Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Helburua: egunean bost g gatz

Elikagai baten gatz-edukia kalkulatzeko, etiketak adierazten dituen sodio gramoak 2,5ekin biderkatu behar dira.
Egilea: Maite Zudaire 2011-ko otsailak 24
Img salero3 list
Imagen: Eduardo Mueses

Hamarkada honetarako diseinatutako elikadura-planen arabera, Espainiako eta Europako osasun-erakundeak gatz-kontsumoa murrizteko eta gizarte osasuntsuago baterantz aurrera egiteko helburuan sakontzen hasi dira. Behar hori bermatzen duten arrazoiak sendoak dira. Miokardioko infartuen %45 eta garuneko iktusaren %50 hipertentsio arterialarekin lotuta daude. Horren arrazoi nagusia gatz gehiegi kontsumitzea da. Axioma agerikoa da: zenbat eta gatz gutxiago, orduan eta heriotza goiztiar gutxiago. Helburua lortzeko, estrategia bat ezarri da: gure herrialdean egunean kontsumitzen diren hamar g gatz erdira murriztea. Gomendatzen diren bost g horiek dieta orekatu eta ohikoan egon daitezke. Jateko ona da, erabat kentzetik urrun dago eta lor daiteke, baina proposatu egin behar da. Eta nola ikasi.

Gatzaren %70, prestatutako elikagaietan

Gatz-kontsumoaren kontrola elikadura osasungarri bihurtzeko, beharrezkoa da jakitea egunero kontsumitzen den gatzaren %70 etxetik kanpo prestatutako eta kontsumitutako produktuetatik datorrela. Portzentaje hori, Osasun Ministerioak bukatua, ohartarazten du kontsumitzaileak zuzenean gatzaren %20 eta %30 bitartean eransten diola dietari, bai sukaldean bai gatzontzian. Kontsumitzaileak bere dieta kontrola dezake, eta hobeto egingo du datuak ezagutzen baditu eta, alde batetik, erabiltzen duen gatza murriztearen alde egiten badu eta, bestetik, gatz gutxi bermatuko duten elikagai prozesatuak edo menuak aukeratzearen alde egiten badu.

Murrizketa errazteko zenbait datu

Elikadura-ohitura egokiak bermatzeko, gatz-edukia g (g)-tan adierazten dute maiz etiketek. Sodioa, sinonimo gisa erabiltzen bada ere, ez da gatza. Horregatik, gatz kopuru zehatza jakiteko, sodioan adierazitako gg-ak 2,5ekin biderkatu behar dira. Eskabetxean dagoen atun-lata baten etiketak 100 gramoko 0,59 g sodio dituela adierazten badu, horrek esan nahi du 1,47 g gatz dituela.

Kontsumitzaileak gatzaren %20 baino ez dio gehitzen dietari, sukaldean edo gatzontzian

Gatz gehien eta gutxien duten elikagaiak zein diren argi izatea komeni da. Elikagai fresko eta gordin gehienek ez dute gatzik, edo oso gutxi agertzen dira: fruta eta barazkia bezalako elikagai begetalak soosoak dira, haragia, arraina edo arrautzak baino gehiago, eta gatz pixka bat dute naturalean, nahiz eta kopuru txikia izan. Baina prestatzeko gatza behar duten arren, frogatuta dago ezen, gozamena pixkanaka gutxituz gero, ahosabaia ohitu egiten dela. Gatzik gabeko tortilla ez da zaporegabea izango gatz-puntuan hori gogoratzen ez duenarentzat. Zenbat pertsonak sumatu dute ogiak ia %30 murriztu duela gatz kantitatea azken bosturtekoan, eta gaur egun Europar Batasuneko gatz gutxien duena da? Sakrifizio horiek, pixkanaka-pixkanaka, normalizatu egiten dira, eta etxeko eta eguneroko lanetan sartzen dira. Horrela, etxetik kanpo edo prestatutako produktuekin estaltzen ahal den portzentajea handitzen dute. Landutako elikagaien gatz ezkutua da erretzeko zailena.

Elikagai gazienak eta ugarienak

Ogia, ogi bereziak, hestebeteak, esnekiak eta horien eratorri guztiak, eta plater prestatuak. Hau da ohiko dietan gatz gehien duten produktuen zerrenda. Ogia izan ezik, dieta orekatu batean kantitate egokietan egon behar baitu, eta esnekiak, egunean bat bakarrik jan behar baitira, gainerakoak egunero jan ezin diren elikagaiak dira, eta batzuetan baino ez.

Sodioa, gatzaren sinonimo gisa erabiltzen bada ere, ez da hala.

Arterietarako benetako arriskua prestatutako janariak eta etxetik kanpoko menuak dira. Ohitura ona da sodio gutxiko menuak eskatzea edo gutunean hautatutakoa gatz gutxirekin edo, hobeto esanda, gatzik gabe egostea eskatzea. Zaila da gatza saihestea, baina konturatzen bagara beharrezkoa dela eta kontsumitzaileak berak, bere aukerekin eta gustuekin, ohituretan eragiten badu, ogiarekin gertatu den bezala, beste elikagai landu askorekin gerta daiteke. Erronka hor dago, hura lortzeak datuak babesten ditu, 11.000 heriotza ekiditen ditu garuneko iskemaren ondorioz eta 8.000 bihotzekoak jota.

HAURREI, GATZ GUTXIAGO

Ideia ona da sukaldeko gatzaren erabilera zaintzea. Are gehiago seme-alabak izanez gero. José Antonio Irles doktoreak adierazi du haurrentzako ohitura onak lagungarriak izan daitezkeela gurasoentzat. Gatzik ez erabiltzea da formula bat. Elikagai freskoek berez dute sodio kantitate bat. Arrautzek, haragiek (erraietan ugariena), arrainek eta esnekiek, azken batean, animalia-jatorriko elikagaiek gatz portzentaje bat dute berez. Horrek bermatzen du janaria soda ez izatea. Baina, gainera, ahosabaia hezi egiten da, eta dastamena zapore batzuetara ohitzen bada, ez du zertan indarra gutxietsi. Are gehiago, gatz gehiegi hartzeak zapore biziak, ez oso naturalak baina erakargarriak sortzen ditu, eta helduaroan oso arriskutsuak dira.