Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hortz zuri eta osasuntsuagoetarako elikagaiak

Elikadura-ohitura batzuek eragin zuzena dute osasunean eta hortz-zuritasunean.

Gure hortzen zuritasuna eta osasuna, neurri handi batean, dituzten kontsumo-ohituren eta elikadura-ohituren mende daude. Tabakoa da mundrunaren ekintzaren orbanen eragile nagusia. Bien bitartean, nikotinak txantxarra garatzen laguntzen du, listu-fluxua gutxitzeko joera baitu. Era berean, kola-edariek, teak, kafeak edo ardo beltzak ere eragina dute hortzen kolorazioan, eta orbanak sortzen dituzte. Baina badago kontrakoa egiteko gai den elikagairik? Hurrengo artikuluak adierazten du zein elikagaik lagundu dezaketen hortz zuriak mantentzen eta zeintzuk saihestu behar diren hortzak zuritu ondoren, eta aho-hortzen osasunean eragina duten elikadura-ohiturak biltzen ditu.

Irudia: Lighthunter

Elikagai eta hortz zuriak: egiak eta gezurrak

Ba al dago hortzak zuritzeko gai den elikagairik? Herritarren esperientziak baietz esan du, nahiz eta baieztapen horietako asko mitoetan oinarritzen diren. Besteak beste, honako hau iradokitzen da:

  • Sagar bat, azenario bat edo mordisko-erako apio bat jatea ona da hortzak eta oiak garbitzeko eta leuntzeko. Gainera, elikagai horiek listu-ekoizpena areagotzen dute, hortzen berezko babeslea baita.
    • Ez dago frogatuta elikagai horiek beste batzuek baino gehiago estimulatzen dutela listu-ekoizpena. Oro har, listu-ekoizpena handitu egiten da elikagai azidoekin.
  • Marrubiek entzima bat dute, eta hori pasta dentifriko zuritzaile gehienetan dago, azido malikoan. Komeni da hozka egitea, gure hortzekin igurtzi ditzaten.

    • Hori gezurra da. Ricardo Lau odontologoak dioenez, sagarra eta mahatsa dira azido maliko gehien duten elikagaiak, eta azido malikoa ez da zuritzaile gisa erabiltzen. Dentifriko zuritzaileek produktu urratzaileen tamaina desberdineko partikulak dituzte, hala nola silizea eta kaltzio karbonatoa. Bestalde, fresek, beren koloreagatik eta azidoak izateagatik, hortzak zuritzea baino tindatze gehiago sor dezakete, nahiz eta beste propietate nutritibo asko dituzten.
  • Zitrikoek C bitamina kantitate handiak dituzte, eta horrek listuaren ekoizpena handitzen laguntzen du eta zuritze naturala eta, oro har, ahoaren garbiketa errazten ditu. Gainera, zitrikoek distira ematen diete hortzei.

    • C bitamina antioxidatzailea da, erradikal askeak kanporatzen ditu eta, neurri batean, bakterioen aurkako funtzioa betetzen du. Kolagenoaren sintesia estimulatuz orbaintzen ere laguntzen du. Horregatik, gingiba-osasunari laguntzen dio. Ez da komeni maiz egitea, adibidez, hortzak igurztea.
      limoi- eta pomelo-zukuarekin.

Laburbilduz, funtsezkoa da elikadura askotarikoa eta osoa izatea. Mokadurik ez egitea, fruta edo barazki bat noizean behin jatea eta ohitura kaltegarriak saihestea, hala nola tabakoa edo kafe gehiegi hartzea, hortz osasuntsu eta itxura onekoak izatea erraztuko du.

Zer elikagai saihestu behar dira hortzak zuritu ondoren?

Hortzak zuritu ondoko 24 edo 48 orduetan, kolorerik gabeko elikagaiak aukeratu behar dira

Gaur egun, hortzak zuritu eta orbanak kentzeko teknika odontologikoak daude. Aukera hori eraginkorra da, batez ere, haurren eritasun batzuk izan dituztenentzat edo haurtzaroan sendagai batzuk hartu dituztenentzat, hortzak eratzean. Kasu horiek konponbide zaila dute elikaduraren bidez. Hala ere, elikagaiek zeregin garrantzitsua dute tratamendu horietara jo ondoren.

Hortzak zuritu ondoren, hurrengo 24 edo 48 orduetan garrantzitsua da dieta zuria egitea, hau da, kolorerik gabeko jakiak aukeratzea eta beste batzuk saihestea.

  • Kolorerik gabeko elikagaiak: arroz zuria, pasta gaztarekin edo esnegainarekin, haragi zuriak, arrain zuria, esnekiak, txokolate zuria…
  • Koloredun elikagaiak: paella arroza (koloratzailea), pastak tomate-saltsarekin, haragi gorriak, arrain urdina, kétchupa, ziapea, kafea bakarrik, tea, ardo beltza, txokolate beltza…

Aho-hortzen osasunean eta estetikan eragina duten elikadura-ohiturak

Hortzen eta ahoaren osasuna modu askotan lotuta dago osasunarekin eta ongizate orokorrarekin. Janaria mastekatu eta irensteko gaitasuna funtsezkoa da organismoarentzat beharrezkoak diren elikagaiak lortzeko. Baina, gainera, hortzetako arazo estetiko batek eragin kaltegarria izan dezake komunikatzeko gaitasunean, hitz egitean eta barre egitean, eta, ondorioz, autoestimuan eragina izan dezake.

Ahoko hiru gaitz mota daude:

  • 1. Txantxarra.
  • 2. Hortzen higadura eta higadura.
  • 3. Hortzoietako eritasun periodontalak edo eritasunak.

Horietatik guztietatik, txantxarra da hortzetako gaixotasunik ohikoena. Hori prebenitzeko faktore nagusiak hauek dira: ahoko higienea, fluorra erabiltzea eta elikagai kariogenikoak neurriz kontsumitzea, hau da, edozein motatako azukreak eta karbohidratoak. Baina zer gehiago hartu behar da kontuan?

  • Azukre sinpleak (mahaiko azukrea, gozokiak, gozokiak…) pasta, arroza, ogia edo frutak baino kariogenikoagoak direla uste da. Hala ere, gaur egun badakigu karbohidratoak dituen edozein elikagaik ere txantxarrei neurri berean laguntzen diela. Batzuetan, ogia ere kaltegarria izan daiteke gozoki batzuk baino.
  • Jaki bat hortzei zenbat itsasten zaien, horrek arrisku handiagoa du txantxarra sortzeko, ahotik azkar desagertzen diren elikagaiekin alderatuta. Patata frijituak eta gailetak gozokiak baino luzaroago itsasten zaizkie hortzei, eta azidotasun handiagoa sortzen dute. Gozokietako azukre disolbagarriak gutxiago disolbatzen dira, eta, beraz, gutxiago kaltetzen dituzte hortzak.
  • Jatea edo edatea ere oso kaltegarria da, ez baitzaio denborarik ematen hortzen esmalteari erabat birmineralizatzeko. Hori dela eta, komeni da karbohidratoekin gehienez ere egunean sei aldiz jatea (janaria eta/edo edariak).
  • Gazta onduek listuaren fluxua handitu eta hortzak babesten dituzte. Gaztak, gainera, kaltzioa, fosfatoak eta kaseina ditu, desmineralizaziotik babesten duen esne-proteina. Janari bat gazta-zati batekin bukatzeak lagundu egiten du jatordu berean kontsumitutako karbohidrato ugariko elikagaiek sortutako azidoen eraginari aurre egiten.
  • Esneak kaltzioa, fosfatoa eta kaseina ere baditu, eta esnearen azukrea, laktosa, berriz, ez da beste azukre batzuk bezain kariogenikoa. Kafeak eta teak gutxiago zikintzen dituzte hortzak esnearekin hartzen direnean.
  • Gozagarri biziak (sakarina, ziklamatoa, azesulfamo-K eta aspartamoa) eta azukrearen ordezkoak (isomalt, sorbitol eta xylitol) ezin dira hartzitu ahoko bakterioengatik, eta ez diote kalterik egiten. Izan ere, azukrerik gabeko txikleek listu-jarioa estimulatzen dute, txantxei aurrea hartzen laguntzen dute eta, jan ondoren, elikagaien hondarrak azkarrago garbitzen dituzte.

Hortzetako higadura hortzetako ehun gogorra galtzea da. Hortzen gainazalean dago, prozesu kimikoengatik -gehienetan, azido-eraso baten-, bakterio-plaka sartu gabe. Dietan, azidotan aberatsak diren edariak eta elikagaiak daude, pertsona bakoitzaren babes naturalaren arabera hortzen higadura bizkortzen dutenak.

  • Komeni da egunean zehar edari eta elikagai azidoak saihestea, janari nagusietara mugatzea eta hortzak gutxienez egunean bitan eskuilatzea, hortzetako pasta fluorrarekin. Horren adibide garbia da odontologoek behin eta berriz esaten dutela haurrek ez dutela eraman behar zuku ontziratuak ikastetxeko hamaiketakoan.
  • Elikagai eta edari horiek irentsi berri badira, hortzak eskuilatzea saihestu beharko litzatekeela iradoki da, azidoak daudenean hortzen higadura handitu baitaiteke.
  • Azukrerik gabeko txiklea murtxikatzeak azidoen efektuak neutralizatzen laguntzen du.

Etiquetas:

Dieta hortz-osasuna

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak