Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurrentzako aperitibo gaziak

Karbohidratoen, gantzaren eta kalorien eduki handia dela eta, noizbehinka jaten dira haurren dietan.
Egilea: maitezudaire 2003-ko martxoak 7

Merkatuak askotariko aperitibo gozo eta gaziak eskaintzen dizkie haurrei, zapore, usain eta kolore desberdinetakoak, forma iradokitzaileak dituztenak, eta horrek zaildu egiten du haurra tentazioari ez erreparatzea.Zaporeak askotarikoak dira: aperitibo gozoak, txokolatez, esnegainez, kremaz, marmeladaz… beteak, baita zizaretxoak, patatak eta abar dituzten aperitibo gaziak ere. Zer dute snack ultraprozesatuek? Produktu horiek haurren elikaduran duten zeregina baloratuko dugu.

Aperitibo horien etiketaren arabera, arto- edo gari-irinez egindako produktua da, eta snack gazien osagai nagusiak dira, gehitzen duen gantzarekin eta frijitzeko erabiltzen denarekin batera. Produktuaren gainerakoa, funtsean, urak, gatzak eta gehigarri koloratzaile eta zaporeemaile baimenduen sorta askotarikoak osatzen dute.

Karbohidrato eta koipe asko dutenez, oso produktu energetiko bihurtzen dira snack horiek, haien kaloria-ekarpena 450 eta 550 kaloria artekoa baita 100 gramoko.

Gantzaren kalitatea

Oro har, etiketan ez da zehazten zein koipe-mota erabiltzen den osagai gisa. Gantz-moten arteko alde nabarmenena, gantz-azido saturatu eta asegabeen proportzioa da. Ikuspuntu dietetikotik interesgarriena gantz mota horiek osasunarekin duten kontrako harremana da.

Gure dietako koipeak, neurri batean, solidoak edo gogorrak dira (“aseak”), eta, zati batean, likidoak edo olioak (“asegabeak”). Animalia-gantzak (gurina edo txerri-gantza, esaterako) aseak dira, eta landareetatik eratorritakoak (arto-olioa edo ekilore-olioa), berriz, asegabeak dira, koko- eta palma-gantza izan ezik. “Koipe txarra” edo “koipe ona” da, odoleko kolesterol-maila aldatzeko gantz-mota horrek duen ahalmenaren arabera.

Gantzak (lipido ere esaten zaie) ezinbesteko elikagaiak dira eta, gainera, dietaren funtsezko osagai dira. Energia-forma kontzentratua dira. Metabolizatutako gantz-gramo bakoitzak 9 kaloria sortzen ditu, eta karbohidratoek, berriz, 4 kaloria. Gainera, koipeak palatabilitatea ematen die platerei, elikagaiek zapore handiagoa dute, eta A, D, E eta K bitaminetan disolbagarriak dira.

Snack gaziak egiteko, landare-olioak erabiltzen dira, hala nola ekilore-hazia, artoa, soja eta palma.

  • Gantz asea: Berez ugaria da animalia-jatorriko elikagaietan: gurina, gurina, gantza, seboak, esne-gaina, esne-krema, maionesa, haragi-hegazti eta deribatuen koipea, gazta eta esneki osoak eta, salbuespen gisa, kokozko eta palmazko landare-olioak. Azken horiek maiz erabiltzen dira gozogintza industrialean eta aperitibo gozo eta gazietan. Koipe horri “koipe txarra” esaten zaio, gehiegi kontsumitzeak odoleko kolesterol-maila handitzeko gaitasuna baitu.
  • Gantz asegabea: “Koipe ona” ere esaten zaio, batez ere, landare-jatorriko elikagaiei: oliba-olioa eta haziak (ekilorea, artoa, soja), aperitiboak egiteko askoz gutxiago erabiltzen diren olioak. Odoleko kolesterol-maila murrizteko funtzionalitatea dute, eta horregatik hartzen dira bihotzaren koipe aliatutzat.
  • Trans gantz-azidoak: Landare-olioak eta arrain-olioak likidoak dira giro-tenperaturan, eta solido gehiago egin daitezke hidrogeno-molekulak sartuz (hidrogenazioa) eta, beraz, aseago bihurtuz. Prozesu hori landare-margarina egiteko erabiltzen da. Hala ere, gantz hidrogenatuak, nahiz eta landare-jatorrikoak izan, izan duten tratamendu fisiko-kimikoagatik; gure organismoan “koipe txar” gisa jokatzen dute. Gantz hidrogenatu mota hori asko erabiltzen da, palma-olioa bezala, snack gaziak egiteko, haurrek hain kontsumitzen dituzten produktuak.

Beraz, komeni da produktuen etiketa berrikustea eta gure seme-alabentzat noizean behin olio mota zehazten dutenak aukeratzea.

Kaloria gehiegi

Snacketan erabilitako olioek erraz handitzen dute hazteko adinean dauden haurren energia-hornidura. Dieta orekatuaren irizpideen arabera, haurrek jasotzen dituzten kalorien %30-35 gantzetatik etorri behar dira. Hori dela eta, egunean 2.500 kaloria inguru behar dituen haur ertain batek 900 kaloria inguru izango ditu gantzetatik. 100 g inguru. 30 g patata frijituko pakete batek 11 g koipe ditu, hau da, haur batek koipe kontsumoan egunero kontsumitzen duen energiaren% 10-15.

Aperitibo gaziek elikaduran duten eragina hainbat puntutan laburbil daiteke:

  • Gehiegi kontsumituz gero, jateko gogoa gal dezake haurrak.
  • Ohiko kontsumoak pisua handitzen laguntzen du, energia-balio handia duelako, eta horrek haurren obesitatea areagotzen du.
  • Erabiltzen den gantz-motaren arabera, snack-en ohiko kontsumoak haurren hiperkolesterolemian eragiten du, eta hiperkolesterolemia horren eragina handitu egin da azken urteetan.
  • Neurriz jaten direnean, nekez izango dute eragin kaltegarririk osasunean.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aperitibo gaziak eta gozoak osasungarriagoak dira

b

Kaloriak

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

G

b

Ogitartekoa (6 xerra lodi) bola motako gazta-xerra batekin eta tomate-xerrak

“15%”

260

“17%” td.

8,1

Ogitartekoa, depan (6 hatz lodi) txokolatearekin

258
6,7

b

Hiru ogi txigortu (2 hatz lodi) gurinarekin eta marmeladarekin

“15%”

31.000

“17%” td.

10:00

b

Ogitartekoa (6 xerra lodi) urdaiazpiko onduarekin

“15%”

193

“17%” td.

2,5