Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Itsaskia: zein aukeratu kolesterol altua duen

Ganba-plater batek muskuiluetako batek halako bi kolesterola ematen du, eta txirletako batek halako hiru ere bai.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2011ko abenduaren 14a

Kolesterola ehunka mila pertsonari eragiten dien gaitz handienetako bat da. Elikadura funtsezko faktorea da kasu gehienetan, bai nahastearen bilakaeran, bai hiperkolesterolemiaren normalizazioan. Gabonetan, itsaskia da menuetako plater nagusietako bat. Elikagai gozo horien osaerak mugatu egiten du haien kontsumoa zenbait asaldura dituzten pertsonen artean, hala nola dislipemien artean. Produktu baten kontsumo esklusiboari erantzuten ez dioten arren, menua osatzen duten elikagaien osaera garrantzitsua da arazoa konpontzeko. Jaietako menuetan, hiperkolesterolemia izanez gero, kolesterol gutxien ematen duten itsaskiak aukeratzea da helburua, janariaz ardurarik gabe gozatzeko.

Irudia: CytecK

Itsaski guztiek ez dute nutrizio-osaera bera, baina bat datoz proteina-ekarpenari eta gantz-proportzio urriari dagokienez. Batzuen eta besteen arteko alderik nabarmenena kolesterol-edukia da. Hiperkolesterolemia izanez gero, krustazeoak (ganbak, otarrainxkak, otarrainak, karramarroak eta antzekoak) eta zefalopodoak (txibia, olagarroa, pota eta txokoaren familia) dira gutxien erabiltzen direnak. Kolesterol-edukia 150 eta 220 mg artekoa da 100 gramoko. Kantitate hori maskor edo molusku itsaskiena (txirla, muskuilua, berberetxoak, bieira, ostra) baino hiru eta lau aldiz handiagoa da, 50-80 mg/100 g ingurukoa, biberoa izan ezik, gainerakoak baino handiagoa baita, 105 mg kolesterol-maila baitu 100 gramoko.

Itsaskia ondo aukeratu

Krustazeoek eta zefalopodoek moluskuek baino hiruzpalau kolesterol gehiago izaten dute.

Eguberrietako menua osasunean gorabeherarik izan gabe gozatzeko, bihotzerako elikagai osasuntsuak lehenesten dituzten sarrerako errezetak eta plater nagusiak erabil daitezke. Itsaskia aukeratuz gero, plater gozo eta egokiagoak aukeratzea gomendatzen da, hala nola:

Txirlak. Saltsa berdean, kardo bat tenpuran edo txirla salteatuak sartzeko edo laguntzeko. Oso antzekoak, berberetxoak, berdin-berdinak dira arroz-marinel batean edo zerba eta berberetxoz egindako entsalada harrigarri eta original batean.

Muskuiluak. Arroza marinela muskuiluekin, muskuiluen leherketa, eskabetxatuak, erromesko-saltsarekin edo muskuilu-zopa erosoan marinel erara.

Beirak. Zapo zaporetsu bat beirekin erreta, edo erreboilo goren bat barazkitxo erreekin.

Ostrak. Zortedunentzako jaki bat testuren eta zaporeen kontrastea aurkitzea da, ostrak granadako ozpin-olioarekin.

Kabiarra da, alde handiz, hipertentsioa edo hiperkolesterolemia duten pertsonentzat gutxien komeni den elikagaietako bat. Jaki hautatua den arren eta neurri txikian dastatzen den arren, kabiarrak osasun koronarioa arriskuan jartzen duten elikagaietako bi biltzen ditu: gatza (1.700 mg/100 g) eta kolesterola (440 mg/100 g).

Kolesterol-xurgapenaren muga

Giza gorputza jakintsua da eta bere mekanismo naturalak ditu gehiegikeriak konpentsatzeko. Horien artean, organismoak muga bat du elikagaietatik datorren kolesterolaren xurgapenean, prest dagoena edo metabolizatzeko gai dena baino ez baitu onartzen. Erakundea bera autogestionatzen da. Gibelak kolesterola (kolesterol endogenoa) ekoizten du, zelula-behar gehienak betetzeko (behar duen guztiaren %60-80), eta, aldi berean, elikagaiaren kolesterol-edukiaren %25 inguruko xurgapena mugatzen du, hau da, dietak irensten duena (kolesterol exogenoa).

Horrek ez du esan nahi elikadura adimenez aukeratu eta mahaikide guztientzat ahalik eta menu osasungarriena eskaini behar ez denik. Gabonetan otordu errepikaezinak egiten diren bitartean, janari-gutizien kontsumoa atseginez eta atseginez txandakatu beharko litzateke, osaera berezia dutelako kolesterola gutxitzeko eraginkorrenak diren jakiekin.

EGUBERRIAK BAINO LEHEN OSASUN AZTERKETA

Gatza, alkohola, azukreak eta koipeak neurriz kanpo jateak (gehiegizko dosietan konbinatutako osagaiak Gabonetako menuetan) desorekak eragin ditzake, eta arazo larriak ekar diezazkieke bihotzeko eritasunen bat duten pertsonei, Espainiako Kardiologia Elkarteak (SEC) eta Espainiako Bihotzaren Fundazioak (FEC) jakinarazi dutenez.

Dukeko Unibertsitate estatubatuarrak egindako argitalpenaren ondorioa da dei hau. Izan ere, abenduaren 25ean, Eguberri egunean, heriotza gehiago izaten dira bihotzekoak jota urte osoan baino. Adituek aholkatzen dute ez uztea aurreikusitako azterketa medikoak egiten, eta gomendatzen dute alkohol-kontsumoarekin eta gehiegizko elikadurarekin zuhurtatzea. Bi elementu dietetiko horiek susto bat baino gehiago eman diezaiekete bihotzeko gaixotasunak dituzten pertsonei.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak