Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Jakin ezazu zergatik pasatzen den okarana hain eraginkorra den laxante

Una ciruela pasa es cinco veces más efectiva como laxante que una ciruela fresca, pero tiene algunos inconvenientes

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Larunbata, 2019ko apirilaren 20a

Casi siempre pensamos en ella como parte del botiquín, aunque esté en el frutero. Da igual que sea un alimento exquisito o que ofrezca una enorme versatilidad para cocinar; sus bondades en los fogones no se conocen tanto como las del baño. Y es que la ciruela tiene fama de ser un laxante natural. ¿A qué se debe esta cualidad? ¿Y qué otras propiedades tiene? ¿Varían mucho los nutrientes entre las piezas frescas y las pasas? Te contamos algunos secretos de esta fruta “edulcorada” que mejora tus platos mientras cuida tu salud intestinal.

Ez da merkatuko fruta ikusgarriena, baina oso aberatsa eta esker ona sukaldean. Hotza edo beroa jan dezakegu, freskoa edo pasea, gosaritan edo afarian... eta era askotako plateretan sartu. Marmeladetan edo naturalean, haragi-betegarri gisa edo postreetan, aranak denetara egokitzen dira: ogi txigortuetatik hasi eta oilaskoa labera arte.

Fruta mota asko daude, eta batzuek izen propioa dute. Horixe gertatzen da aran sendoekin, hau da, Frantziako Frantzisko I.a erregearen lehen emazte Claudede Valois-en ohoretan. Eta gehiago daude: Etitia eta Larry Ann, Santa Rosa, Golden Japan... Izenen zerrenda luzea denez eta erraz ahantzi dezakegunez, fruta hau sailkatzeko modurik errazena koloreen eta gozotasunaren araberakoa da, sukaldaritza-erabilerak zehazten dituen ezaugarria.

  • Horiak. Oso zukutsuak baina azidoak ere badira marmeladak eta gelatinak egiteko egokienak. Ondo funtzionatzen dute haragi eta hegaztien betegarri gisa, baita saltsa gazi-gozoak ere.
  • Gorriak. Zukutsu eta gozoxeagoak ere, naturalean jan eta horiak dituzten errezetetan erabil daitezke, nahiz eta horien koloreek, ikusgarrienek, tartetan, sorbetetan, izozkietan eta beste postre batzuetan erabiltzeko aukera ematen duten.
  • Beltzak. Azala iluna da (batzuetan urdinxka) eta oso gozoak dira. Marmelada bat prestatzen badugu, azukre gutxiago bota beharko dugu, aran hori batzuekin. Horiek dira, hain zuzen, egosteko eta hornigaiak prestatzeko egokienak.
  • Berdeak (edo claudiak). Aran-erreginak eta guztien gozoenak dira; naturan jateko gozagarri bat eta gozogintzan oso osagai preziatua. Errezeten zapore gozoa ematen dute eta azukre asko eranstea saihesten dute.

Aran fresko onenak hautatzeko trikimailua da ukimena irmoak izatea, eta ez dute masailezurrik edo markarik larruazalean, baina bai polila fin eta zurixka azalean, zuhaitzetik duela gutxi bildu direla adierazten baitu. Fruta nahiko delikatua denez (ez du hiru edo lau egun baino gehiago irauten), garrantzitsua da aldi horretan fresko jan behar ditugunak bakarrik erostea edo, bestela, jakiak prestatzeko eta izozteko erabiltzea. Hozkailuan gordetzen baditugu, hobeto kontserbatuko dira, baina, jan aurretik, giro-tenperaturan ateratzea komeni da, testuraz eta zaporeaz gozatu ahal izateko. Eta, jakina, oso ondo garbitu behar dira, batez ere larruazalarekin jaten baditugu.

Libragarri eraginkorra (ñabardurekin)

Irudia: belchonock

Fruta guztiak bezala, aranak elikagai osasuntsuak dira, gure ohiko dietan parte hartu beharko luketenak, batez ere sasoian dagoenean. Jatean, ura (osagai nagusia), A eta C bitaminak, karbohidrato sinpleak eta konplexuak, potasioa eta fosforoa, adibidez, irensten ditugu, oso garrantzitsua baita gure hezurrak eta hortzak zaintzeko. Hala ere, aranen ezaugarririk nabarmenena laxante natural gisa frogatua dago.

Bi arrazoi hauengatik gertatzen da hori: zuntz dietetikoa (pektina barne) eta sorbitola (pektina barne), karbohidrato asko erabiltzen da gozagarri gisa hainbat light produktutan eta modu naturalean agertzen da elikagai batzuetan. Sorbitola, Nutrizioaren Espainiako Federazioak (FEN) azaltzen duen bezala, ekintza laxante arina du. Eta eragin hori indartu egiten da zuntza kontsumitzen dugunean; mantenugai horrek, berez, hesteetako igarotzea errazten du.

Eraginkorra al da bat gertatzen den aran fresko bat? Ez, nutrizio-profila oso desberdina delako. Mahaspasek fruta freskoak baino askoz ur gutxiago dute, eta, beraz, mantenugaiak kontzentratzen dituzte. Horrela, pisu berean, elikagai gehiago ematen digute. 100 gramo aranpasetan, bost aldiz zuntz eta sorbitol gehiago dago 100 gramo aran-fresko baino. Horregatik gomendatzen dira idorreria kasuetarako.

Baina aran mahaspasek ez dute zuntza eta sorbitola bakarrik kontzentratzen: gainerako elikagaiekin gauza bera egiten dute. Hona hemen adibide bat: lau aldiz azukre gehiago eta kalorien boskotea. Beraz, kontuz ibili behar dugu, eta gogoan izan elikagai begetalak egunero kontsumitzen baditugu, arazorik gabe komunera erregulartasunez joateko arazorik ez dugula. Horri esker, aranez (freskoak edo mahaspasak) gozatzeko aukera izango dugu gastronomiaren aldetik, modu funtzionalean pentsatu beharrean.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

aran

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak