Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Idorreria haurdunaldian: gomendatutako dieta

Zuntz dietetikoa, ura eta bizimodu aktiboa erabakigarriak dira haurdunaldian idorreriari aurre egiteko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2015eko otsailaren 20a

Emakumeen %11k eta %38k, neurri handiagoan edo txikiagoan, idorreria izaten dute haurdunaldian. Horrela, gutxi gorabehera, lau umetxotik batek idorreria duela pentsa daiteke. Biztanleria orokorrarena baino zifra handiagoa da. Artikulu honek diferentzia horren arrazoiak zehazten ditu, baina azpimarratu du garrantzitsua dela idorreria noiz dagoen ondo definitzea, beharrezkoak ez diren tratamenduak saihesteko. Era berean, egoera hori arintzeko aholkuak ematen ditu, besteak beste, zuntz dietetikoaren kontsumoa areagotzea.

Irudia: photo-de ti

Zer da eta zer ez idorreria

Patologia guztietan bezala, garrantzitsua da idorreriaren diagnostiko ona egitea, kezkarik, bisita medikorik eta justifikaziorik gabeko tratamendurik gabe. Hala ere, ez da erraza zehaztea noiz dagoen idorreria, zeren eta, batzuentzat, oharkabean pasa daitezkeen sintomak jasanezinak izango baitira beste banako batzuetan. Pertsona askok gorozkiak ebakuatzeko zailtasunak dituztenean idorreria dutela uste dute, horiek gogortasun gogorra dutenean edo libratzean karranpak sortzen direnean.

Idorreriaren diagnostiko medikoa (besteak beste, hipotiroidismoa edo heste-buxadurak izan behar dituena) ezartzen da, gutxienez, libratzeen laurden batean gutxienez sintoma hauetako bi agertzen direnean:

  • gorozki grumutsak, gogorrak edo ebakuatzeko ahalegin handia behar dutenak.
  • ebakuazio-sentsazio osatugabea.
  • uzkian edo ondestean buxadura inprimatzea.
  • libratzea errazteko maniobrak eskuz egin behar dira.
  • astean hiru libratze baino gutxiago.

Zergatik dago haurdunaldian idorreria izateko arrisku handiagoa?

Hainbat arrazoik justifikatzen dute haurdunaldian idorreria gehien. Alde batetik, umetokiaren bolumena handitu egiten da eta heste lodian presioa egiten du, hesteetako mugikortasuna zailtzen baitu. Bestalde, hesteetan ura gehiago xurgatzen da. Hesteetako mugimenduak, gainera, murriztu egiten dira haurdunaldian. Adituen iritziz, gutxitze horrek, besteak beste, irentsitako elikagaiak hobeto aprobetxatzeko ahalegina egiten du, eta, horrela, nutrizio-beharren igoera orekatzen du. Halaber, haurdun asko burdin gehigarriak jasotzen dituzte, eta, batzuetan, koadroa larriagotu dezakete.

Idorreria: horri heltzeko aholkuak

Idorreriak, gogaikarria izateaz gain, hemorroideak edo pitzadura uzkuriak sor ditzake, eta merezi du ahal den guztia egitea ez agertzeko. Diabetesari eta Gaixotasun Digestibo eta Estatu Batuetako Giltzurrunei buruzko Institutu Nazionalaren arabera (NIDDK), komeni da automedikazioa eta sedentarismoa saihestea, dieta osasungarria egitea eta, libratzeko premia dagoenean, komunera joateko unea ez atzeratzea.

Trataerari dagokionez, Gastroenterologiako Elkarte Amerikarraren (AAG) azterketa bat, 2013ko urtarrilean Gastroenterologian argitaratu zena, zuntz dietetikoaren garrantzia azpimarratu zuen idorreriari aurre egiteko. Hala, ez da harritzekoa zenbait autorek uste izatea idorrerian jarraitu beharreko “lehen linea terapeutikoa” ez litzatekeela botikek osatua izan behar, elikagaiengatik baizik. Emakume baten elikaduran (haurdun egon ala ez) zuntz dietetikoaren kontsumoa handitu egiten da?

  • zereal finduak (ogi zuria, pasta zuria, irin finduak, arroz zuria) osokoak ordezkatzea.
  • lekaleen (dilistak, garbantzuak, babarrunak) platerak jaten diren astean gehiagotan gehitzea.
  • gehiago kontsumitufruitu lehorrak (hobe gatz erantsirik ez badute).
  • egunero gutxienez bost errazio fruta eta barazki hartzea.
  • alferrikako elikagaien kontsumoa murriztea.

NIDDK esaten du ez dela komeni gazta edo haragi asko jatea, zuntz gutxi duelako.

Azkenik, 2012an Mahan Trottier doktoreak koordinatutako ‘Idorreria haurdunaldian tratatzea’ izeneko azterketan irakurri denez, zuntz dietetiko gehiago hartzeak ariketa fisikoaren kantitatea eta ur gehiago kontsumitzea ekarri behar du. Aurreko aholkuak ez badabiltza, zuntz-gehigarriak erabiltzea balioetsiko da, dietista-nutrizioa edo botika jakin batzuk erabiltzea komeni den ala ez kontuan hartuta.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak