Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Intuizioz argaldu

Pisua galtzeko modu berri bat, organismoak eskatzen duenari erantzunez, tresna eraginkorra da, eta arrisku metabolikoko faktoreak murrizten laguntzen du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2008ko apirilaren 08a
Img pesarse Irudia: Laura Nubuck

Elikadura intuitiboaren premisa hau da: jaten duguna dieta mota guztien arabera manipulatu beharrean, organismoak behar duena hautematen eta elikadura garuneko gose- eta asetasun-mekanismoen arabera erregulatzen ikasi beharko litzateke. Gosea lehen mailako bultzada bat da, jateko beharra sortzen denean agertzen dena. Bulkada hori erregulatzeko mekanismo biologikoak dituen organismoak ongi funtzionatzeko ezinbestekoak diren elikagaiak lortzea da helburua.


Brigham Young University-ko (BYU) ikertzaileen arabera, argaltzeko modu on bat dieta hipokalorikoak alde batera uztea izan daiteke, “elikadura intuitiboaren” alde, gose-sentsazioaren, asetasunaren eta irenstean eragina duten gainerako faktoreen kontrolean oinarrituta. Noiz, zer eta zenbat jan, kasu honetan, organismoak eskatzen duenaren mende dago. ‘American Journal of Health Education’ aldizkarian argitaratutako ikerketaren arabera, elikadura intuitiboa metodo eraginkorra da gorputz-masaren indizea (GMI) eta arrisku kardiobaskularra murrizteko.

Elikadura intuitiboa

Hipotalamoa da janariaren kontrolaren benetako arduraduna. Garun-egitura horretan daude gosearen eta asetasunaren erdigunea. Bertan, gose-sentsazioa erregulatzen da eta irenstea estimulatu edo inhibitzen da, bi zentroek elikadurarekin lotuta jasotzen dituzten seinaleen arabera (glukosa-mailak, urdaileko uzkurdurak eta lipido-maila).

Garuneko gose- eta asetasun-mekanismoen arabera elikadura erregulatzen ikasi behar da.

Baina, gainera, badira gosea erregulatzen duten beste faktore batzuk, eta eragin handia dute jateko egintzan: janariaren itxura, usaina eta zaporea, haurtzaroan ikasitako elikadura-ohiturak, gizarte-eraginak eta faktore emozionalak, hala nola antsietatea, estresa edo depresioa. Brighameko Unibertsitateko Steven Hawksek koordinatzen duen ikertzaile-taldearen arabera, pertsona batek bulkada kontrolatzen eta behar bezala elikatzen ikas dezake dieta murriztailerik egin gabe. Oinarria jarrera berri bat hartzea eta janariarekin harreman berri bat ikastea da.

Lehenik eta behin, ezinbestekoa da nork bere gorputza onartzea eta urteetan dieta hipokalorikoak egiteak, horietako asko dieta osasungaitzak, osasunerako arriskuak dakartza. Ondoren, ingurumenari, gizarteari edo emozioari begira ez jaten ikasi behar da, eta, aldi berean, organismoaren beraren seinaleak interpretatzen, gosea edo gosea bereizten eta horiei modu osasungarrian erantzuten ikasi. Itxura sinpleko praktika, baina bere denbora eta metodoa eskatzen dituena.

Argaltzeko dietak?

Teoria horren sortzaileak azterketa bat egiten hasi ziren, eta Brighameko Unibertsitateko ikasleen parte-hartzea izan zuten. Ikasle horiek bi taldetan banatu zituzten, horietako bat "jantoki intuitibo" gisa sailkatuta. Horretarako, “elikadura-eskala intuitibo” bat diseinatu zen, esperimentuko parte-hartzaileen profila zehazteko. Emaitzak argigarriak izan ziren, ‘intuitibo’ deiturikoek ez zirenek baino GMI txikiagoa aurkeztu baitzuten.

Triglizeridoen maila ere apalagoa izan zen, eta, gainera, kolesterol ona handitu egin zen. Emaitza horien babespean, ikerlanaren egileek ondorioztatu zuten metodo hori, seguruenik, tresna egokia izango dela mendebaldeko gizarteen arrisku kardiobaskularra murrizteko. Teoria hori argitaratzeak Amerikako beste unibertsitate batzuetako eta Erresuma Batuko ikerketa-zentroetako ikertzaileak elikatze-ereduaren proposamen berri hori baloratzera bultzatu zituen, eta emaitzak ere oso interesgarriak izan ziren.

Kaliforniako University-ko Agropecuural Station-etik, emakume lodiekin ikertzea proposatu zen. Emakume horiek aldian-aldian argaltzeko dietak egiten zituzten urteetan, eta bi taldetan banatu zituzten. Sei hilabetez, talde batek kalorien murrizketan oinarritutako argaltzeko dieta egin zuen, eta beste taldea ‘Health at every size’ metodoarekin entrenatu zen, ‘elikadura intuitiboaren’ premisetan oinarrituta. Aldagai konparatibotzat hartu ziren antropometria, odol-presioa, odoleko lipidoak, energia-gastua, elikadura-portaera eta ezaugarri psikologikoak (gorputz-irudia, autoestimua eta aldartea).

Ondorio hauek atera ziren: janari-makina intuitiboen taldeak, bi urteren buruan, sendoturik mantendu zuen elikagaien tratamenduaren eta ohitura-aldaketaren ondoren lortutako pisua. Era berean, arrisku kardiobaskularreko faktore guztiak gutxitu egin ziren. Dieta egin zutenak urtebete igaro ondoren hasi ziren hasierako pisua berreskuratzen, eta ez zuten funtsezko aldaketarik izan elikadura-portaeran.

IKERKETA BERRIAK

Dietarik gabe ere argal daitekeela erakusten duten froga zientifikoen ondoren, interesgarria da, edozein erregimen hasi aurretik, gehiegizko pisuaren benetako arazoa zein den eta pertsona bakoitzaren obesitatearen arrazoia non dagoen aztertzea. Horrela, tratamendu egokia aukeratu eta bideratu daiteke, gehiegizko gorputzeko gantzaren kausa sendatzeko, eta ez sintoma bakarrik sendatzeko.

University College Londoneko Epidemiologia eta Osasun Publikoko Departamentutik ere aztertu da proposatutako paradigmatika, eta egiaztatu da pisua kontrolatzeko eredu berri hori eraginkorra dela eta onura apalak ekar ditzakeela osasunarentzat, pisuarentzat eta ongizatearentzat. Halaber, University of Hull-eko (Yorksire, Erresuma Batua) Kirol, Osasun eta Kirol Zientzien Sailak irizpide horri jarraiki egin dituen azterketek erakutsi dutenez, hobetu egin dira bihotz- eta arnas egoera, arrisku metabolikoko faktoreak eta ongizate-sentsazioa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak