Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Izozkiak, hobe neurriz kontsumitzea

Nahiko kalorikoak dira eta azukre asko dute; gainera, gantz ugariaren zati handi bat asea da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2009ko uztailaren 14a
Img heladochocolate Irudia: Christian

Plazera baino gehiago, benetako janaria

/imgs/2009/05/parqueyhelado.jpg art.Izozkiak udarako dira, nahiz eta gure herrialdean desestazionalizaziorako joera sendotzen den: urte osoan kontsumitzen dira, Europako iparraldean eta Latinoamerikan aspalditik gertatzen den bezala. Baina nahiago ditugu dastatu eguzkiak estutzen duenean. Marrubizkoa, txokolatea, esne-gaina, banilla, esne merengetua eta mantekatua. Horixe zen izozki-dendek aspaldi eskaintzen zuten zapore motela.

Gaur egun, orrialde honen zati handi bat izozkiak saltzeko forma eta zaporeen zerrenda amaigabea zerrendatzeko baino ez genuke behar. Kontsumitzaile guztiek ulertzen duten bezala, esnea, esnekiak edo esnekiak eta bestelako elikagaiak, hala nola azukrea eta fruitu lehorrak, irabiatu eta izoztu ondoren lortzen den produktua da. Baina horietatik nekez hitz egin daiteke, oro har, izozki mota guztiek nutrizio aldetik dituzten alde handiak direla eta.

Legez, sei izendapen daude: "krema-izozkia" (gutxienez %8 koipe-materia, esnekia izan behar duena, eta gutxienez %2,5 proteinak, hori ere esneki-jatorrikoa), "izozkia" (gutxienez %5 gantza, esnekia izan ez daitekeena), eta haren proteinak -gutxieneko kopururik gabe-, "esne-izozkia" (gutxienez %2,5). Eskuarki, izozki esaten zaie lehen lau izen komertzialei: krema izozkiak, izozkiak, esne izozkiak eta esne gaingabetuzko izozkiak. Guk lehen hirurak aipatuko ditugu, gehien kontsumitzen direnak. Gainera, azukrerik gabeko izozkiak, fruktosarik gabeak, kontserbatzailerik gabeak, zaporeemailerik gabeak, aire gutxiago dutenak, koipe gutxiago dutenak, kaloria gutxiago dituztenak, gutxieneko frutak dituztenak, egile_izozkiak…

Ez da gozokia, elikagaia baizik

Uda honetan, hain elikagai goxoaz gozatuko dugu (ez gozozinaz, haren edukia, batez ere gantzaz eta karbohidratoz -batez ere, azukreak-, baina baita proteinaz ere, esanguratsua da), eta, hain zuzen ere, hala egiten dugu: 2008an, espainiar bakoitzak 6,5 litro izozki kontsumitu zituen, Europakoaren antzeko batezbestekoa, 6,3 litro. Ez da komeni izozkirik kantitate handitan edo maizegi jatea, nahiko energetikoak baitira (210 eta 320 kaloria artean, ehun gramoko, izozki-motaren arabera, ligth eta azukrerik gabekoak izan ezik), azukre eta gantz saturatu ugari baitituzte, eta horiek dira, hain zuzen, osasungarrienak. Horrez gain, higiene- eta tenperatura-neurri batzuk hartzea gomendatzen dute, mikroorganismo kutsatzailerik sor ez dadin.

Izozkia kalitatezko elikagaien nahasketa batetik datorrenez (esnea, jogurta, frutak eta fruitu lehorrak), elikagarria eta zaporetsua da, baita digeritzeko erraza ere. "Krema-izozkiek" "izozkiek" baino koipe gehiago dute, eta, hain zuzen, esnegainaren, gurinaren edo landare-olioen koipea da; horrek kaloria gehiago ematen dizkio izozkiari, eta, aldi berean, palatabilitate eta krematasun bikaina ematen dio.

Izozkiaren nutrizio-balioa, jakina, osagaien araberakoa da. Funtsezkoa da ur-kantitatea: %85 – %90 poloetan eta sorbetetan, eta %45 – %60 izozkietan. Zenbat eta ur gehiago, orduan eta elikagai gutxiago, baina baita koipe eta kaloria gutxiago ere. Eta funtsezkoak dira, halaber, esnea (osoa eta gaingabetua izan daiteke, eta izozki askotan ia ere ez dago), eta gantzak (gurina, esnegaina) edo landareak (batzuk, oso saturatuak, ez hain osasungarriak, hala nola koko-olioa), baita partzialki hidrogenatutako landare-olioak ere, oso osasungarriak ez direnak, trans koipeak dituztelako. Gainera, azukre erantsiak daude (produktuaren %20 eta %30 artean, izozki gehienetan), eta horien artean sakarosa, azukre arrunta eta glukosa-xarabea. Azkenik, izozki baten nutrizio-balorazioa egiteko, kontuan hartu behar dira osagai osagarriak (txokolatea, fruitu lehorrak, zuku kontzentratuak, frutak, arrautza, turroia, galletak edo bizkotxoak). Baina izozkiek ere badituzte gehigarriak, kalitatea ziurtatzeko edo zenbait ezaugarri sentsorial hobetzeko onartuak. Ekoizleek, besteak beste, koloratzaile naturalak erabiltzen dituzte, hala nola karamelua (E-150) eta karotenoak (E-160), osagaien (E-471 gantz-azidoen mono eta diglizeridoak, lezitina) eta lodigarriak, produktuaren biskositatea handitzen dutenak (E-407 karragenatoa, Sodikoa, etab.). ). Gutxi dira kontserbatzaileak gehitzen dituzten izozkiak.

Ondorioa agerikoa da: izozkiak postre zaporetsua, elikagarria eta dieta orekatu batekin guztiz bateragarria dira, baina ez dira aperitibotzat hartu behar eguneko edozein ordutan jateko, zaporeaz gozatzeko edo beroari aurre egiteko. Arratsaldean, sofan eroso jarrita, izozki-potina handi baten aurrean, eserita dagoen emakume bakarra irentsiko du. Ikuslearen irudia, ordea, aberrazio bat baino ez da elikadura-ohiturei dagokienez. Energia-ekarpen handia (arreta berezia, pertsona lodiak), azukre-ekarpen handia (id. diabetikoak) eta koipetsuak (gehienak, %70etik %95era bitartekoak, aseak: gaitz kardiobaskularren eragina areagotzen dute), izozkiak postre gisa kontsumitzera behartzen ditu, eta, beti, neurriz kontsumitzera. Elikadura-plan orekatu baten parte izan behar dute. Gogora dezagun 220 kaloria inguru ematen dituztela ehun gramoko (300 kaloria baino gehiago dituzte batzuek, eta 250 baino gehiago batzuek, baina 205-230 kaloria/100g tartea da ohikoena), hau da, beste esnezko postre gozo batzuen bikoitza edo gehiago, hala nola arroz-esnea, jogurtak, flanak edo natillak. Aukera interesgarria da gantz eta azukre gutxiagoko izozkiak aukeratzea.

Eduki honen barruko orrialdekatzea


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak