Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ilearen osasuna hobetzeko elikagaiak

Elikadura da ilea osasuntsu mantentzeko eta behar baino lehenago ez erortzeko kontuan hartu beharreko faktoreetako bat.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2012ko irailaren 04a

Ile gogorra eta itxura ona izatea osasun onaren adierazle da. Eta, zalantzarik gabe, osasuna eta elikadura egokia batera doaz. Beraz, dieta osasuntsu bat egiteko beste arrazoi bat da, zergatik ez, gure melenaren itxura ona mantentzea, nahiz eta hori ez den buru-azalean adituak kezkatzen dituen gauza bakarra: ilea galtzeak gure buruarekiko konfiantza murriztu dezake, eta horrek, batez ere emakume helduengan, gizarte-harremanen maiztasuna murriztu dezake, baita gizarte-isolamendua ere. Gai hori ez da inola ere funtsezkoa. Erreportaje honetan, ilea galtzeko arrazoi nagusiak aipatzen dira, elikadurarekin lotutakoak aztertzen dira eta ilearen osasunean eragina duten bitaminak eta mineralak zein diren adierazten da.

Irudia: Martin de Witte

Ilea galtzeko arrazoi nagusiak

Ilea galtzea zenbait faktoreren ondorio izan daiteke. Besteak beste:

  • Zahartzea (hori da arrazoirik ohikoena).
  • Kausa genetikoak.
  • Zenbait gaixotasun (bereziki, autoimmuneak).
  • Sendagai batzuk erabiltzea (galera hobetu egiten da hartzeari uztean).
  • Aldaketa hormonalak, hala nola haurdunaldian gertatutakoak, erditu eta gutxira desagertzen direnak.
  • Ilea gaizki zaintzea, txirikorda estuak, produktu kimikoak, berotasuna plantxen edo ile-leungailuen bidez, eta baita tindagaien ohiko erabilera ere.
  • Estres emozionala (badirudi, dena den, eragin apala duela).
  • Desnutrizioa.
  • Alkoholismoa.
  • Tiroide guruinaren funtzionamendu okerra.
  • “Dieta miragarria” egitea.
  • Bitamina eta mineral batzuen gabezia.

Zerrenda honetako azken bost puntuak elikadurarekin lotuta daude, eta, horregatik, xehetasun gehiagorekin aztertuko ditugu.

Nutrizioa eta galera kapilarra

  1. Desnutrizioa ez da oso ohikoa Espainian, salbuespenezko egoeretan izan ezik, eta haren tratamendua espezialisten esku utzi behar da. Nolanahi ere, ilea galtzea da egoera horretan dagoen kalte txikiena.

  2. Hala ere, alkoholismoak Europako per capita alkohol-kontsumoaren zifra handienetako bat du Espainian, Osasunaren Mundu Erakundearen azken txostenaren arabera. Edari alkoholdunen kontsumoa murriztea komeni da, zalantzarik gabe. Ilea galtzea saihestuz gero, berri ona izango da.

  3. Nutrizioaren ikuspegitik, tiroide guruinaren balizko gaixotasunei aurrea hartzea, hala nola hipotiroidismoa (ile latza, lehorra eta galtzea eragin dezakeena), ohikoa da gatz iodatua hartzea, baina neurriz bada ere. Egunean koilarakada erdia nahikoa da, haurdun dauden edo bularra ematen duten emakumeetan izan ezik, horiek iodo-osagarriak behar baitituzte. Hormona tiroideoek iodoa behar dute behar bezala eratzeko, eta ile-folikuluen jardueran parte hartzen dute.

  4. “Mirarizko dieten” albo-ondorio ugarietako bat ilea galtzea da, baina, hori motel gertatzen denez, baliteke ez agerikoa izatea dieta hasi eta zenbait hilabete igaro arte. Helduen gehiegizko pisua eta gizentasuna prebenitu eta tratatzeko Espainiako azken adostasunak dioenez, kaloria gutxiko dietetan ilea erortzea sartzen da, ondorio kaltegarri askoren artean. Bigarren mailako ondorioak dituenez eta eraginkortasun mugatua duenez, dieta hauek ez dira gomendatzen.

  5. Bitamina- eta mineral-pastillak hartu behar ditugu, gure melenak ederki iraun dezan? Erantzuna ezezkoa da. Nahiz eta gure elikadura ez den guztiz osasungarria, Europan oso arraroa da gure ileari eragingo lioketen bitamina eta mineralen gabezia. Dieta osasungarri eta orekatua gai da gure ilearen nutrizio-eskakizunak betetzeko, gehigarrietara jo beharrik gabe.

Ilerako bitaminak eta mineralak

Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) adierazi du ez dagoela osasun kapilarra eta burdina, beta-karotenoak, L-zisteina eta L-metionina aminoazidoak, sojaren isoflabonak edo A, B1, B2, B3, B5, B6, B12 edo E bitaminak hartzeko adinako probarik.

EFSAren arabera, ilea mantentzen laguntzen duten mikronutrienteak biotina, kobrea, selenioa eta zinka dira. Hala ere, Europar Batasuneko populazio orokorrean mantenugai horien defizitak agerian uzten dituen daturik ez dagoela ere zehazten du erakundeak.

Medikuak agindu gabe osagarriak hartuz gero, ilea ez da osasuntsuago egongo eta nahi ez diren albo-ondorioak sor ditzake. Gehiegizko selenioak ilea galtzea eragin dezake. Elikagai horiek irensteko modurik onena dieta osasuntsua egitea da. Horretarako, hiru sekretu gogoratzea komeni da:

  1. Prozesatu gabeko edo ia prozesatu gabeko elikagaiak kontsumitzea.
  2. Hartzen ditugun elikagaien errazioen tamaina murriztea.
  3. Gure dietan landare-jatorriko elikagaiak lehenestea.

Ehun ile egunean

Helduok 100 eta 150 ile galtzen ditugu egunero, baina aldi berean beste batzuk hazten direnez, galera hori ia hautemanezina da. Emakumeek gizonek baino beranduago galtzen dute ilea, baina ez da hain ezaguna haien erdiek 50 urtetik aurrera ilea galtzen dutela.

65 urtetik gorako emakumeen % 75ek ile asko galtzen dute egunero. Normala da, azken batean, gure ilea ez izatea hain erresistentea, zakarragoa eta gehiago erortzea urteen poderioz. Baina EROSKI CONSUMERen artikulu honek jasotzen duen moduan, zahartzea onaren sekretuetako bat barruko gaztetasuna eta norberaren jarrera dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak