Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hegazkinez bidaiatzea: zer jan ondoeza saihesteko?

Digestio-arazoak, sabeleko hantura, likidoen atxikipena eta gasak hegazkinetan gerta ez daitezen, elikatze arina egin behar da, erraz digeritzen dena eta hidratazio egokia ematen duena.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2012ko ekainaren 27a
Img comer avion listp Irudia: Aaron Escobar

Lanagatik edo plazeragatik, pertsona askok hamar ordu edo gehiagoko hegaldiak egiten dituzte, batez ere oporraldian. Ia kasu guztietan, bidaiaren ondorengo sintomak errepikatu egiten dira: nekea, uhertasuna, buruko pisutasuna, hankak handitzea eta, batzuetan, digestio-arazoak. Horietako bat ere ez da atsegina, baina denak saihets daitezke eta, alde horretatik, elikadura funtsezkoa da. Ariketa egokiak egin behar dira besoekin, hankekin edo lepoarekin, eta, tarteka, korridorean eta ibilbidean zehar hartzen ditugun elikagaiekin ibiltzean, ondoeza prebenitu eta arindu egin daiteke, edo areagotu. Artikulu honetan, ohiko eragozpenak saihesteko aholku dietetikoak proposatzen dira, etxetik janaria eramatea komeni ez dela aipatzen da eta hegazkineko digestioa zergatik den desberdina azaltzen da.

Img comer avion
Irudia: Aaron Escobar

Hegazkinak eta elikadura: ohiko eragozpenak saihesteko aholku dietetikoak

Hegaldian, digestio-hodiaren mugikortasuna eta jariatze gastrikoa murrizten dira, eta gasak hedatu egiten dira, astuntasuna eta hantura azaltzeko.

Hegaldia hasi aurretik eta hegaldian zehar, elikadura arina egin behar dugu, erraz digeritzeko modukoa, eta behar adina hidratazio eman behar digu, likidorik ez atxikitzeko, pisurik ez izateko eta digestio-arazoak saihesteko, hala nola sabelaldea puztea edo gasak.

  • Likidoen atxikipena. Astuntasuna eta hanka puztuak eta nekatuak sentiarazten ditu. Zenbat eta ur gehiago edan, orduan eta errazago kentzen dira pilatutako likidoak. Gasik gabeko eta mineralizazio txikiko urak egokiagoak dira. Fruta- edo barazki-zukuak (tomatea) edateak, hidratatzeaz gain, potasioa ematen digu, eta horrek pixa gehiago egiten laguntzen du. Menuaren ondoren tea edo infusioa eskatzea ere eraginkorra da pixa gehiago egiteko eta likidorik ez atxikitzeko. Ahal den neurrian, komeni da hegazkinean zerbitzatzen diren jakiei gatz gehiago ez gehitzea. Gatzak sodioa du, eta mineral horrek likidoak atxikitzen ditu eta zirkulazioa oztopatzen du, eta horrek hanken astuntasuna eta hantura okertzen ditu.

  • Distentsio abdominala, urdailaren astuntasuna. Gasak eta digestio txarrak sor ez daitezen, hegaldiaren aurretik eta bitartean gehiegi ez jan, ez eta janari koipetsuak edo oso onduak ere. Komeni da, halaber, barazki flatulentorik ez hartzea, hala nola alkatxofak, piperrak edo tipulak (gordinik, bereziki), pepinoak eta azaren familiako barazkiak. Letxugak ere eragiten du sabelaldea handitzea, eta, beraz, ez da afalorduan hartuko hegaldia gauez bada. Edari karbonatatuek, gasarekin, hantura eta distentsio abdominala ematen dute, eta, ahal den neurrian, saihestu egin behar dira. Distentsio abdominalaren arazoa oso nabarmena eta gogaikarria bada, egun batzuk lehenago, probiotikoen osagarri bat (bifidobakterioak eta laktobaziloak) har daiteke, prebentzioz, hesteetako flora indartzeko eta gasei aurre egiteko. Digestio-instalazio eta karminatibo batzuk (gasak kanporatzen laguntzen dute) infusioan (mihilua, anisa, kamamila, melisa eta erregaliza) nahastea konponbide egokia izan daiteke kafearen ordez hartzeko, dela postrerako, dela ordu artean.

  • Hipogluzemiak eta zorabioak. Ahultasuna, nekea, zorabioak, ikusmenaren eta buruaren uhertasuna, izerditzea, goragalea eta antsietatea eragiten dituzte, glukosa falta dela eta, hori baita garunaren energia-substratu nagusia. Sintoma horiek gerta daitezke ordu asko janaririk probatu gabe edo janariak eta edari gozoak bakarrik mokokatu eta gero. Nahi ez den egoera horretara ez iristeko, ezinbestekoa da janariek karbohidrato konplexuak izatea; ogi zati bat, ogitartekoa, arroz- edo pasta-puska bat, muino batzuk edo zereal-opil batzuk… Hala ere, azkar eta eraginkortasunez konpontzeko, azukre ugariko elikagai bat hartu behar da, azukre edo zuku bat, adibidez. Ondoren, pertsona ondoezik hasten denean, komeni da janaria mamitsuago osatzea, azukre azkarrak (fruta, jogurta) eta hidrato konplexuak nahastuta.

Norberaren janaria hegazkinean jatea: saihestu beharreko arriskua

Hegaldi transatlantikoetan, bidaiarientzako menuak eskaintzen dira. Elikadura-orekaren edo gustuen eta goseen irizpideak beti betetzen ez dituzten arren, elikagaien segurtasunaren auzia bermatzen dute. Zentzuzkoa da pentsatzea hegazkin-konpainiek ez dietela gomendatuko, ez tripulazioari, ez bidaiariei, beren janaria eramatea hegaldietan, osasun-kontrol zorrotzetatik ihes egiten baitute. Neurri honen bidez, elikagaiek eragindako bestelako arriskuak saihestu nahi dira.

Antzeko lanak dituzten tripulazioko kideei dagokienez, tripulatzaile teknikoek (pilotuek) eta bidaiari-kabinako tripulatzaileek, oro har, plater desberdinak jan behar dituzte, intoxikazio masiboak saihesteko. Janari-kopuruaren erdia desberdina da, baina menu guztiek irizpide arinak, askotarikoak eta elikagarriak dituzte, bai elikagai-motetan (entsaladak, barazkiak, pasta, arroza…), bai sukaldaritzako prestakinetan, arrautza-irinetan pasatutako jakiak, frijituak eta gisatu oso koipetsuak saihesteko.

Elikadurari buruzko gomendioei dagokienez, airelinea guztietan arau zorrotz bat erabiltzen da: tripulazioak ez du edari alkoholdunik kontsumitzen, eta likido ugari (batez ere ura, infusioak, teak edo zukuak) edatea gomendatzen da, eta digestio-arazoengatik gasdun edariak saihestea.

Digestioa hegazkin batean: zergatik da desberdina?

José María Pérez Sastre mediku aeronautikoak, Medikuntza Aeroespazialeko Espainiako Elkarteko kideak (SAME), 10.000 metroko altueran hegazkinez bidaiatzean organismoan gertatzen diren aldaketa fisiologikoei buruzko berri eman du. Aldaketa garrantzitsuak dira, eta elikadura egokitu behar da. Hauek dira garrantzitsuenak: digestio-hodiaren mugikortasuna murriztea (beraz, urdaila astiro hustea), urdail-jariaketa murriztea eta heste-gasak hedatzea.

Horri, zeina ez baita gutxi, aireratzearen ondorengo presioaren aldaketak gehitzen zaizkio. Ondorioz, kabinako aire lehorra sudurra lehortzen da eta dastamenezko papilen heren bat lokartzen da. Bi faktore horiek usaimena eta dastamena oztopatzen dituzte, eta, beraz, ia ez da jakirik jaten.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak