Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Jaietan, kontuz mahaiekin

Elikagai-barietateak, plater ikusgarriek, errazio ugarienek eta afektuekin berriro topo egiteak gehiago jatera bultzatzen gaituzte.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2013ko abenduaren 30a
Img sobrem fies gr Irudia: Matt Ryall

Egun hauetako bazkariak eta afariak bestelakoak dira. Ez dira oparoagoak eta mahaikide gehiago biltzen dituzte, denbora gehiago irauten dute. Jaki-barietateak, plater ikusgarriek eta lagunekin eta senideekin egindako elkartze atsegingarriak kafetik haratago eramaten dute unea. Menua desberdina da, oro har, ugariagoa eta kalistorikoagoa, postreak goxoagoak dira, baxera berezia erabiltzen dugu, beste batzuetan baino gehiago edaten dugu eta, orain, Gabonetako turroi eta gozokiekin elkartzen gara. Hanken ordez mahai gaineko mahaiak luzatzen laguntzen du, orduantxe eserita geratzea ezinezkoa baita, urte sasoi hori iristen denean. Baina, zer ondorio ekar ditzake tradizio sedentario horrek? Hurrengo artikuluan mahaigainetan dituzten arazo batzuk azaltzen dira eta horiek saihesteko ideia batzuk ematen dira.

Img sobrem fies
Irudia: Matt Ryall

Mahai gaineko arazoak

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Elikagaien barietateak eta ugaritasunak kontsumo handiagoa eragiten dute. Aski da buffet libre batean nola jokatzen dugun ikustea, adibidez, koloredun janari, askotariko, kaloriko eta ongi aurkeztutako eskaintza bat aurreko ahalegin guztiak aurrera eramateko gai dela dieta osasuntsuari jarraitzeko eta gure pisuan mantentzeko. Izan ere, egun horietan dena bi kilo gehiago egiteko diseinatuta dagoela dirudi. Haurren oporrak, gozokiei dagokienez permisibotasuna, hori jateko “lizentzia” txikiak, eta aire zabaleko manta eta sofaz gozatzeko aukera ematen duen giroa dira sedentarismoa eta gehiegikeriak eragiten dituzten egoeretako batzuk.

Mahai gaineko mahaiak funtsezkoak dira kasu horietan. Hainbat arazo sortzen dituzte, eta oharkabean pasatzen dira hitzaldi on baten eta topaketaren alaitasunaren esparruan. Horietako bat beharrezkoa ez den “mokadutxoa” da, oraindik mahai gainean dagoen janari pusketak hartzen dituena, nahiz eta goserik ez izan. Hori, neurri batean, janaria hor dagoelako gertatzen da. Baina, era berean, emozioek eragiten dute apetituan. Estresagatik edo asperduragatik gehiago jan dezakegun bezala, distraituta bagaude, lasai egon gaitezke, ondo pasa eta gustatzen zaizkigun elikagaiekin.

Img 113190g
Irudia: CONSUMER EROSKI

Hori da, hain zuzen ere, zerbitzatzen dugun janari-mota. Janari edo elikagai gantzatsuak izateak eragina du gose eta asetasun seinaleetan. Janari-mota horren aurrean (jaietan hain ohikoa), gosea areagotu egiten da eta “beteta egoteko” seinaleak gutxitu egiten dira, Lund Suediako Unibertsitatean egindako azterketa batek azaltzen duenez. Antzeko zerbait esan du Harvardeko Unibertsitateko epidemiologiako irakasle den Eric Rimm doktoreak. Gure asetasun-mekanismoarekin ezin dugu beti fidatu “beteta” noiz gauden argitzeko. Are gutxiago egun hauetan.

Eta beste tranpa bat ere badago mahai gainean; batez ere, bazkari eta afari “bereziak” egin ondoren: zenbat eta gehiago erabili, orduan eta tentagarria da guztia eta errazioen tamaina, eta horrek eragin handia du erabiltzen dugun baxera mota (eta asko). Julio Basultto dietista-nutrizionistak artikulu honetan azaltzen duen bezala, erabiltzen dugun baxeraren tamainak eragin handia izan dezake kontsumitzen ditugun elikagaien kopuruan: platera oso handia denean, badirudi barruan janari gutxiago dagoela. Efektu optikoa da, Delboeuf izenekoa, eta platerean janari gutxi dagoela pentsarazten digu, egia esan ez bada.

Mahai gaineko tentazioan ez erortzeko ideiak

Hainbat gauza egin ditzakegu gehiago jan ez dadin, gozokietatik kendu edo urdail-estomakala akabatu. Eta denak dira hain sinpleak, ezen, haiek aipatzean, begien bistakoak dirudite.

  • Anfitrioiak bagara, prebentzio-neurri on bat menua hobeto aukeratzea da, bai kantitateari dagokionez, bai nutrizio-kalitateari dagokionez. Beharrezkoa ez dena edo gehiegi ez dena alde batera utzi eta plater osasungarriagoen alde egiteak alde egin dezake.
  • Anfitrioiak ez bagara ere, eta menuan esku-sartzerik ez badugu ere, gure elikaduraren arduradunak izaten jarraitzen dugu. Zerbitzatu aurretik pentsatzea eta esaten jakitea “ez gehiago, eskerrik asko” -atseginarekin, baina sinadurarekin, guri dagokigu soilik. Ez dago zertan jan gustatzen ez zaigun zerbait jatea, ezta plater zoragarri baten aldeko apustua bikoiztea ere. Urtea amaitzen da, ez mundua.

  • Img 110210g
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Janariaren ondoren gozoki eta kafe erronda egongo dela badakigu, postrea atera dezakegu edo, gutxienez, nahi dugun errazioa murriztu. Gure aliaturik hoberena hauxe da: turroi, mazapan edo polboroien errazio bakarra (hau da, 30 gramo) egun osoan kontsumitu beharko genituzkeen azukreen erdia da.

  • Mahai gaineko mahai baten interesgarriena, elikagaien erosotasuna edo erakargarritasuna baino haratago, konpainia eta elkarrizketa da, mahairik gabe eta aulkirik gabe egin daitezkeen bi gauza. Paseatzen, mugitzen, digestioa egiten eta gure urdaila aurkitzen uzten dugu, beteta dagoela ohartzen gara. Turroiak ongi kontserbatzen dira eta izozkailua dago: beti izango dugu soberan soberan dagoen janaria.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak