Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Iritsi da eguraldi ona! Elikadura hobetzeko une egokia

Elikaduraz arduratzen diren erakundeek eta adituek, tenperatura igotzean, barazki eta fruta gehiago kontsumitzea gomendatzen dute
Egilea: ASEVEC 2017-ko maiatzak 4
Img buen tiempo cuidar alimentacion hd

Eguraldi ona dago. Tenperaturak igotzen hasten diren garai honetan, nutrizioaren arloko erakundeek eta adituek are gehiago gomendatzen dute barazki eta fruta gehiago kontsumitzea. Elikadura hobetzeko eta mahaira osagai osasuntsu gehiago gehitzeko aukera ona da barazki izoztuak erabiltzea. Elikagai horiek ur, bitamina, zuntz eta mineralen maila altuak dituzte, eta digestioa oso arina da, gorputza barrutik eta kanpotik zaintzeko, baita udaberrian eta udan ere. Artikulu honetan, barazkiek hidratazio- eta osasun-iturri gisa duten zeregina gogorarazten da, eta bero egunetarako barazkiekin zenbait ideia freskagarri ematen dira.

Barazkiak: hidratazio eta osasun iturri

Barazki guztiak, oro har, uretan aberatsak dira, eta edukiaren %83 eta %95 artean dabiltza. Uraren %90etik gora daude berenjena, kalabazina, endibia, letxuga edo tomatea.

Barazki izoztuek freskoek baino bitamina eta mineral kopuru bera izaten dute. Zenbaitetan, are gehiago, edukia handiagoa izan daiteke, une egokienean biltzen baitira, eta, bide horretan, kontsumitzailearengana iristen dira, bidean inolako bitamina-galera jasan gabe.

Barazkiak jateak larruazalaren hidratazioa hobetzeaz gain, nutrienteak ere hartzen ditu, dieta osasungarria egiten laguntzen duten bitaminak eta mineralak, esaterako. Ez da ahaztu behar, Osasunerako Mundu Erakundeak (OME) dioen bezala, eguneroko kontsumo batek lagundu dezakeela gaixotasun garrantzitsuak prebenitzen, adibidez, kardiobaskularrak eta minbizi batzuk.

Beroa iristearekin batera, eta gorputzak tenperatura altuetara eta eguzkira gehiago jotzen duenez, pertsona gehienek aukeratzen dute elikatzeko ohiturak gehiago zaintzea. Adituen esanetan, pisua galdu nahi izanez gero, pixkanaka egin behar da, eta horrela segurtatu behar da ez dela arazorik sortzen osasunean eta galdutako kiloak modu seguruan mantentzen direla, “yo-yo efektua” ezagunik gabe. Dieta orekatua adituen batzordeen gomendioei egokitzen zaiena da. Proteinen %15-20, %50 karbohidratoak eta %30 gantza, dieta osoaren %30, beraz, komeni da egunean bost anoa fruta eta barazki hartzea, gutxienez.

Bero egunetarako ideia erraz eta freskagarriak

Hala ere, tenperaturak igo eta gero, eta aurrerago oporrak iristean, zaildu egiten da dieta orekatua egitea etxetik kanpo gehiago jaten delako eta, gainera, platerak egiteko denbora murriztu egiten da. Hori dela eta, proposamen ona da izozkailu-hondo ona izatea eta etxean eduki eta barazki izoztuak konbinatzea, oso osasungarriak eta errazak baitira.

Horrela, entsaladilla konbinatuak oso praktikoak dira, beti baitaude prest erabiltzeko, barazkiak etxera iristen direlako garbituta, zatikatuta, aurrez egosita eta propietate nutrizional guztiak mantenduta, gehigarririk eta kontserbagarririk gabe, prestatzeko errazak eta azkarrak. Nahi den kopuruan ere kontsumi daitezke, eta gainerako guztia izozkailuan gorde. Praktikotasun hori bere propietate osasungarriekin osatzen da. 200 gramoko entsaladilla errusiarraren errazio batek 252 kilokaloria baino ez ditu; beraz, udan jateko jaki fresko eta aproposa bihurtzen da.

Irabiaki eta zukuak dira, besteak beste, urteko estaziorik beroenerako beste aukera bat. Udarako bereziki egokiak dira, organismoarentzat behar diren nutrienteak ematen dituztelako, larruazal hidratatua mantentzen laguntzen dutelako eta eguzkiaren eragin kaltegarriak arintzen dituztelako. Mineral, bitamina eta herdoilaren aurkako eragile ugari ditu. Oso energetikoak dira eta asetasun-efektua eragiten dute, zuntz asko dutelako.

Irabiaki berdeek hosto berdeko barazkien izena dute. Kolore horrek ematen dituen barazkietako batzuk espinakak, brokoliak, kolak eta zerbak dira. Ikusgarriak eta osasungarriak dira. A eta C bitaminak dauzkate, azido folikoa eta potasioa.

Irabiaki bakoitzak zapore eta ehundura desberdinak ematen ditu, erabiltzen diren osagaien arabera. Barazki izoztuak erabiltzea komeni da, merkatutik datozenak eta hondakinik gabeak. Eta, gainera, desizoztu gabe, irabiagailu edo likidatzaile batean sar daitezke, eta ahalik eta potentzia handienean birrindu, krema leun bat lortu arte. Irabiakiak gustura gozatzeko, izotzak egiteko edo apaintzeko elementuekin (menda, mendafina edo zitriko-xerrak) lagundu daitezke. Azkar zerbitzatzea komeni da, nutrizio-propietateak gal ez ditzaten.

Azkenik, izozkiak daude, espainiarren faborito gogokoenetako bat. Izan ere, elikagai freskagarri hau kontsumitzeak kolore, tamaina, diseinu eta zaporeak mundu zabalean murgiltzea esan nahi du. Eta, zergatik ez, barazki izoztuen izozki bat probatu, etxean egina, osagai naturalekin eta minutu gutxiren buruan aukera ona da urteko estaziorik beroenetan.

Sociedad Española de Fabricadores Izoztos (ASEVEC) izeneko Espainiako Landareen Fabrikatzaileen Elkarteak (ASEVEC) Interneteko gune bat du barazki izoztuen mundua sakon eta zehaztasunez ezagutzeko. Bere web orrian, barazki izoztuak fabrikatzeko prozesua ikus daiteke, baita barietate ezberdinak jasotzen dituzten Espainiako eremuak ere, osasun aholkuak eta plater gozoak egiteko sukaldean tratamendu eta erabilera onena ere.