Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hobeto jateko ideia onak

Elikagai gehiago izatea aukera ona da plater osasungarriak eta orekatuak aukeratzeko.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2010eko ekainaren 24a
img_picoteo nocturno2def list2_

Jakien aukeraketan eragina duten inguruabarrak ezagutu eta aprobetxatzea beharrekin bat datorren modua aukeratzen lagun dezaketen estrategiak dira, eta, beraz, elikaduraren eta osasunaren arloko gomendioei jarraitzen lagun diezaiekete. Are gehiago kontuan hartzen badugu aukerarik egokienak, ia beti, eskura ditugula. Normalean erosten den lekutik bazkaltzera maiztasun handiagoarekin edo txikiagoarekin joaten den jatetxera, beti da aukera egokia.

Elikagaien ingurunea

Gaur egun, elikagaien eskuragarritasuna ia gaindiezina da. Pertsona askorentzat, errealitate hori egoera gatazkatsutzat har daiteke, beti tentazioz inguratuta, modu kontrolatugabean jateko aukerez, diru gutxiren truke janari-anoa handiak eskaintzeaz, etab. Izan ere, frogatuta dago elikagaien aniztasunak gehiago kontsumitzera bultzatzen duela. Baina, aldi berean, jarrera hori elikadura-ohiturak aldatzeko aukera gisa uler daiteke. Era berean, eguneroko aukera-sorta horretan, aukera osasungarriak nabarmentzen dira, egunetik egunera aukeratuta, elikatze-eredu osasuntsu eta orekatua osatzen laguntzen dutenak. Ia beti izaten da aukera hauteskunde egokiagoak egiteko, eta ez hain egokiak. Aukera bat edo bestea bereizten duen distantzia fisikoa ere metro gutxi batzuetan neur daiteke, eta, batzuetan, produkturik osasungarriena zentimetro gutxi batzuetan dago.

Frantziako Gobernuak urruntasunari buruzko kontzeptu hori aukeratu zuen herritarrak animatzeko azukredun eta gantz ugariko produktuen kontsumoa murriztera. Neurri hori Galoko Osasun Ministerioaren “Manger-Bouger” (Comer-Mover) kanpaina orokorrean sartzen da. Kanpaina horren helburua da herritarren bizimodua hobetzea, zer, zenbat eta nola jan eta mugitu jakiteko.

Ideia osasuntsu eta praktiko gisa, egarria lasaitzeko eta makina saltzaile batera jotzeko edateko beharra izanez gero, hobe da ura edo infusioa aukeratzea, azukredun edaria baino. Aukera baten edo bestearen eragina oso desberdina izango da ohitura bihurtzen den unetik.

Irakurri etiketa

Saltokia bazar handi bihurtzen da, eta metro karratu gutxiren buruan izaten ditu elikadura-patroia nola elikatu behar den erakusteko tresnak. Gainera, fabrikatzaile eta banatzaile batzuek beren hondar-alea etiketa argiago, zehatz eta ulergarriago batekin jartzen dute, kontsumitzaileak osasuntsu jan ahal izateko jarraibideen eskuliburua.

Erosketan gehien komeni den jardueretako bat da elikagai bakoitzaren etiketaren nutrizio-informazioa irakurtzeko behar den denbora eskaintzea, eta kontuan hartzea:

  • Elikagai integralak hobesten dira: produktu ugari daude bertsio integraletan (galletak, ogia, pasta, arroza, zerealak, etab.). ), zuntz gehiago emateaz gain, beste elikagai batzuk ere ematen dituzte, hala nola bitaminak, mineralak eta oligoelementuak.

  • Landare-koipe guztiak ez dira gomendagarriak. Produktu baten etiketan koipe horien jatorria aipatzen ez bada, komeni da horien egokitasunari buruzko susmoa hartzea. Era berean, partzialki hidrogenatutako landare-koipeak trans koipeen iturri dira, eta erabiltzen ez dituen marka edo produktu-sorta hautatzea komeni da.

  • “Light” etiketa duten produktu batzuek kalorien murrizketa txikia eragiten dute jatorrizko produktuarekin alderatuta, berez oso koipetsuak edo oso azukretsuak badira. Elikagaien etiketei eta adierazpen osasungarriei buruzko araudi berriarekin, elikagai bat “light” arina, arindua dela bakarrik adierazi ahal izango da.
    edo antzeko kalifikazioak, kaloria eta makronutrienteen (koipeak, azukreak, proteinak) murrizketa, gutxienez, %30ekoa bada, antzeko produktu batekin alderatuta. Elikagai “light” bat interesgarria da unitate bakoitzeko kaloria-murrizketa nabarmena denean.

  • Bere etiketan fruktosa-edukia nabarmentzen duten elikagaiek, azukre erantsirik ez badute ere, gozagarri horrek dituen kaloria berak izan ditzakete. Fruktosa sakarosaren energia bera da. Gailetak, opilak, gozokiak eta marmeladak dira mota horretako produkturik ohikoenak.

  • Produktu oso landuetan gehigarriak egoteak, hala nola freskagarrietan, opil industrialetan edo aurrez prestatutako plater batzuetan, haien nutrizio-kalitatea mugatzen du. Ahal den neurrian, ahalik eta gutxien manipulatutako gehigarriak aukeratzea gomendatzen da.

Halaber, funtsezkoa da jan ondoren erosketak egitea, goserik ez izateko eta gutxi komeni ez diren elikagaiak erosteko tentazio gutxiago sentitzeko, hots, gantz eta/edo azukre asko dutenak, zizka-mizkak, aperitiboak eta abar, nutrizio aldetik interes gutxi dutenak eta, oro har, kaloria asko dituztenak.

Jatetxeko distantziak

Etxetik kanpo, jatetxeetan, menuetan edo negozio-otorduetan maiz jaten dutenek beren egoerara hobekien egokitzen diren alternatibak bilatu beharko dituzte. EROSKI CONSUMER aldizkariak eguneko menuei buruz egin duen azken azterketan, egiaztatu da eskaintza ez dela hobetu azken bost urteetan: urritasunak (postre-fruta gutxi, entsalada- eta barazki-eskasia, arrain falta eta menu hiperproteikoak) antzeko proportzioan mantendu dira, eta kalifikazio onen ehunekoak behera egin du. Hala ere, establezimenduaren eskaintza gastronomikoaz gain, kontuan hartu behar da jaten den ingurunea bera ere (argiak, giro-zarata, konpainia, etab.). janarien portaera baldintzatu dezake, establezimenduaren eskaintza gastronomikotik haratago. Gainera, argi dago elikagai gehiago kontsumitzera bultzatzen duela.

Jatetxe batean, aukera ona izateko aukerak oso gertu daude: gutunean bertan. Eguneko menua ohiko baliabidea bada otorduetarako, aldaketak eska daitezke platerak arintzeko:

  • Hornigai jakin baten ordez beste bat jartzea.
  • Aparteko entsalada baten ongailua eskatu, bezeroak berak ondu dezan.
  • Lehenengo bi plater aukeratu, lehenengo bat eta bigarrena oso energetikoak izan beharrean.
  • Hobe da fruta postre gisa hartzea, nahiz eta gutunean proposatzen ez den.
  • Platerak sukaldean zerbitzatu gabe zerbitzatzea komeni da.
  • Ogi integrala eskatu.
  • Eskatu platera plantxan, lurrunetan edo salteatuta, besteak beste.

PLANGINTZA: HOBETO JATEKO GAKOA

Pertsona bakoitzaren elikatze-eredua egunero hartzen diren ehunka erabaki txikik baldintzatzen dute, eta, oro har, norbanakoaren elikadura-estiloa osatzen dute. Elikagaiei buruzko hauteskunde egokiak egin ahal izateko, beharrezkoa da gizabanako bakoitzaren egoera zehatza, inguruabarrak, aukerak, alternatibak eta abar planteatzea. Kontuan hartu behar da non egongo den ordu jakin batean, zer behar izango diren (bazkaria, askaria edo bazkaria egin behar bada) eta inguru horretan zer elikadura-aukera dauden. Horiek funtsezkoak dira behar bezala planifikatzeko.

Eremu dietetikoan egunerokotasuna ibilaldi gisa antolatu behar da. Kasu bakoitzean dauden aukerak aurreikusi beharko dira, salbu eta, txangoetan ez bezala, aukerak handiagoak direla eta oso hurbil daudela. Bai egokiak bai ez direnak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak