Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Izozkiak, hobe neurriz kontsumitzea

Nahiko kalorikoak dira eta azukre asko dute; gainera, gantz ugariaren zati handi bat asea da.
Egilea: EROSKI Consumer 2009-ko uztailak 14
Img heladochocolate
Imagen: Christian

Plazera baino gehiago, benetako janaria

Izozkiak udarako dira, nahiz eta gure herrialdean desestazionalizaziorako joera sendotzen den: urte osoan kontsumitzen dira, Europako iparraldean eta Latinoamerikan aspalditik gertatzen den bezala. Baina nahiago ditugu dastatu eguzkiak estutzen duenean. Marrubizkoa, txokolatea, esne-gaina, banilla, esne merengetua eta mantekatua. Horixe zen izozki-dendek aspaldi eskaintzen zuten zapore motela.

Gaur egun, orrialde honen zati handi bat izozkiak saltzeko forma eta zaporeen zerrenda amaigabea zerrendatzeko baino ez genuke behar. Kontsumitzaile guztiek ulertzen duten bezala, esnea, esnekiak edo esnekiak eta bestelako elikagaiak, hala nola azukrea eta fruitu lehorrak, irabiatu eta izoztu ondoren lortzen den produktua da. Baina horietatik nekez hitz egin daiteke, oro har, izozki mota guztiek nutrizio aldetik dituzten alde handiak direla eta.

Legez, sei izendapen daude: "krema-izozkia" (gutxienez %8 koipe-materia, esnekia izan behar duena, eta gutxienez %2,5 proteinak, hori ere esneki-jatorrikoa), "izozkia" (gutxienez %5 gantza, esnekia izan ez daitekeena), eta haren proteinak -gutxieneko kopururik gabe-, "esne-izozkia" (gutxienez %2,5). Eskuarki, izozki esaten zaie lehen lau izen komertzialei: krema izozkiak, izozkiak, esne izozkiak eta esne gaingabetuzko izozkiak. Guk lehen hirurak aipatuko ditugu, gehien kontsumitzen direnak. Gainera, azukrerik gabeko izozkiak, fruktosarik gabeak, kontserbatzailerik gabeak, zaporeemailerik gabeak, aire gutxiago dutenak, koipe gutxiago dutenak, kaloria gutxiago dituztenak, gutxieneko frutak dituztenak, egile_izozkiak…

Ez da gozokia, elikagaia baizik

Uda honetan, hain elikagai goxoaz gozatuko dugu (ez gozozinaz, haren edukia, batez ere gantzaz eta karbohidratoz -batez ere, azukreak-, baina baita proteinaz ere, esanguratsua da), eta, hain zuzen ere, hala egiten dugu: 2008an, espainiar bakoitzak 6,5 litro izozki kontsumitu zituen, Europakoaren antzeko batezbestekoa, 6,3 litro. Ez da komeni izozkirik kantitate handitan edo maizegi jatea, nahiko energetikoak baitira (210 eta 320 kaloria artean, ehun gramoko, izozki-motaren arabera, ligth eta azukrerik gabekoak izan ezik), azukre eta gantz saturatu ugari baitituzte, eta horiek dira, hain zuzen, osasungarrienak. Horrez gain, higiene- eta tenperatura-neurri batzuk hartzea gomendatzen dute, mikroorganismo kutsatzailerik sor ez dadin.

Izozkia kalitatezko elikagaien nahasketa batetik datorrenez (esnea, jogurta, frutak eta fruitu lehorrak), elikagarria eta zaporetsua da, baita digeritzeko erraza ere. "Krema-izozkiek" "izozkiek" baino koipe gehiago dute, eta, hain zuzen, esnegainaren, gurinaren edo landare-olioen koipea da; horrek kaloria gehiago ematen dizkio izozkiari, eta, aldi berean, palatabilitate eta krematasun bikaina ematen dio.

Izozkiaren nutrizio-balioa, jakina, osagaien araberakoa da. Funtsezkoa da ur-kantitatea: %85 – %90 poloetan eta sorbetetan, eta %45 – %60 izozkietan. Zenbat eta ur gehiago, orduan eta elikagai gutxiago, baina baita koipe eta kaloria gutxiago ere. Eta funtsezkoak dira, halaber, esnea (osoa eta gaingabetua izan daiteke, eta izozki askotan ia ere ez dago), eta gantzak (gurina, esnegaina) edo landareak (batzuk, oso saturatuak, ez hain osasungarriak, hala nola koko-olioa), baita partzialki hidrogenatutako landare-olioak ere, oso osasungarriak ez direnak, trans koipeak dituztelako. Gainera, azukre erantsiak daude (produktuaren %20 eta %30 artean, izozki gehienetan), eta horien artean sakarosa, azukre arrunta eta glukosa-xarabea. Azkenik, izozki baten nutrizio-balorazioa egiteko, kontuan hartu behar dira osagai osagarriak (txokolatea, fruitu lehorrak, zuku kontzentratuak, frutak, arrautza, turroia, galletak edo bizkotxoak). Baina izozkiek ere badituzte gehigarriak, kalitatea ziurtatzeko edo zenbait ezaugarri sentsorial hobetzeko onartuak. Ekoizleek, besteak beste, koloratzaile naturalak erabiltzen dituzte, hala nola karamelua (E-150) eta karotenoak (E-160), osagaien (E-471 gantz-azidoen mono eta diglizeridoak, lezitina) eta lodigarriak, produktuaren biskositatea handitzen dutenak (E-407 karragenatoa, Sodikoa, etab.). ). Gutxi dira kontserbatzaileak gehitzen dituzten izozkiak.

Ondorioa agerikoa da: izozkiak postre zaporetsua, elikagarria eta dieta orekatu batekin guztiz bateragarria dira, baina ez dira aperitibotzat hartu behar eguneko edozein ordutan jateko, zaporeaz gozatzeko edo beroari aurre egiteko. Arratsaldean, sofan eroso jarrita, izozki-potina handi baten aurrean, eserita dagoen emakume bakarra irentsiko du. Ikuslearen irudia, ordea, aberrazio bat baino ez da elikadura-ohiturei dagokienez. Energia-ekarpen handia (arreta berezia, pertsona lodiak), azukre-ekarpen handia (id. diabetikoak) eta koipetsuak (gehienak, %70etik %95era bitartekoak, aseak: gaitz kardiobaskularren eragina areagotzen dute), izozkiak postre gisa kontsumitzera behartzen ditu, eta, beti, neurriz kontsumitzera. Elikadura-plan orekatu baten parte izan behar dute. Gogora dezagun 220 kaloria inguru ematen dituztela ehun gramoko (300 kaloria baino gehiago dituzte batzuek, eta 250 baino gehiago batzuek, baina 205-230 kaloria/100g tartea da ohikoena), hau da, beste esnezko postre gozo batzuen bikoitza edo gehiago, hala nola arroz-esnea, jogurtak, flanak edo natillak. Aukera interesgarria da gantz eta azukre gutxiagoko izozkiak aukeratzea.

Izozkiak eta nutrizioa, xehetasunez

Izozkiak eta nutrizioa, xehetasunez

  • Energia. Izozkien ekarpen energetikoa asko aldatzen da, osagai koipetsuen eta azukredunen edukiaren arabera. 120 kaloriatik (azukrerik gabekoek) 300 kaloriaraino ("krema-izozki" batzuk) har dezakete 100 gramoko, baina ohikoena ehun gramoko 215 kaloria ingurukoa da. Koiperik ez duten ur izozkiek eta lightek, koipe gutxikoek eta gozagarri ez-kalorikoek, ia ez dute kaloriarik ematen.
  • Azukreak. Azukre-edukia, produktuaren %15 eta %35 artean, azukrea da, ugaria da beti, eta gehienak elaborazioan gehitzen dira. Krema-izozkietan eta esne-izozkietan, esnearen berezko azukreari (laktosa) erantsitako azukre arrunta (sakarosa) eta beste batzuk gehitzen zaizkio, hala nola glukosa- eta/edo fruktosa-xarabea, glukosa edo destrosa. Hotzak zaporeen pertzepzioa murrizten du eta mihiaren dastamen-bukaerak lokartzen ditu. Hori dela eta, izoztu gabeko beste postre gozo batzuk baino azukre gehiago gehitu behar zaie izozkiei.
  • Diabetikoak eta gizenak. Merkatuak fruktosaz egindako izozkiak eskaintzen ditu, diabetikoentzat egokiak, baita azukrearen ordez gozagarri artifizialak dituzten izozkiak ere, ia kaloriarik ematen ez dutenak. Hori dela eta, argaltzeko dietekin bateragarriak dira.
  • Koipeak. Koipeak (animaliarena -esnetik datorrena-, edo biak batera) ezaugarri organoleptiko bereziak ematen dizkio izozkiari: krematsua, zaporea eta testura. Izozkien gantz-edukia gantz-osagaien kopuruaren araberakoa da. Gehien kontsumitzen direnetan, gantza %6 eta %12 artekoa da, baina %20raino irits daiteke "krema-izozki" batzuetan. Krema- eta esne-izozkietan, gantz-osagaiak esnegaina eta gurina dira, eta horrek gantz-ekarpen handiagoa eragiten du. Hala ere, badira nagusiki landare-koipezko izozkiak, non gantzaren %90 baino gehiago asea baita. Lipido-profil osasungaitz hori (gantz-saturatuen proportzio handiegia: ohikoena %80 inguru izatea da) izozkien irakasgai nagusietako bat da, eta horregatik ez da komeni maiz edo kantitate handietan kontsumitzea. Koipe horiek ez dira egosi, eta horrek azaltzen du izozkiak beste postre gozo batzuk baino errazago digeritzea. Jakina denez, koipe saturatu ugari duten elikagaien ohiko kontsumoa odoleko kolesterola handitzearekin eta gaixotasun kardiobaskularrekin lotzen da. Gainera, fabrikatzaile batzuek landare-olioak erabiltzen dituzte, hala nola palma- edo koko-olioak, hein batean hidrogenatuak, trans koipe asko dutenak, eta horien ohiko kontsumoa gantz saturatuena baino kaltegarriagoa da, kolesterol txarra (LDL) handitu eta ona (HDL) murrizten baitute.
  • Kolesterola.Esne-gainez eta gurinez egindako izozkiek dute kolesterol gehien. Batez beste, izozki horietako baten 100 g-k (bola ertain batek) 25 eta 30 miligramo kolesterola izan dezake; kopuru hori baso bat esne osoren (28 mg kolesterola) antzekoa da, baina ehun g gazta ondu baino hiru aldiz txikiagoa.
  • Proteinak.Krema eta esne izozkiak dietaren osagarri proteikoa dira, esnea, balio biologiko handiko proteinetan aberatsa, osagaietako bat baita. Gehien kontsumitzen diren izozkien batez besteko proteina-edukia %3tik %5era bitartekoa da. Arrautza-gorringoa, fruitu lehorrak eta galletak gehituz gero, proteina-ekarpena handitu egiten da, baina ez asko, osagai horiek kantitate txikitan erabiltzen baitira.
  • Elikagai erregulatzaileak: bitaminak eta mineralak. Esneak eta esne koipeek neurri handiagoan zehaztuko dituzte bitaminen edukia eta barietatea. Frutadun izozkiek oso kantitate txikitan ematen dute, eta, beraz, ia ez dute ematen ez bitaminarik ez mineralik. Krema eta esne izozkietan B2, B12, A eta D bitaminak eta kaltzio eta fosforo mineralak nabarmentzen dira.
  • Elikadura-intolerantziak eta -alergiak. Esnea eta deribatuak gehitzeak, bai eta lodigarriak ere (gari-almidoiak izan daitezke), zenbait izozki ez dira egokiak elikagai-intolerantzia eta -alergiarik izanez gero: laktosa (esnearen azukrea), kaseina (esnearen proteina), glutena, arrautza eta fruitu lehorrak. Hala badagokio, irakurri arretaz osagaien zerrenda.

Izozkiak eta elikagaien segurtasuna

Aurrerapen teknologikoei eta legezko erregulazioari esker, izozkien bizitza komertziala luzatu eta kalitatea eta segurtasuna bermatu ahal izan dira. Fabrikatzaileek, artisau-izozkiek, banatzaileek, biltegizainek, inportatzaileek eta saltzaileek berariazko araudia bete behar dute. Bertan, autokontrola hartzeko eta arriskuen analisi-sistema eta kontrol-puntu kritikoak (AKPKA) ezartzeko beharra aipatzen da, elikagaien segurtasuna bermatzeko erreferentzia-sistema. Izozkiak kontsumitzeak ez du arriskurik, kasu gehienetan, prestatzean eta banatzean gaizki erabiltzeagatik. Gerta daitezkeen kalteak detektatzea lan zaila da, gertatzen diren aldaketa fisiko, kimiko eta mikrobiologikoak oso txikiak baitira.

Giltzarri bat aurkezpen komertzialarena da: edalontziak, kopak, poteak edo erretiluak, edo beste elikagai batzuk: barkiloak, galletak, pastak, xarabeak, likoreak eta frutak. Denak ontzi itxi eta babestuetan gorde behar dira, eta profesionalki erabiltzen dituztenek janari-erabiltzailearen txartela izan behar dute. Pertsona horiek mikrobioen kutsadura eragiten dute. Saltokietan prebentzio-neurriak hartu behar dira kutsadura gurutzatuak saihesteko, adibidez, izozkia zerbitzatzen den zaliekin. Izozki-hondarrek mikroorganismoak sor ditzakete, eta horregatik da garrantzitsua instalazioetako garbitasuna ziurtatzea. Funtsezkoa da hondakinak pilatzen diren eremuak aldizka desinfektatzea, azken produktua uki baitezakete. Garbitzeko erabiltzen diren trapuak eta tresnak berak ere kutsadura iturri dira.

Egokiena izozki mota bakoitzerako koilara bat erabiltzea da, eta ez uztea uretan; izan ere, ura maiz aldatzen ez bada, mikroorganismoen hazkuntza-salda bihurtzen da. Ontziratutako izozkiak eta behar bezala itxita zerbitzatzen direnak kutsatzeko arrisku txikiagoa dute. Egiaztatu behar den gauza bakarra da estalkia ez dagoela konkortua, ontzia ez dela hautsi eta prestatze- eta iraungitze-datak adieraztea.

Hotza aliatua denean

Izozkian mikroorganismo patogenoak ugaritu daitezke, hala nola Salmonella, Staphylococcus aureus eta E.coli, eta, hotzetan kontserbatzean arriskua gutxitu edo desagertu arren, produktu hori tenperatura-fluktuazioekiko sentikorra da. Hotz-katea hausten bada, haren kalitatea arriskuan egon daiteke. Izozki bat pikortatua edo ur-kristalez iristen zaigun bakoitzean, akats bat egin dela esan nahi du; adibidez, hotz-katea haustea. Horrek eragin handiagoa izango du esnekien bidez prestatzen diren izozkietan, kontserbatzaileak eta koloratzaileak erabiltzen diren izotzetan baino.

Beste izozki mota bat soft edo izozki biguna da, kalean dauden makina saltzaileetatik zerbitzatzen dena. Hori dela eta, mikrobio-arrisku handieneko izozkia da, batez ere izozkia ateratzen den pitan kontzentratzen dena, kanpoko kondizioen eta kontsumitzailearen beraren manipulazioaren eraginpean. Horrelako makinek mix edo nahasketa bat izaten dute behar bezain tenperatura hotzean, baina ez izoztuta. Banatzailea estutzean, produktua biltegitik xurgatzen duen ponpa bat aktibatzen da, eta atera ahala, airea injektatzen zaio %50eko kontzentrazioraino, eta horrek trinkotasun eta testura egokiak ematen dizkio. Hozten diren tenperaturak 10ºC dira. Azken produktua ez dago beste izozki batzuk bezain hotz, eta krematsuagoa eta bigunagoa da.