina edo handia).

  • Ordu gehiegi (astean 14 ordu baino gehiago), multimedia edukiak (telebista, adibidez) eta jarduera sedentarioak ikusteko.

  • Familia-egitura jakin batzuk, hala nola diru-sarrera txikiak, hezkuntza-maila baxua, guraso bakarreko familiak edo guraso/guraso etorkinak edo gehiegizko pisua edo obesitatea dutenak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak