Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hiperurizemia: zer den, zer arrisku dituen eta azido urikoa nola jaitsi

Elikagai batzuen kontsumoa moderatzeak, zuntz gehiago hartzeak eta dieta mediterraneoa egiteak azido urikoaren maila jaisten laguntzen dute.

Azido urikoa minden metabolizazioaren ondoren gibelak sortzen duen konposatu bat da: xantina, hipoxantina, adenina eta guanina dira garrantzitsuenak. Purinen %40 inguru dietatik lortzen dira —elikagai askotan egoten dira, batez ere animalia-jatorrikoetan—, eta gainerako %60 gure organismoak sortzen du. Beraz, dietak garrantzi handia du gure azido urikoaren mailan. Eta haiek jaisten lagun dezake, ondoren azalduko dizugun bezala. Baina azido uriko handia duen pertsona bat asintomatikoa izan daiteke. Hala ere, egoera hori kronikoa bada edo balioak pixkanaka igotzen badira denborarekin, gaixotasunak aurpegia emango du lehenago edo geroago: tantak edo giltzurrunetako kalkuluak dira agerraldi ohikoenak.

Zergatik igo daiteke azido urikoa?

Haragi gorriak, itsaskia, arrain urdina, elikagai koipetsuak, kafea, alkohola edo edari azukretsuak gehiegi kontsumitzeak azido urikoaren balioak hankaz gora jarriko ditu. Aldiz, elikadura orekatuak, frutak, barazkiak, haragia eta arrain zuriak jatea eta ur ugari edatea sustatzen duenak, azido urikoa kontrolatzen eta kota normaletan mantentzen lagundu dezake.

Gehienetan, giltzurrunak gutxiago kanporatzeak eragiten du hiperurizemia. Gainerako kasuetan, gure gorputzak azido uriko gehiago sortzen duelako gertatzen da hori, purina ugari duten elikagaiak kontsumitzeagatik, alkohola edateagatik, faktore genetikoengatik, ariketa fisiko gehiegi egiteagatik edo gehiegizko pisuagatik.

Azido urikoa giltzurrunen (gernuaren bidez) eta hesteen (gorozkien bidez) bidez kanporatzen da, baina askoz gutxiago. Iraizpena egokia ez bada edo ekoizpena handitzen bada, azido urikoa organismoan geratzen da atxikita, eta odoleko kontzentrazioa handitu egiten da; hiperurizemia primario deitzen zaio horri.

Giltzurruneko gaixotasunek eta gaixotasun metabolikoek eragindako hiperurizemia sekundarioa ere badago, kimioterapiaren ondorioekin eta botiken kontsumoarekin lotuta (diuretikoak, tentsioa jaisteko edo giltzurrun-funtzioa errazteko ohikoak, eta aspirina-dosi txikiekin).

Eta zenbait aldaketa genetikok eragina izan dezakete azido urikoaren maila altuan. “Azido urikoaren sintesiaren edo giltzurruneko iraizpenaren erregulazioarekin zerikusia dutenak dira. Faktore horiek azal lezakete zenbait familia- edo arraza-elkartek tanta izateko arrisku handiagoa izatea”, adierazi du Ana Zugasti doktoreak, komunikazio-bokalak eta Espainiako Endokrinologia eta Nutrizio Elkarteko (SEEN) Nutrizio arloko kideak.

Azido urikoa altua izateko arriskuak

Gizonezkoetan, odoleko azido urikoaren balio normalek 7 mg/dL baino txikiagoak izan behar dute; eta emakumezkoetan, 6 mg/dL baino txikiagoak. Gizonezkoek joera handiagoa dute hiperurizemia jasateko, eta 40 eta 60 urte arteko adinean hautematen da gehien. 65 urterekin, emakumea jasateko arriskua emakumeena baino lau aldiz handiagoa da. Emakumeen artean azido urikoaren maila handia menopausiatik sortzen da, hormona-desorekengatik.

Kanporatzen ez den gehiegizko azido urikoa organismoan geratzen da. Ohikoena artikulazioetan kristal moduan egitea da, artritis tantaduna eraginez. Eritasun horrek mina eta hantura eragiten ditu artikulazioetan, batez ere esku eta oinetako hatzetan, belaunetan, orpoetan eta orkatiletan. Giltzurrunetan ere metatu daiteke, eta kalkuluak, giltzurrun-hantura eta giltzurrun-gutxiegitasun kronikoa sor ditzake.

Gainera, gero eta ikerketa gehiagok lotzen dituzte hiperurizemia eta gaixotasun kardiobaskularrak izateko eta diabetesa azkarrago sortzeko arriskua.

Elikadura eta azido urikoa bizkor jaisteko beste aholku batzuk

Hiperurizemiaren diagnostiko goiztiar bati esker, gaixotasunek izan dezaketen garapena eten daiteke: urteko analisia nahikoa da. Maila handia bada, medikuak erabakiko du zer tratamendu egin behar den.

Jakina, elikadurak eta ohitura osasungarriek azido urikoa parametro seguruagoetara murrizten laguntzen dute, asko gainera.

Gomendatu gabeko elikagaiak

“Azken hamarkadan egindako ikerketek argiago definitu dituzte hiperurizemia eta hezueria izateko arrisku-faktore batzuk, hala nola haragia gehiegi jatea (haragi-estraktuak, haragi-salda, arandoiak, gibela, giltzurruna, txahal-haragia, hondarra, indioilarra, txahal-solomoa, behi-saiheskia, behi-haragia, oilaskoa, antxoa, arkume-haragia” eta itsaski-haragia. “Alkoholaren (bereziki, garagardoen eta likoreen) eta fruktosaren edo freskagarri gozatuen abusuak hiperurizemia edo tanta intzidentea izateko arriskua ere areagotzen du”, adierazi du.

Elikagai gomendatuak

Azido urikoa jaitsi nahi izanez gero, jan beharreko elikagaiei dagokienez, medikuak dieta mediterraneoa egitea gomendatzen du, eta “esneki gaingabetuak, soja-elikagaiak eta lekaleak”. Kafea hartzeari dagokionez, eta tanta-arriskuarekin negatiboki lotzen den arren, doktoreak uste du “emakumeengan hiperurizemia arrisku handiagoarekin lotuta egon daitekeela, eta gizonengan arriskua txikiagoa dela”.

Gehiegizko kiloak galtzea

Dieta zaintzeaz gain, ezinbestekoa da pisua galtzea hiperurizemia izanez gero: obesitatea duten gaixoetan, egiaztatu da 10 kiloko azido urikoaren maila 1 mh/dL jaisten dela. “Ezinbestekoa da argaltzeko programa bat ez gomendatzea hezueria eta gehiegizko pisua duen gaixoari”, nabarmendu du medikuak, eta gogoratu du “hiperurizemia eta hezueria hainbat entitate metaboliko eta baskularrekin lotzen direla, hala nola obesitatea, arteria-hipertentsioa, dislipemia, intsulinarekiko erresistentzia, mellitus diabetesa, giltzurrun-litiasia, giltzurrun-gutxiegitasuna, arteriosklerosia eta gaixotasun kardiobaskularrak”.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak