Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurrentzako frijiturik onenak

Frijituek, ondo eginda badaude, gantzak izaten dituzte gutxienez, eta lagundu egiten diete haurrei elikagai garrantzitsuak probatzen, hala nola arraina eta barazkiak.

Frijituek ospe txarra dute, gure dietaren balio kalorikoa handitzen baitute. Hala ere, frijituak egiten badakigu, gantzak ahalik eta txikienak izatea lor dezakegu, eta, gainera, haurrek tabu diren elikagaiak probatzea lor dezakegu, hala nola barazkiak eta arrainak. Horrek balio handia izango du hezkuntzan eta nutrizioan. Nolanahi ere, haurrei begira, olioa erretzean sortzen diren osagai toxikoak, bertan geratzen diren partikulak edo tenperatura altuak lortzean sortzen diren trans gantzak kezkatu behar dituzte frijitzeetan. Hiru alderdi horiek saihestu egin daitezke urrats erraz batzuen bidez. Erreportaje honetan, frijituren benetako arriskuak azaltzen dira, nola frijitu modu seguruan gehiegizko koipeak saihesteko eta haurrak babesteko, eta zein abantaila duten frijituek haurrentzat.

Img frito rebozado
Irudia: Javier Lastras

Frijituen benetako arriskuak

Arrautza-irinetan pasatutakoek ogi-mamiak uzten dituzte, eta horiek karbonizatu eta produktu toxikoak sortzen dituzte, hala nola bentzopirenoak edo akrilamida. Ogi-mami horiek kaltegarriak dira osasunerako, eta begi-bistakoak dira arrautza-irinetan pasatzean edo olioa iragaztean. Akrilamida animaliekin egindako esperimentuetan (DNAn eta minbizian eragindako kalteak) ondorio kaltegarriei lotu izan zaie. Gainera, olio bat behin baino gehiagotan erabiltzean, hidrokarburo aromatiko poliziklikoak (HAPak) izeneko produktu kimikoak sortzen dira, eta horiek ere osasunarentzat arazotzat hartzen dira.

Hala ere, ondo egindako frijitzeak hobeto kontserbatzen ditu elikagaien mantenugaiak uretan egostea baino. Patatak, adibidez, bitaminak mantentzen dituzte frijitzean. Halaber, garrantzitsua da zehaztea egositako patatak, behar adina barazki hartzen ez duten haurrentzat, lagundu egiten duela zuntzaren funtzioa betetzen.

Nola frijitu modu seguruan, gehiegizko gantzak saihesteko eta haurrak babesteko

Zenbait metodo errazek frijituren abantailak aprobetxatzen dituzte, eta haurren osasunerako arriskutsuak izatea eragozten dute. Horien artean, hauek nabarmentzen dira:

  • Erabili olio berria eta kendu erre den olioa. Olioak ke zuri bat askatzen duelako jakingo dugu.
  • Ondo lehortu elikagaiak frijitu aurretik, ura 100 ºC-tan lurruntzen baita eta koipea disoziatzen baitu.
  • Ez erabili olio erabilia likatsu bihurtu delako, elikagaiak gehiago inpregnatuko dituelako eta gantzatsuagoak eta indigestioagoak egingo dituelako.
  • Lehortu janari frijituak paper lehorgarrian.
  • Olioa ondo berotu, elikagaian zarakar bat azkar sor dadin. Olioaren tenperatura ikusteko modurik errazena ogi-zatitxo bat gehitzea da: tenperatura altua denean, inguruan burbuila txikiak hautematen dira, eta, ondorioz, gainazalera igotzen da.
  • Ur asko duen elikagai bat arrautzaztatu edo birrindu, ur horrek gehiegizko gantzak xurga ez ditzan.
  • Haragia frijitzean, oilaskoa esaterako, gantzak galtzen ditu eta oliba-olioa xurgatzen du, hau da, batzuetan kaltegarria baino onuragarriagoa den gantz-trukea dago.
  • Aurrez prestatutako jakietan, arrautza-irinetan pasatzearen ehunekoa oso altua da (batzuetan, elikagaien % 50 hartzen du), eta, beraz, osasungarriagoa izango da beti elikagaiak etxean arrautzaztatzea.

Frijituen abantaila handia haurrentzat

Arraina, barazkiak bezala, elikagai arazotsuenetako bat da, haurrei eta nerabeei eskaintzen baitie. Hala ere, ezin dugu ahaztu elikagai horiek zer garrantzitsuak diren hazkundean eta garapenean, eta, beraz, merezi du frijitzea, haien onarpena hobetzeko. Hona hemen horretarako ideia batzuk: arrain frijitua, bakailao-kroketak edo -kauserak, izokin-enpanadillak, barazki-snack-ak, oso fin ebakiak eta olio beroko frijituak, eta barazki arrautza-irinetan pasatuak eta frijituak.

Gurasoentzat, arrain eta barazki ugari dago. Haurrek mota bat errefusatzen badute, aukera gehiago eskaini diezaiekete. Frijitzean, beste abantaila bat ere badu: gehiago asetzen dute, eta horregatik protesta egiten dute batzuetan haurrek barazkiak edo arrainak prestatzean. Hori bai, kontuan izan behar da oliba-olioa dela frijitzeko egokiena, tenperatura altuei hobeto eusten baitie beste hazi batzuetako olioak baino -ekilorea, artoa edo zazpia-, eta, beraz, denbora gehiago behar du deskonposatzeko.

Frijitzeko moduei dagokienez, badira beste aukera batzuk ere:

  • Erromatar erara: irinarekin eta arrautzarekin, ordena honetan.
  • Enpanatua: arrautza eta ogi birrinduarekin, ordena horretan.
  • Gabardinan, irinezko pasta batekin eta gas-likidoren batekin (garagardoa, gaseosa, etab.). ), edo urarekin eta sodio bikarbonatoarekin, tenpuraren oinarria.
  • Irinarekin bakarrik: arrain frijitua egiteko modua.

Zenbat kaloria eta koipe behar dituzte haurrek?

Gantzak ia elikagai, landare eta animalia guztietan egoten dira, eta funtsezkoak dira horietako askoren prestakinetan. Gogoan izan behar da, halaber, funtsezkoak direla gizabanakoaren elikaduran, ehunak babesteko eta organoak estaltzeko, zelula-mintzak, burmuina eta erretina eratzeko, nerbio-sistemaren funtzionamendu egokirako eta digestiorako behazun-gatzen fabrikaziorako, baita hormona sexualen aitzindari izateko ere. Baina, zenbat koipe eta kaloria behar dituzte haurrek egunean?

6 urterekin, neskato batek 1.900 kcal behar ditu egunean, haurrak baino 300 gehiago adin berean. 12 urterekin, haurrak 2.300 kcal behar ditu egunean, neskatoak baino 300 gehiago. Nahiz eta adin horietan asko aldatzen diren haien kaloria-beharrak, eskaera horri elikadura osasuntsu, ordenatu eta askotarikoa eman dakioke. Haurren batezbestekoa eguneko 2.000 kcal bada eta horietatik %30ek koipeak eman behar badituzte, haurrek egunean 60 eta 65 gramo bitartean kontsumitu behar dituzte, edo mililitro bat koipe edo olio.

65 gramo horietatik, gainera, gantz-moten arteko proportzioa bilatu behar da: saturatuak (% 7), poliasegabeak (% 10) eta monoasegabeak (% 13). Hau da, 15 g koipe ase (haragia, arrautza, esnea, gazta…). 20 g gantz poliasegabe (arraina, hazi-olioak) eta 30 g gantz monoasegabe (oliba-olioa, fruitu lehorrak). Azpimarratu behar da dietan gantz-motak aldatu behar ditugula.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak