Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Indize glizemiko txikiko dieten mugak

Ikerketa askok erakutsi dute erabilgarria dela pisua galtzeko edo diabetesaren kontrola hobetzeko, baina oraindik ere eztabaidatzen ari dira diabetesaren erabilera klinikoa epe luzera

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2009ko martxoaren 12a
Img panera Irudia: Annika Vogt

Azkenaldian, elikagaien indize glizemikoari (edo gluzemikoari) egiten dio erreferentzia gehien planteamendu dietetiko horrek. Zenbait ikerketaren emaitzen arabera, elikagai hidrokarbonatuen artean indize glizemiko txikiena dutenak aukeratu eta dieta bat egiteak emaitza hobeak ematen ditu pisua galtzeko orduan.


Hainbat argitalpenek elikagaien indize glizemikoaren taulak biltzen dituzte. Oro har, zenbait aldagairekin, indize glizemiko txikiko elikagaiek, hala nola fruta, barazki eta zereal integral batzuek, glukosa odolera askatzen dute pixkanaka. Glizemia-indize handiko elikagaiek, hala nola ogi zuriak eta integrala ez den pastak, erantzun bizkorragoa ematen dute odoleko glukosa-mailan, eta gose-sentsazioarekin lotzen dira maiz, eta, ondorioz, elikagai gehiago hartzen dituzte.

Karbohidratoen dieta eta kontrola

Karbohidratoak (karbohidratoak edo gluzidoak) dira giza dietaren energia-iturri nagusia. Karbohidratoen jatorrizko kontsumo-gomendioak guztizko energia-eskakizunen arabera kalkulatu ziren, proteinen eta lipidoen eskakizunekin orekatuta. Hori dela eta, dieta orekatuaren kontzeptua sortu zen: proportzio osasungarrietan mantenugaien aniztasuna ematen duena, hau da, dietako kaloria guztien %50 – %55 karbohidratoak, %15 proteinak eta %30 – %35 gantzak.

Karbohidratoei dagokienez, ideia orokor batetik abiatzen da: karbohidrato guztiak ez dira berdinak; sinpleak (monosakaridoak eta disakaridoak) eta, beraz, karbohidratoak dituzten elikagaiak (azukrea, eztia, esnea, fruta, zukuak, gozokiak edo freskagarriak) gluzemia, oro har, hidrato konplexuekin (polisakaridoak) baino bizkorragoa eta handiagoa izatearekin lotzen dira.

Karbohidratotan aberatsa den elikagaia hartzen denean, gluzemia-mailak pixkanaka handitzen dira digeritu eta asimilatu ahala.

Baina aurreko mendearen amaiera arte, 1980ko hamarkadan, ez ziren hasi ikertzen karbohidratoek giza osasunean dituzten ondorio biologikoak, bai populazio orokorrean, bai eta eskakizun bereziak dituzten taldeetan ere, hala nola diabetesa, dislipemiak eta obesitatea.
Orduan kontzeptu berri bat sortu zen, indize glizemikoa, IG, Torontoko Unibertsitateko David Jenkinsen taldearen eskutik, Kanadan. Neurri horrek balio izan du kontsumitzen ditugun elikagaiak karbohidratotan aberatsak sailkatzeko, gluzemiari, hau da, odoleko glukosa-mailari, nola eragiten dioten kontuan hartuta.

Karbohidratotan aberatsa den edozein elikagai hartzen dugunean, gluzemia-mailak pixkanaka handitzen dira digeritu eta asimilatu ahala, eta hori, egiaztatu den bezala, elikagaien ig-aren araberakoa da. Indize hori neurtzeko, baldintza isogluzidikoetan (50 g karbohidrato) elikagai bakartu batek eragindako glizemiaren gehikuntza eta erreferentziako elikagai batek eragindakoa konparatzen dira. Erabilienak glukosa puruko disoluzioa edo ogi zuria (IG = 100) dira, estandartzat hartuta.

Glizemia postpandriala (jan ondoren) bi ordutik hiru ordura neurtzen da. Emaitza horiekin, elikagaiak hiru kategoriatan sailkatzen dira: IG altua, 70ekoa edo handiagoa; IG ertaina, 56tik 69ra; eta IG baxua, 0tik 55era. Hortik aurrera, hainbat argitalpenek elikagaien IG taulak jasotzen dituzte. Adibidez, IG ertain edo txikiko elikagaitzat hartzen dira (69 baino gutxiago): sakarosa, fruktosa, arroz integrala, patatak, lekaleak; eta IG handiko elikagaiak (69 baino gehiago): glukosa, maltosa, ogi zuria, patata-purea, arroz zuria, besteak beste.

Ikertzaileek ikusi zuten, halaber, elikagaiek, karbohidrato kopuru osotik aparte, karbohidrato sinple eta konplexuen proportzio desberdina zutela. Baina, oraingoz, azterketa askok emaitza onak eman dituzten arren, dietaren GIa garrantzizko alderdia dela iradokitzeko, obesitatea, diabetea eta dislipemiak bezalako gaixotasun kronikoen tratamenduan eta prebentzioan, duela 20 urtetik, haren erabilera klinikoa eztabaidatzen ari da, eta datuei dagokienez oraindik ere inkongruentziak daude.

Zenbait autorek adierazleekin lotutako arazo metodologikoak adierazten dituzte hori ebaluatzeko, eta horiek epe luzera osasunean aplikatzeak dituen onurak baieztatzeko ebidentzia eskasak aurkitzen dituzte.

Indize glizemikoaren mugak

2006an, Txileko Santiagoko Unibertsitate Katoliko Pontifiziako Medikuntza Fakultateko Diabetea, Nutrizioa eta Metabolismoa Saila zuzentzen duen Antonio Arteaga Llonak artikulu bat argitaratu zuen, eta bertan zorrotz aztertzen zuen ikerketa kliniko eta epidemiologiko berri eta garrantzitsua, ikerketen kalitateagatik, IGk diabetearen, obesitatearen eta patologia baskularraren erabilerarekin duen harremanari buruzkoa.

Parametro horien erabileraren eztabaida ondorioztatu zuen. Arteagak zenbait arrazoi ditu GIaren erabilera eraginkorraren eztabaida azaltzeko, bai mellitus diabetesaren bai obesitatearen erabileran: “Pertsona beraren eta gizabanakoen erantzunaren aldakortasun handiak ez du kontuan hartzen elikagaiaren gluzido-kopurua; dieta mistoan beste elikagai batekin elkartzeak emaitzak aldatzen ditu; teknika ez da estandarizatu, eta erreferentzia-estandar desberdinak erabiltzen dira”.

Arteaga Llonak jakinarazi du, halaber, ebidentziak daudela elikagai baten GIa zenbait faktore fisiko eta kimikoren mende dagoela: prozesatze-maila (ehotzea eta izoztea), sukaldaritzako aplikazioa (beroa, ura eta prestatzeko denbora), almidoi-mota (amilosoa eta amilopeptinak), zuntz-edukia, koipe-edukia eta azidotasuna (ozpina eta limoi-zukua erabiltzea). Eta ez dago bakarrik elikagaian hondoratzen den karbohidrato sinple edo konplexu motaren mende, hasieran uste zen bezala.

KARGA GLIKEMIKOA

Img sandia1
1997an, Harvardeko Unibertsitate Amerikarreko ikertzaile-talde batek kontzeptu berri bat definitu zuen, karga glikemikoarena (CG), indize glizeriko jakin bat (IG) duen elikagai baten ohiko zati batek gluzemian duen eragina neurtzen duena. Karbohidrato kopuru jakin bat duen elikagai baten zatia kontuan hartuz gero, markatzailea osoagoa da. Adibidez, sandia, taula batzuetan IG handiko elikagai gisa agertzen dena eta, beraz, badirudi gluzemia azkar handitzen dela, eta teoria berri horren arabera, ez da hain handia, karga glikemikoa txikia baita.

Hori horrela da, sandiak azukre sinpleak dituen arren, norberak jan dezakeen sandia-zati arruntean azukre horien kopurua txikia delako, pisu gehiena ura baita. Hori dela eta, ohiko kontsumoaren ondorioz, sandiako azukre kopuruak ez du odoleko gluzemia halako igoerarik eragiten.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak