Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Idorreria, zuntz-osagarriak behar dituen arazoa

Zuntz-osagarriak emakumeentzat dira erabilgarriak, bereziki haurdunaldian, arriskurik gabe har daitezkeelako

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2010eko apirilaren 13a

Estatistiken arabera, emakumeak dira idorreria gehien onartzen dutenak. Gure herrialdean ondoeza duten pertsonen %75 emakumeak direla kalkulatzen da. Horietatik %40k 65 urte baino gehiago ditu. Abdomeneko paretako eta pelbiseko zoruko muskuluen ahultasun fisiologikoa da kausetako bat. Horri haurdunaldia gehitzen zaio. Oro har, sendabide errazetan oinarritzen da tratamendua, hala nola zuntzaren kontsumoa handitzea, likidoak edatea eta muskulu abdominalek jarduera handiagoa izatea. Kasuaren arabera, jogurta aranpasekin eta liho-haziekin nahastuta egunero jatea izan daiteke pertsona askori idorreria arina arintzeko errezeta. Beste batzuek, ordea, medikuarengana jo beharko dute, botika libragarri bat preskribatzeko.

Dietako zuntza ala osagarriak?

Azterketa eta saiakuntza kliniko askotan, idorreria tratatzeko zuntzak duen funtzio onuragarria nabarmentzen da, dela elikagai laxanteen bidez, dela aparteko osagarri gisa hartuta. Zenbait berrikuspen sistematikok eta meta-analisi batek zuntz ugariko elikagai eta osagarriekin eta sendagai laxanteekin alderatzen dutenez, biek hobetu egiten dute hesteetako mugikortasuna idorreria kronikoa duten pertsonengan, areagotu egiten dute asteko ebakuazio-kopurua eta hobetu egiten dute gorozkien trinkotasuna, nahiz eta ez dagoen froga nahikorik egiaztatzeko zein den eraginkorrena.

Lehenik eta behin, dieta berrikusten eta zuntza pixkanaka handitzeko egokitzen hastea da aholkua. Gari-zahiak edo -zuntzak (disolbaezina) gorozkien pisua handitu egiten du, eta, ondoren, fruta-zuntza (lehortuak eta freskoak) eta landare-zuntza.

Dietak zuntz gehien duten elikagaiak izan behar ditu. Horietako batzuk udaberrian ohikoak dira, hala nola orburua (9,4 g zuntz/100 g), marrubiak eta lizarrak (6-7 g/100 g), laranja (8 g/100 g), kiwia (3 g/100 g) eta, batez ere, aranak (16 g/100 g). Gainerako frutek 2 g/100 g zuntz inguru ematen dute, eta dietak egunean 25 eta 30 g artean hartzea gomendatzen da.

Zuntz disolbagarrizko osagarriak, hala nola landare obata edo metilzelulosa, oso erabilgarriak dira idorreria duten emakumeentzat, batez ere haurdunaldian, osagarri horiek, botikak izan gabe, arriskurik gabe har daitezkeelako.

2001eko Idorreriari buruzko Gida Klinikoan (*), hura tratatzeko osagarririk erabilgarrienak sailkatzen dira. Gida Mar Pizarro Lópezek eta Iván Rancaño Garcíak egin dute, Asturiasko El Cristo Osasun Zentroko Familia eta Komunitate Medikuntzako espezialistak eta Familia eta Komunitate Medikuntzako mediku egoiliarrak, hurrenez hurren. Biltzen duen sailkapena printzipio aktiboaren araberakoa da, eta dosia, oharrak, albo-ondorioak eta ekintza-mekanismoa zehazten ditu. Ondoren, zuntz bidezko osagarri dietetikoei buruzko informazioa ematen da, baina ez sendagai laxanteei buruzkoa, kontrol handiagoa eta medikuaren berariazko gomendioa behar baitute.

Masa sortzen duten agenteak

/imgs/2010/04/tablenimiento2.jpg

2001eko idorreriari buruzko Gida Klinikotik egokitua (*).

Jogurta aranekin eta liho-haziekin
Idorreria arintzeko eta tratatzeko etxeko erremediorik ezagunenetako bat liho-hazien kontsumoa da, eta ordu luzez beratzen jarri behar dira. Era berean, aran lehorrak (mahaspasak) erabiltzen dira, ondoeza arintzeko eraginkorrak direlako. Fruta lehortuen eragin laxantea zuntz disolbaezin kantitate handiari zor zaio, eta horri beste osagai batzuk gehitzen zaizkio, hala nola sorbitola (azukre mota bat) eta hifroxifenilxantinaren deribatuak. Substantzia horiek, sinergikoki, koloneko muskuluen jarduera estimulatzen dute.

Jogurt baten edo beste esne hartzitu batzuen eguneroko kontsumoa hesteetako igarotze-denbora gutxitzearekin lotzen da, eta horrek hobekuntza nabarmena dakar. Ongi diseinatutako ikerketa batek, adineko pertsonekin egina, hiru elikagai horiek errezeta berean batuz gero, idorreriaren aurkako erremedio indartsu eta eraginkorra dela egiaztatu zuen. Tratamendua (aipatutako nahasketa edo sendagai libragarriak) hiru astez aplikatu zen, bi asteko erreferentzialdia (inolako tratamendurik gabe) eta esku-hartzeen arteko beste aldi bat aldi berean.

Laxanteak kontrolpean erabiltzen dira, eta pazienteak bi egun kaka egin gabe badaude bakarrik onartzen da. Esku hartzeko taldeak, bestalde, 260 g kontsumitu zituen egunean, jogurt bat aranekin (12 g) eta liho-haziekin (6 g). Emaitzek erakutsi zuten kaka astean 5,7 aldiz egin zela erreferentzia-aldian; aldiz, astean 8 aldiz, jogurta kontsumitu ondoren, errazago kanporatzen zela eta gorozki leunagoak egiteko joera zuela. Beraz, aranpasekin eta liho-haziekin nahasitako bi jogurt hartzea baliagarria izan daiteke idorreriaren larritasuna murrizteko.

HAINBAT ARRAZOI

Idorreria zenbait gaixotasunen, sendagai jakin batzuk hartzearen edo bizi-prozesuen ondorio izan daiteke. Beraz, horiek tratatzeko, faktore eragileak zuzendu behar dira. Emakumeen kasuan, ahoko burdina (anemia ferropenikoaren ondorioz) eta antidepresiboak (depresiorako joera handiagoa da emakumeen artean) bezalako botikak hartzeak heste-mugimendua gutxitzea dakar, eta horrek idorreria izateko arrisku handiagoa dakar. Ondoeza sintoma arrunta da haurdunaldian, nahiz eta emakume askok idorreria izaten duten ernaldu aurretik, eta haien sintomak okertu egiten dira haurdunaldian. Gehienetan, idorreria faktore hormonalen eta mekanikoen konbinazioak eragiten du. Umetokiak hesteak eta hormona jakin batzuen mailak konprimitzen ditu, eta horiek handitzen badira, heste-mugimenduari eragiten diote.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak