Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Janari azkarra: osasunerako kalte berriak

Astean hirutan edo gehiagotan janari azkarrak egiteak asma, errinokonjuntibitisa eta ekzema eragin ditzake haur eta nerabeengan

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2013ko otsailaren 05a
img_hamburguesa fritas listp

Janari azkarrak asma, errinokonjuntibitisa (begi narritatuak eta negarrak) eta ekzema eragin ditzake. Elikadurak eragin handia du baldintza horien garapenean, Mendebaldeko herrialdeetako haur eta nerabeen artean hazten ari baita. Astean behin baino gehiagotan otordu azkarraren kontsumoa dela eta, susmoa dago ohitura kaltegarri bat dela, gaitz horiek jasateko arriskua areagotzen duena. Aldi berean, fruta freskoaren kontsumo baxua ere eragin negatiboa du, mantenugai babesleen ekarpen dietetikoa mugatzen baitu, hala nola bitamina eta antioxidatzaile batzuk. Ondoren, janari azkarraren eta osasun-arazo horien arteko harremana azaltzen da, eta etxean egiten diren ideiak proposatzen dira otordu osasungarri bihurtzeko.

Img hamburguesa fritas
Irudia: Joshua Rappeneker

Janari azkarra eta osasun-arazoak: kausa-efektu erlazio susmagarria

Zenbait elikagaik asma, errinokonjuntibitisa eta ekzema garatzeko arriskua areagotu edo murriztu dezakete, hain zuzen ere, Aucklandeko Unibertsitateko Pediatria Departamendua zuzentzen duten eta Zeelanda Berrian zuzentzen ari diren Haurren Asma eta Alergien Nazioarteko Azterketa (ISAAC).

Azterketa honetan, 3. fasean, elikagaiak hartzearen inpaktua aztertu da, kontsumo-maiztasuna eta sintomen prebalentzia aztertuta. Horretarako, 50 herrialdetako 500.000 haurrek (6-7 urte) eta nerabeek (13-14 urte) parte hartu dute, eta horien artean, Espainia, eta jarraipena egin da hainbat ikerketa-zentrotan eta osasun publikoko zentroetan.

Bai haurrentzat bai nerabeentzat, astean hiru aldiz edo gehiagotan fruta kontsumoak eragin babeslea zuela asma larrian egiaztatu zen. Ordainetan, lotura bat ezarri zen astean hiru aldiz edo gehiagotan otordu azkarraren kontsumoa eta asma larria izateko arriskua (nerabeen artean %39 arrisku handiagoa, eta 6-7 urte bitarteko haurren arrisku handiagoa). Ikertzaileen iritziz, janari lasterra eta asmaren, errinokonjuntibitis eta ekzemaren sintomarik eza kausala bada, emaitzak oso garrantzitsuak izango dira osasun publikoarentzat, haur eta nerabeen artean janari azkarra gero eta gehiago kontsumitzen delako.

Nola eraldatu janari azkarra otordu osasuntsu

Janari lasterreko plater batzuk osatzeak (koipe, gantz saturatu, trans gantz, sodio eta azukreetan aberatsa) ahuldu egiten du sistema immunea, eta horrek organismoari trastornoak eta infekzioak eragiten dizkio. Horri gehitu behar zaio janari azkarraren kontsumoak elikagai babesleen (frutak, adibidez) kontsumoa desplazatzen duela, eta elikagaiek (C bitamina, A bitamina, antioxidatzaileak) erakutsi dutenez, nahasmendu horiek prebenitu eta defentsak areagotu egin dira.

Kontua aldatu egiten da, haurrentzako janari lasterreko platerak identifikatzen direnean eta etxeko errezetekin egokitzen direnean, asteko menuko errezeta osasuntsu bihurtu arte. Elikagai naturalak, integralak eta, ahal den neurrian, laborantza ekologikokoak aukeratzeko, plater gozo batzuk mahaira eramaten dira, benetako zaporeekin eta koloratzailerik gabe, kontserbatzaileekin, zapore indartzaileekin edo janari lasterreko plater asko osatzen dituzten beste hainbeste aditurekin.

  • Saltsak eta ongailuak.

  • Arrain-hanburgesak. Hanburgesak haurrek ongi jasotako jakia dira: gustagarriak, zukutsuak, murtxikatzen errazak eta ogitartekoak jateko eta eskuz jateko modukoak. Aldaketa positiboa da haurrak etxeko hanburgesekin harrapatzea. Kasu honetan, sasoiko edozein arrain (berdela, atuna, hegaluzea, bakailaoa, izokina, antxoak, legatza…) txikitu eta baratxuriekin, tipula txikituarekin, fruitu lehorrekin, arrautzarekin, ogi-mamiarekin, perrexilarekin… nahasten da bakoitzaren gustura.
  • Sandwich ‘delicatessen’. Prestaera horietan, fianbre eta gazta askok, edo prestakin horietan ohikoak direnek, osagai naturalak baino gehigarri gehiago dituzte. Proposamenik osasungarriena sandwichak betetzeko kalitate handiagoko produktuak aukeratzea da. Besteak beste, hauek: urdaiazpiko on baten xerra finak, izokin ketua, gazta suabea, galeper-arrautzak… Eta, laguntza gisa, perretxikoak eta txanpinoiak, piperrak, baratzeko tomate-xerrak, etab. Eguerdian edo bezperan bazkaltzeko erabiltzen diren soberakinak ere betelan zaporetsuak dira; antxoa arrautzaztatuak, xerra meheetan moztutako oilasko-bularkia (fianbrea balitz bezala) edo tortilla zati bat. Zerealen edo hazien moldeko ogi on batek ere gorputz gehiago ematen du eta emaitza plater gustagarriagoa da eta nutrizio profil egokia du.
  • Pizzak, urdaiazpikotik eta gaztatik haratago. Pizza masa on batekin, erraz prestatzen da etxean, eta haurrek gozatuko dute betegarriarekin. Txikiak eta txikiak badira, barietate gehiago probatzeko aukera ematen dute. Egokia izatea komeni da, eta betelanerako elikagai-aniztasun handia izatea plateretan eta zuhaitzetan. Horrela, txikiek ez dute bakarrik hautemango gehien ezagutzen dituztenak, urdaiazpikoa eta gaztak. Horrela, bitxia izan daiteke marinel-pizza bat prestatzea, hau da, perretxiko ugari eta urdaiazpikoa, barazkitxoa, baratxuri eta ganbak edo hegaluzea eta gazta freskoa dituena. Pizza osasuntsua eta light erakoa izan dadin, gazta izango da mugatu beharreko osagaia, gantz eta gatz ugari duelako. Garrantzitsua da haurrei azaltzea ukabiltxo batekin nahikoa dela urtzean nahastea eta osagai guztien artean “xukatzea”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak