Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Inoiz kontatu dizuten elikadura-bularrak hauek dira

Medikuek antzemandako albiste faltsuen erdia baino gehiago elikagaiekin lotuta dago, eta WhatsApp edo sare sozialetan bide ezin hobea da hedatzeko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2019ko irailaren 25a
Irudia: sheftsoff

"Kontuz oilaskoekin; guztiak daude hormonatuta eta ikusi zer botatzen diguten"; "Ez bururatu frutarik jan ondoren, jan eta gizendu egin behar da; eta, pisua galdu nahi baduzu, askoz gutxiago pasatu burutik banananak jatea edo esne gaingabetutik irtetea". Entzuten dute? Seguru aski, WatsApp, Facebook edo Twitter-en aholkuetako bat jasoko zenuen, edo gezurrak kontatzeko gutxi susmagarriak diren lagun batzuen ahotik. Baina ez dira beti izan beti izan direnak:oinarri zientifikorik gabeko zurrumurruak, oso logikoak diruditen arren. Joan den uztailetik aurrera, 'Guía de los Toluos en Alimentación' liburuaren protagonistak dira. Institutu #Osasuna sin Buen erakundeak argitaratu du, nutrizio arloko adituen eskutik.. Ondoren, ezagunenetako batzuk aztertuko ditugu, eta desinformazio horiek nola babestu azalduko dizugu. Horiek ondorio larriak izan ditzakete osasunean.

Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkartearen (SENC) elikadura osasungarriaren piramidearen arabera, egunean hiru eta lau otordu artean jan beharko genituzke fruta freskoaren zati bakoitzeko. Hala ere, fruta da egunero espainiar askoren mugikorrera iristen diren gezurrezko informazio askoren jomuga. Pieza jakin batzuen kontsumoa ez ezik, eguneko une jakin batzuetan egitea ere zalantzan jartzen da. Zalantzarik ez izateko, argi eta garbi esan behar dugu: ez da frutarik (meloia edo sandia ere) indigestionatzen, eta azukre-edukiak ere ez du eraginik haurren hiperaktibitatean. Dietan bazaude, ez da ezer gertatzen bananak maiz jatearekin; izan ere, tamaina ertaineko pieza batek, 100 kaloria baino gehixeago izateaz gain, karbohidratoak, antioxidatzaileak, herdoilaren aurkakoak eta zuntz ugari ematen du, eta hori onuragarria da hesteetako osasun onari eusteko. Eta ez, ez da egia janariaren ondoren kontsumitzea ez dela gomendatzen “urdailean fermentatzen delako”.

Beste ulu hedatuenetako bat supermerkatuko txitak deskalifikatzen dituena da, antibiotikoak dituelako edo haragia duelako. Ezer ez da egia. “Europak anabolizatzaile tradizionalen, hormona-produktuen eta β-agonisten erabilera debekatu zuen ekoizpen-espezie guztietan”, dio Cañma del Cañok, Farmazian lizentziatua, elikagaien segurtasunean aditua eta uda honetan aurkeztutako gidaren egilekoa. “Frutak ere ez dira genetikoki eraldatuak”, esan du. Eta, hala ere, “elikagai transgenikoek ez dute beldurra eta desinformazioa baino arazo larriagorik”.

Nondik ateratzen dira bularrak?

Zoritxarrez, ez dira gauza berriak. Frutaren mitoa eta haurren hiperaktibitatea 70eko hamarkadan hasi ziren. Eta ustez arriskutsuak diren gehigarrien zerrenda ezaguna, zeinak, teorian, 1973tik aurrera zirkulatzen baitu. Jakina, ez zen osasun-erakundetik zetorren, baizik eta enpresarekin lan-gatazka zuten eta boikota egin nahi zuten elikagai-industriako langileekin. Gogoratu: bular baten atzean beti dago motibazio bat.

Kontua da, 2019an, faltsutasun horiek oso erraz hedatzen direla sare sozialei esker edo WhatsApp bezalako aplikazioen gorakadari esker. “Orain askoz informazio gehiago eskura dezakegu, oso azkar banatzen da eta ez da kontrastatzen. Ia edonork esan dezake nahi duena”, dio Del Cañok. Eta datuek arrazoia ematen diote: medikuen %59k uste du osasunaren gaineko bulborrak ugaritu egin direla, eta horietatik hiruk, berriz, informazio-kanal berri horiek berehalakotasunari egozten dizkiote, azken azterketa baten arabera.


Irudia: studio grandouest

Bestalde, sare horietan elkarreragiteko dugun moduak eragina du informazio honetan nola azaltzen dugun, dio Beatriz Roblesek, dietista-nutrizionistak eta gidako egilekideek. “Guk bezala pentsatzen duten pertsonez inguratzen gara. Horrek atzeraelikatzen gaitu: pseudozientziak nolabaiteko sinpatiarekin ikusten baditugu, oso erraza da informazio hori partekatzen duten erabiltzaileei ikuspegi positiboarekin jarraitzea. Une bat iristen da informazio hori egiazkoa dela iruditzen zaiguna, zeren eta, ahal dela, guk azalduko baitugu”.

Zein dira zulorik kaltegarrienak?Adituaren ustez, hedatuenak (eta kaltegarriak) elikagai batzuen ustezko propietateei buruzkoak dira, gaixotasun larriak tratatzeko (minbizia edo endekapenezko gaixotasunak, adibidez), egoera ahulean dauden eta pronostiko konplexuak dituzten pertsonentzat erakargarriak izan baitaitezke. Gaixoen osasunari kalte larriak eragin diezazkioketen desinformazioak, produktu horiek hartzen ari den medikazioarekin elkarrekintzan aritzen direlako “edo, egoera desesperatuan, gaixoak tratamendua utzi eta dieta bidez tratatzea aukeratzen duelako”, dio Roblesek. Arriskutsuak dira, halaber, “mirariak direla dioten dietak - Del Caño-k gehitu du elikadura desegokia eragin dezakeena”. Ez dugu aipatu behar, behintzat, diru asko gastatuko digutenik ondorio onuragarririk ez duten produktu alternatiboetan (adibidez, helduek laktosa digeritu ezin dutela eta esnerik gabeko esnekiak kontsumitzen dituztela, %33 garestiagoak baitira).

Kontuz partekatzean

Informazioa zalantzazkoa denez, onena ez partekatzea da.Horrela babestuko gaituzte geure burua eta inguratzen gaituzten pertsonak.Baina nola jakin? “Arrasto batzuek adierazten digute informazio hori gezurrezkoa izan daitekeela informazio hori gezurrezkoa izan daitekeela adierazten digutena, hau da, argitaratzen den ingurunea edo egileak aipatzen dituen iturriak lotzen dituen ala ez”, azaldu du Roblesek. “Beste bideren batek informazio hori ematen badu edo ez, egiaztatze-plataformek gezurtatuta baldin badago, adibidez, Madarikita Ciencia edo #Salud sin Lulos... Orri horiei, gainera, informazio susmagarriak bidal diezazkiekegu, egiazta ditzaten”. Eta, azkenik, gezurrak biralizatzea: pasa diguten zerbait faltsua dela egiaztatzen badugu, jakinaraztea komeni da.

Oinarri zientifikorik gabeko beste zenbait ulu

Halakoei sinesgarritasuna ematen laguntzen duten gauzetako bat da horietako askok nolabaiteko egiazkotasun-maila izan dezaketela. Arazoa, noski, ez dute kontatzen. Batzuetan, gerta daiteke, azterketa batek bulu jakin bati eusten badio ere, informazio sendoagoak izatea (baina ez dira aipatzen).

Jakina, aipatutako gezurrak ez dira sareetan nabigatzen duten bakarrak. 'Elikaduran egindako txuten gidan' beste batzuk sartzen dira, eta honela desneurtzen dira:

  • Ez dago superelikagairik. Ez dadila eseki; elikagai bat ere ez da ezinbestekoa, eta ez du aparteko ezaugarririk, oso exotikoa badirudi ere.
  • Pisua galdu nahi baduzu ere, ez duzu zertan aukeratu esne gaingabetua edo laktosa gabea. Gaur egungo ebidentzia zientifikoak adierazten du esne osoak asetasun-efektu handiagoa duela, eta pisua kontrolatzen laguntzen du.
  • Ez, produktu ekologikoak ez dira ohikoak baino osasungarriagoak. Gure balio edo lehentasun pertsonalen mende jarri behar da bata edo bestea.
  • Kontserban berdurak jatea edo izoztuta jatea ez da ez hain osasungarria freskoak jatea baino, kontserbazio- edo ultraizozte-prozesua dela eta, kasuaren arabera. Nutrizio-balioa oso antzekoa da.
  • Eztitzaileek ez dute ondorio negatiborik osasunean. Eta ez zaitzatela engainatu: estebia ez da gainerakoak baino naturalagoa.

#Jantzirik gabeko osasuna

Esalud-en (AIES) eta COM Salud komunikazio agentziaren ekimen hori sortu zen Sareko osasun-hobiei aurre egiteko, osasun-arloko profesionalei eta pazienteei informazioa eta prestakuntza emanez, besteak beste.

Etiquetas:

sare sozialak

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak