Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Itsaskiaz osasuntsu gozatu

Neurriz hartuz gero, itsaski-plater gozoak dasta daitezke.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2005eko abenduaren 22a
Img marisco Irudia: felicidade

Ganbak baratxuriarekin, itsaski-koktela, datila-errazioa, txibia frijitua, zigalak plantxan… Itsaskia mota guztietan, aurkezteko eta kozinatzeko modua da Gabonetako bazkari eta afarien adierazpen gastronomiko nagusia. Erosketa-saskia ezartzeak berarekin dakar familia askok itsaskia aldez aurretik erosi eta izoztea, edo itsaski izoztua aukeratzea. Hotz-katearekiko errespetua eta manipulazio higienikoko arau batzuen jarraipena funtsezkoak dira elikagai oso galkor baten kalitatea eta segurtasuna bermatzeko. Sukaldaritza eta irudimena gustuko izanez gero, kontu handiz aurkez daitezke itsaski-errezeta sofistikatu batetik hasi eta plater tradizional gozoeneraino.

Itsaskia eta bere nutrizio balioa

Itsaskian, ura da osagai nagusia. Bere haragia balio biologiko handiko proteinetan aberatsa da -jaten duen 100 gramo bakoitzeko 18-20 g ematen ditu-, baina arrainarena baino zuntz gehiago du, eta, beraz, mantsoagoa da digestioa. Ekarpen energetiko ertaina du, gantz gutxi baitu (%5 gehienez). 70 eta 90 kaloria bitarte 100 gramoko.

Hala ere, kaloriak nabarmen handitu daitezke kozinatu ahala. Ez dute balio bera muskuilu lurrun batzuek eta muskuilu edo tigre frijitu batzuek. Itsaskiaren kolesterol-ekarpenari dagokionez, gantz asegabeen iturri garrantzitsua denez eta noizean behin eta kantitate txikitan jaten bada, oso eragin txikia du osasunean. Itsaskia aberatsa da B taldeko bitamina hidrosolubleetan eta, proportzio txikiagoan, A eta D liposolubleetan. Mineralen artean aipagarriak dira fosforoa, potasioa, kaltzioa (txirlak, berberetxoak), magnesioa, burdina (txirlak, txirlak eta berberetxoak, ostrak eta muskuiluak), iodoa eta kloroa.

Jakitea komeni da

Nutrizioaren ikuspegitik, ez da itsaskirik, ez krustazeorik, ez moluskurik, ez zefalopodorik, gantzagatik nabarmentzen da, nahiz eta horietako batzuek kolesterolean egiten duten. Osagai hori, purinekin eta haien osaeran alergikoak diren proteinekin batera, itsaskia egoera jakin batzuetan (migrainak, alergia, kolesterola eta hiperurizemia edo hezueria) gozatzeko balazta da.

Erreakzio alergikoak. Itsaskia da, arrainarekin batera, alergia eta erreakzio alergiko gehien sortzen dituen elikagaietako bat. Bere proteinak, deskonposatzean sortzen den histamina (ahalmen alergeniko handiko proteina) eta anisakis parasitoa dira itsaskia kontsumitu ondorengo erreakzio alergikoen eragile nagusiak. Anisakis simplex izeneko parasitoa 2 zentimetro luze da, eta larbak itsaski-espezie askoren digestio-hodian bizi dira, hala nola zefalopodoak (olagarroa, txokoa eta txibia) eta krustazeoak (otarrainak, karramarroak). Parasito hori gizakiarengan sartzen da, itsaski gordina, gazitua, eskabetxean, marinatua edo gutxi prestatua hartzen baitu, eta sintomak sor ditzake, batzuetan alergia larria dutenekin bat datozenak. Sintoma ohikoenak hauek dira: erupzioa, larruazalaren azkura eta arnasteko zailtasuna.

Migraina edo buruko min handia. Kalitatezko ardoarekin egindako itsaski-sorta bat Gabonetako jaietan mahai askotan errepikatuko den konbinazioa da. Baina janari-dueto horrek buruko min arinak eragin ditzake gozamenetik ordu gutxira, baita pertsona sentiberagoetan, migraina edo buruko mina ere. Ondoez horren jatorria amina biogenoek sortzen dute, histamina, tiramina edo feniletilamina bezalako substantzia-multzo batek, itsaskia oso freskoa ez bada ugariagoak denak, zenbait indibiduorentzat toxikoak diren kontzentrazioetan.

Tanta. Muskulu-zeluletako nukleoproteinetatik datozen purinen eduki apala da itsaskia, eta, giza organismoan metabolizatzen denean, azido uriko bihurtzen dira. Azido urikoaren maila plasmatiko oso altuak tantan eragin dezake; ondoeza artikulazioetako minarekin lotzen da, eta, oro har, oineko behatz lodian hasi eta hankan gora egiten duen bat-bateko minaren erasotzat identifikatzen da. Hasierako min gehienak hiperurizemia urte batzuen ondoren gertatzen dira.

Kolesterol altua. Kolesterol-kontzentrazioa nabarmen aldatzen da itsaski-motaren arabera. Oskol-moluskuek arrainek duten kolesterol-kantitate bera dute; krustazeoek, txibiek eta antzekoek, berriz, aurrekoak halako bi dituzte (100-200 miligramo 100 gramo bakoitzeko). Hala ere, arrainek eta itsaskiek odoleko kolesterolaren maila handitzeko duten gaitasuna beste elikagai batzuena baino askoz txikiagoa da, gantz-azido asegabeen kontzentrazio handiagoa dutelako (kolesterola murrizteko efektua eragiten dute) eta gantz-azido saturatuen eduki txikia dutelako. Gantz-azido saturatu horien gehiegizko kopuruak zerikusi zuzena du plasmako kolesterolaren igoerarekin.

Prestatzeko moduak

Elikagai mota honetarako errezetarik egokiena itsas zaporea, itsaskiaren berezko zaporea, gordetzen duen prestaketa da. Ez da jaki gozo hori saltsen eta errefritoen atzean ezkutatu behar, baizik eta ahalik eta modurik naturalenean prestatu.

  • Plantxan: koladun krustazeoetarako bereziki erabiltzen den metodoa da (zigalak, ganbak, otarrainxkak, otarraina…). Handiak prestatzeko, komeni da erditik zuzenean zatitzea eta oskoletik egosten hastea, haragiaren aldetik amaitzeko. Substantzia azidoren bat edo ozpin usaintsu bat gehi dakieke, zapore ukitu berezia emateko.

  • Eltzekoa: krustazeo ibiltarietarako nahiz igerilarietarako erabiltzen da. Arau orokorra da mariskoa ur hotzetan egosten dela eta hildakoa ur irakinetan, nahiz eta hobe den zuzenean lurrunetan egostea. Egostea bezain garrantzitsua da hoztea; beraz, itsaskia egosi ondoren, uretan sartu behar da izotzarekin, azkar hoztu dadin. Horrela, haragia estuago geratzen da, itsaskiak barruan duen beroa mozten da eta ez da barrutik estaltzen.

  • Itsaski bizia: itsaski-kilo bakoitzeko, eta ura irakiten hasten denean, 8-10 minutu egosten dira nekorien kasuan; zigala eta otarrainxken kasuan, berriz, 3-5 minutu; ganba eta lanpernetan, irakiten hasten denean, 20 minutu; eta zentollo eta buia denean, 25 minutu.

  • Itsaski hila: irakiten dagoen likido batean murgilduz egosten da. Likido hori gatzdun ura edo salda labur bat (ura, barazkiak eta elementu aromatikoak) izan daiteke. Egosteko, gatz-proportzioa 35 gramokoa da litro bat uretan. Egoste-denbora aldatu egiten da piezen tamainaren eta pisuaren arabera. Kilo bateko pieza batek 15 minutu behar ditu uretan gatz irakinarekin; kilo bateko bi piezak, berriz, 20 minutu. Txikienei dagokienez, kilo bat pieza txikik 5-8 minutu egosi behar dituzte, freskoak edo izoztuak diren, hurrenez hurren.

EROSKI CONSUMER egunkarian dozenaka itsaski-errezeta dasta daitezke. Itsaski-salpikoiaren aperitiboa, otarrainxka salteatuen brotxeta edo zigalatxo batzuk sesamoarekin eta porru-krema epelarekin. Gulaz egindako entsalada epela, olagarroarekin eta espinakekin, eta eskualdeko platerak ere bai, hala nola txangurroa donostiar erara edo Menorkako otarrainaren gisatua.

AHOLKUAK EROSKETAN

Kalitatezko itsaskia erosteko, garrantzitsua da espezie bakoitza eta merkatuko aurkezpen mota bereizten jakitea.

  • Bizirik. Sistema hau uretatik kanpo erresistentzia handia duten espezieentzat da, batez ere "krustazeo ibiltarientzat": otarraina, abakandoa, txangurruak, itsas idia eta karramarroak. Bizirik dauden egiaztatzeko, begiak ukitzea komeni da mugitzen diren ikusteko. Isatsa badute, gorputzean bilduta egon behar du; izan ere, zabalduta badago, maiz, hilda dagoela adierazten du.
  • Hoztua. Mariskoa ez da bizia, gordina eta hoztua (1-2 °C). Otarrainxka, ganba, olagarro edo txokoekin erabiltzen da, besteak beste.
  • Izoztua. Itsaskiaren izena da, ez bizia, gordina edo egosia. Izozketa, batez ere, harrapaketa ugariko espezieetarako erabiltzen da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak