Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Itsaski-jana etxean

Nekorak, otarrainak, abakandoak, txangurruak, ostrak eta zigalak dira etxean dasta daitezkeen gutizietako batzuk.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2007ko apirilaren 23a

Pertsona batzuk ohitzen dira beren plateretan itsaski-pixka bat sartzera, hala nola otarrainxka-entsalada edo arroza txirlekin. Hala ere, itsaski-biltze bat kasu berezietan baino ez da prestatzen, nahiz eta edozein aitzakia den egokia prestatzeko. Udaberriko eta udako hilabeteak sasoi ona dira itsaskia oso prezio onean jateko. Gainera, gordinik eros daiteke eta etxean kuzinatu, itsaski-jana kanpoan atera gabe eta diru gutxi gastatuta izateko.

Itsaskiaren onurak

Askotan, itsaskiaz hitz egiten denean, burura etortzen den lehenengo gauza urdaila, kolesterola eta azido urikoa astunak izatea da. Konnotazio negatibo horiek guztiek azalpen bat merezi dute, elikagai honek ere onura asko baititu. Noizbehinka jateak ez du zertan eragin guztiz osasuntsu dagoen pertsona bati. Elikagai-multzo horrek kaloria gutxi ematen ditu, oso koipe gutxi baitute, batez ere, txirlak eta muskuiluak. Izan ere, ura da osagai ugariena, eta ondoren proteinak. Gainera, oso gutxitan handitzen da itsaskien balio kalorikoa, egosita edo lurrunetan prestatzen baitira.

Kolesterolari dagokionez, badira aldeak itsaskien eta beste batzuen artean. Krustazeoek kontzentratzen dute gehien. Hala ere, oso gantz saturatu gutxi eta saturatugabe asko dituzte, eta horiek kolesterola murrizten laguntzen dute. Beraz, odoleko kolesterola igotzeko gaitasuna askoz txikiagoa da hestebetearena baino.

Gantz asegabeen aberastasunak kolesterola prebenitzeko elikagai ezin hobea bihurtzen ditu itsaskiak

Itsaskiaren proteinak kalitate onekoak dira. Hala ere, kolageno gehiago dute, eta arrainaren proteinak baino haritsuagoak dira. Hori dela eta, itsaskia zertxobait okerragoa da. Hori dela eta, ez da komeni otordu bakar batean kopurua gainditzea, batez ere afaria bada. Proteina horien degradaziotik purinak lortzen dira, eta, organismoan metabolizatzen direnean, azido uriko bihurtzen dira. Hiperurizemia edo hezueria-krisiak dituzten pertsonek ahalik eta gehien murriztu behar dute haien kontsumoa.

Itsaski-dendan

Lehenik eta behin, zer itsaski-mota erosi erabaki behar da. Horretarako, beti izan daiteke saltzailearen esperientzia. Haiek ezagutzea bezain garrantzitsua da erosten jakitea, kalitatezko genero bat aukeratu ahal izateko. Gainera, zenbat eta mahaikide gehiago izan, orduan eta barietate handiagoa izan daiteke.

Merkatuan, itsaskia bizirik eros daiteke, hala nola otarrainak, abakandoa, txangurruak edo itsas idia. Bizirik dauden egiaztatzeko, begiak ukitu eta mugitzen direla ohartu behar da. Hoztuak edo izoztuak ere eros daitezke, baita egosiak eta jateko prest daudenak ere, edo ondo egosiak eta izoztuak.

Itsaskia prestatu

Ez da beharrezkoa saltsa eta frijitu gehiegi dituen menu konplexu bat egitea, horrela itsaskiaren benetako zaporea ezkutatzen baita, horixe dastatu nahi baita. Itsaskia prestatzeko modurik onena zapore errealari eusten diona da. Gainera, errazena da egostea. Hala ere, itsaskia beste elaborazio batzuetarako ere erabil daiteke, hala nola plantxarako, laberako edo beste elaborazio konplexuago batzuetarako, hala nola bieira gainerrea, itsas idia betea (txangurroa) edo muskuilu-frijituak.

Plantxan: Tamaina handiko aleak prestatzeko, erditik zatitzea eta oskoletik egosten hastea komeni da, haragiaren aldetik amaitzeko. Substantzia azidoren bat edo ozpin usaintsua gehi dakioke, zapore desberdina emateko.

Eltzekoa: Urperatuta egosten da, gatz irakinarekin nahastuta edo urarekin, barazkiekin eta elementu aromatikoekin egindako salda labur batekin. Egoste-denbora aldatu egiten da: itsaski-kilo batekin, pieza handia bada 15 minutu behar dira, baina pieza txikiak badira, 8 minutu behar dira izoztuta badago edo 5 minutu fresko badago. Egosi ondoren, izotza duen ontzi batean hoztea gomendatzen da, haragia estuago gera dadin.

Menu osoa

ImgImagen: David Sanger
Ondoren, itsaski-konbinazio bat aurkezten da, etxean dastatzeko, lagunekin edo familiarekin.

-Sarrerakoak
Txirlak marinel erara, berberetxoak, ostrak eta muskuiluak lurrunetan. Burdina asko dutenez, oso gomendagarriak dira mineral horren urritasuna dagoenean.

-Lehen platerak
Mahaiaren erdigunea leku egokia da lehenengo guztiak jartzeko, mahaikide bakoitzak nahi adina zerbitza dezan: zigala-entsalada, karramarro-salpikoia, lanpernak, izkirak eta ganbak plantxan.

-Bigarren platerak
Plater hauen artean aukeratu: abakandoa plantxan, otarrain egosia, txangurrua edo nekorak.

-Postrea
Limoi-sorbetea postre ona izan liteke, arina baita eta digeritzen laguntzen baitu.

Ardo zuriarekin batera, itsaskia otordu ezin hobea da noizbehinka egiteko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak