Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurrentzako hamaiketako eta askari gaziak

Hestebeteak, gaztak eta pateak ez dira eguneroko ogitarterako elikagai egokienak

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2005eko irailaren 08a
img_bocadillo23 Irudia: jules

Hestebeteak eta txokolatea ohiko elikagaiak dira ogi artean. Guraso askok azkar eta arrakastaz prestatzen dute seme-alaben gosea goiz erdian edo arratsalde erdian baretzeko mokadu bat. Hala ere, biek dute koipe asearen, kolesterolaren eta kalorien kopuru handi bat, eta horiek gehiegi hartuz gero, osasun-arazoak sor ditzakete txikitatik. Ez dira elikagai gomendagarrienak egunero jateko, haurrak elikadura-ohitura osasungarrietan hezi nahi badira. Mokadu gazi edo gozo ugari daude, eta horiek egokiagoak dira bazkaltzeko eta askaria egiteko, oso gutxitan.

Hestebeteak, gaztak eta pateak, koipe eta gatz gehiegi
Irud. bocadillo3 art

Pateak eta hestebete industrialak (txorizoa, mortadela, saltxitxoia eta antzekoak) elikagai koipetsu eta kaloriko bihurtzen dira haurrentzat, astean behin baino gehiagotan jaten badituzte. Txerri-gibeleko pateak kolesterola, koipe gehiegi eta gatz dezente duten produktuak dira, Eroski Consumer-ek 2005ean egindako azken azterketa konparatiboan ikus daitekeenez. Elikagai horiek hestebeteetan eta gazta onduetan ere nabarmentzen dira. Pateen eta hestebeteen osaera nutrizional deigarria urdaiazpikoaren eta haragi koipetsu edo koipetsuen nahasketa da. Marka batzuek pateen burdin aberastasuna nabarmentzen dute, eta mezuarekin batera, mantenugai horrek txikienen garapen egokirako duen garrantziari buruzko informazioa ematen dute.

Hestebeteak, gaztak eta pateak ez dira eguneroko ogitarterako elikagairik egokienak, elikadura-ohitura osasungarrietan hezi nahi badira.

Hala ere, pipa- edo pistatxo-eskukada batek -25 g fruitu lehor horiek- 2 g inguru ematen ditu, pate-lata baten kantitate bera, baina alde handiarekin: landare-jakiak direnez, ez dute kolesterolik, eta bihotzerako eta saturaziorik gabeko gantzetan aberatsak dira. Landare-burdinaren (ez hemo) xurgapen eta aprobetxamendu organikoa hobetzeko, nahikoa da fruitu lehorrak laranja-zuku batekin edo C bitamina ugari duen beste edozein frutarekin laguntzea. Elikagai horiek, era berean, kaltzio-iturri eztabaidaezina dira txikienentzat, eta, gaztaren ordez kontsumitzen badira, gantzen kalitatea hobetzen da (saturatugabeak, saturatuen ordez), eta gatzik ez dago (horretarako, fruitu lehorrak aukeratu behar dira, horiek baitira, aldi berean, gomendagarrienak).

Urdaiazpiko ondua, egosia edo fianbreak

Urdaiazpiko ondua aurrekoak baino naturalagoa, elikagarriagoa eta osasungarriagoa da, balio erantsia, baina, aldi berean, sodio gehien duen elikagaietako bat da. Hestebeteak eta urdaitegiko beste produktu batzuk baino aukera hobea da, horiek ere gaziak baitira, haurren hamaiketakoak eta askariak aldatzeko. Mortadelak, choped-a eta antzeko urdaitegiko produktuak haurrei gustatzen zaizkie zapore nabarmena dutelako, baina kontsumitzaileak ia osagai berberak dituztela egiazta dezake, beste ordena batean erantsita. Ohikoenak hauek dira: txerrikia (indioilar edo oilasko haragia beste aukera bat da), urdaia, azalak, ura, fekula, gatza, azukrea, aromak, destrosa, espeziak, soja-proteina, egonkortzaileak, antioxidatzaileak, koloratzailea, kontserbatzailea eta esne-hautsa. Produktu batzuetan, gibelak bereizten ditu besteetatik.

Urdaiazpiko egosian, nahiz eta osagai nagusia txerri-urdaiazpikoa izan, gainerako haragi-deribatuen antzeko gehigarriak ditu, zapore, urtsutasun, itxura, ehundura eta iraunkortasuna bermatzen dutenak. Txerri-urdaiazpikoaz gain, beste osagai hauek ere izaten ditu: ura, gatza, egonkortzaileak, azukrea, gelifikatzaileak, espeziak, aromak, antioxidatzaileak eta kontserbatzaileak. Eroski Consumer-ek 2008ko apirilean egindako aparteko urdaiazpiko egosiaren azterketan nabarmendu zen produktu hori ez dela oso koipetsua eta ez oso kalorikoa, baina gaziegia dela. Bestalde, sakoteek (txerrikia, indioilarra edo oilaskoa), haurrei hainbeste eskaintzen zaizkienak, ur eta gehigarri gehiago dituzte gutxien prozesatutako bertsioek baino, hala nola bularkia hegazti-fianbreak eta urdaiazpiko egosia, txerrikia.

Aldaketa osasungarriagoak

Gurasoek eta haurrek ulertu behar dute ezinbestekoa dela hestebeteak, gaztak eta pateak gehiegi ez erabiltzea, baita urdaiazpikoa eta sakoteak ere. Haurrentzako ogitartekoaren ordezko elikagaiak pentsatu behar dituzte, zapore atseginekoak eta nutrizio-profil osasungarriagokoak, hala nola latako arrainak, etxean egiteko errazak diren landare-pateak edo landare-ogitartekoak.

Arrainekin egindako ogitartekoak urrats bat izan daitezke haurrek elikagai horiek jan ditzaten, hestebete gehiegi jan beharrean.

Arrainak ogitartekoan. Sandwichetan eta ogitarteetan egindako arrainek hainbat abantaila dituzte. Batetik, atunak, sardinak, antxoak eta berdelak bihotzerako eta bihotzerako gantz asegabe ugari dute. Bestetik, txikienak arrainaren zaporera ohitzeko modu bat da, eta, oro har, ez zaie gustatzen. Haurrentzako egokiak dira atun-paniniak eta kontserbako sardinak, atun-ogitartekoa ahuntz-gaztarekin edo tomatearekin, gaztarekin eta antxoekin, sardina marinatuekin, enpanadak tomate-saltsarekin edo tortillarekin, eta ogi txigortua tomatearekin eta antxoekin. Antxoa- edo atun-pateak ere aukera polita dira haurrentzako hamaiketako eta askarirako.

BARAZKI-OGITARTEKOAK

Sandwich begetala1

Ogitartekoak dira haurren elikagai gustukoenetako bat, eta, oro har, “berdea” ez onartzeko joera dago. Bi elementu horiek landare-ogitarteko gisa konbinatuz gero, errazagoa da haurrek barazkiak jatea eta haien zaporera ohitzea. Minutu gutxi behar ditu horretarako, eta merezi du. Aukera ugari daude, barazkiak prestatzeko eta beste elikagai batzuekin konbinatzeko erabil baitaitezke, hala nola arrautza, urdaiazpikoa, gazta, oilaskoa edo arraina.

Sandwich begetala edo landare-biribilkiak ez dira sartzen aukera horretan. Barazkiak zaporetsuak dira urdaiazpikoarekin eta tortillarekin, oilasko errarekin edo urdaiazpikoarekin eta antxoekin.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak