Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Janari industriala ez da beti txarra zure osasunerako

"Prozesatutako" guztia ez da kaltegarria, ezta etxeko guztia ere ez da osasungarria: badira produktu industrialak, osasuntsuak, eta baita etxeko janaria ere, "zaborra".

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2019ko urriaren 09a
Conservas sanas Irudia: Getty

Etxeko janariak erakarri egiten gaitu eta gure zentzumenak hartzen ditu: aberatsa da, usain ona du, itxura ona du, osagaiak ukitu ditzakegu, eta adimena ere entzun dezakegu prestatzen den bitartean. Gure emozioekin ere lotura estua du, eta bakarra izatearen plusa du. Etxeko eltzekari batek gure amonen eskuak berreskura ditzake, koilaretatik hasi eta laztanetaraino. Gauza bera gertatzen da berotzeko prest dagoen eltzekari-lata batekin. Ez dugu ikusten nola prestatzen den, ez du gure etxea erretzen su motelean irakiten duen bitartean, eta ez diogu fabrikatzaileari deitzen errezeta eskatzeko. Janari industrialari janaria edo afaria konpontzeko eskatzen diogu, baina gehixeago. Harekin dugun lotura praktikoa eta hotza da. "Janari industriala" adierazpenaren aurrean ere, gure lehen pentsamenduak negatiboak dira. Errezelo hori justifikatuta dago?

Ez dugu nahi, baina jaten dugu

Janari industrialak ez du etxeko janaria adina estimatzen. Ekoizleak berak jabetzen dira gizartearen pertzepzio horretaz, eta, horren ondorioz, “etxeko” erreklamazioa erabili dute kanpaina askotan. Hala ere, etxean jaten dugun gehiena industriak prozesatutako produktuak dira. Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioak ekainean argitaratutako azken kontsumo-datuak erabatekoak dira: produktu freskoek erosketaren %40 baino gutxiago ordezkatzen dute, eta gure saskietan duten presentzia murriztu egiten da, 35 urte barru produktu horiek desagertu egingo liratekeen erritmoan.

Azaleko irakurketa baten ondoren, pentsa genezake Espainian %60an ultra-prozesatuak jaten ditugula, eta gainerako denboran fresko eta osasuntsu. Baina ez da hala. Lehenik eta behin, elikagai freskoekin (azenario batzuk, adibidez) era askotako prozesatuak egin ditzakegulako (bizkotxo bat, adibidez), eta horien nutrizio-profila ez delako gomendagarria. Bigarrenik, produktu prozesatu batzuk oso osasungarriak direlako (gisatu izoztuak). Eta hirugarrenik, prozesu industrial batzuek gure osasuna babesten dutelako (adibidez, esnearen pasteurizazioa). Era berean, produktu industrial batzuek, osasungarriak izateaz gain, denbora eta dirua aurrezten laguntzen digute. Poteko tomate-saltsa adibide ona da: baserriko saltsaren erdia kostatzen da (edo are gutxiago, marken arabera) eta sukaldean ia bi ordu pasatzea eragozten du.

Osasungarrienak aukeratzen jakitea

Tomates lata
Baina nola bereizi nutrizio aldetik interesgarriak diren industria-prozesatuak eta ez direnak? Laura Saavedra dietista-nutrizionistarentzat, “prozesatutako produktu bat osasungarri gisa identifikatzeko begiratu behar den lehenengo gauza (eta ia bakarra) osagaien zerrenda da. Prozesatutako produktu on bat ontziratuta aurkeztu ohi da, eta osagai bat baino gehiago izan ditzake, baina ez du gatz, azukre erantsi, irin findu edo landare-olio findurik izaten. Aztertzen ari garen produktuak osagai zerrenda luzea badu eta horiek, gainera, txinera jotzen badute, hobe da supermerkatuko apalategian uztea”.

Saavedra ere elikagaien teknologoa da, eta honako hau adierazi du: “elikagaien industriak eraldatze-prozesu bat jasan duten arren, produktu batzuek ez dute nutrizio-osaera aldatzen, eta gure menuan sar ditzakegu”. Hau da: barazki ultraizoztuak, burtsako entsaladak, lekale- edo arrain-kontserbak, soja testurizatua, janaria prestatu eta zerbitzatzeko prest dauden barazki-poltsak, gazta onduak, esneki hartzituak… “Baina kontuz —ohartarazi du—, edari alkoholiko hartzituak multzo horren barruan egongo liratekeelako eta ez direlako elikadura osasungarri baten parte”. Azukre edo gatz kopuruei ere erreparatu behar zaie.

Garai guztietako elikagairik seguruenak

Elikagaien industriaren ezaugarri nagusietako bat segurtasuna da: gaur inoiz baino seguruago jaten dugu. Elikagaiak kontserbatzeko teknikek, produktuen trazabilitateak, ontziratzearen berrikuntzak eta osasun-kontrolek arriskuak gutxitu dituzte, eta ia erabat desagerrarazi dituzte janariarekin lotutako zenbait gaixotasun. Hain da handia zabarkeria (uda honetan haragi metxatuarekin eta listeriarekin gertatu zen bezala). Miguel Ángel Lurueña Elikagaien Zientzia eta Teknologian doktorearen iritziz, “etxeko elikagaiak ez dira komertzialak bezain seguruak, etxean ez baitira industrian egiten diren kontrolak aplikatzen”. Dena gaizki egiten dugu? Ez, baina ohiko etxeko akats batzuk, hala nola oilaskoa garbitzea, giro-tenperaturan elikagaiak desizoztea edo buelta emateko erabili den platerean tortilla zerbitzatzea, ez dira industria-ingurunean gertatzen.

Ideia horrekin bat dator Deborah García Bello kimikari eta dibulgatzaile zientifikoa, zeinak azaltzen baitu industrian “kontrolatzen dela ekoizpenari dagokion guztia. Baita kozinatzeko denborak eta tenperaturak ere, horixe baita elikagai baten osasungarritasunari gehien eragin diezaiokeen prozesuetako bat”. García Bellok adibide zehatz bat ematen digu: elikagai frijituak eta labekatuak. “Industrialariak optimizatuta daude gutxieneko akrilamida-kantitateak sortzeko[una sustancia química tóxica que se genera en los alimentos con el calor]. Guk, etxean, frijitzen edo laberatzen dugunean, askoz gehiago ekoizten dugu”, tenperaturaren kontrol zehatzik ez dugulako.

Eta “beste prozesu ezagun batzuei ez diegu jaramonik egiten: pasteurizazioa, UHT tratamenduak, ultraizoztuak, kontserbatzaileak erabiltzea, hotz-katea ez haustea, gure produktuan ura ez nahastea… Infekzio-gune izan daitekeen guztia kontrolpean dago”, erantsi du García Bellok. Neurri batean, elikagaien segurtasunean arreta handiagoa jartzeari esker, bruzelosia, trikinosia edo botulismoa bezalako gaixotasunek ohiz kanpoko eragina izaten dute, eta iraganeko kontuetara gero eta gehiago jotzen gaituzte. Hala ere, “eskura ditugun elikagaiak gure bizitza osoko seguruenak izateak ez du esan nahi[todos ellos]izan bitez osasungarriak”, dio Laura Saavedrak. Hor daude, esate baterako, poltsako snack-ak, opilak eta edari azukretsuak.

Etxeko langilea, ñabardurekin

Mujer cocinar

Irudia: Getty Images

Baserritarra ez da beti aseguruaren sinonimoa, baina esan dezakegu osasuntsua dela? Ez elikagaia kontuan hartu gabe. “Etxean kroketak zuk egiten badituzu, oilaskoa zuk bustitzen baduzu edo browniea zuk egiten baduzu, alde txikia baitago nutrizioaren ikuspegitik produktu industrial baliokidearekin. Maitasun gehiago dago, eta maitasuna oso garrantzitsua da, baina nutrizioaren ikuspegitik ez dago alde nabarmenik”, azaldu du García Bellok. Ildo horretan, adibidez, pentsatu behar da ea etxeko zukua industriakoa baino hobea den, berez, dilema faltsua da, ez baitago “zuku onik”. Gauza bera gertatzen da opilekin, ez baita oso gomendagarria izaten jarraituko baitu, industriak jartzen dion burdina asko edo guk jartzen diogun maitasun handia dela eta.

Etxean, ordea, osagaiak aukera ditzakegu, eta erabiltzen dugun elikagai-motaren erabateko kontrola dugu. Eta horrek hobekuntza ekar dezake, baina, adituaren arabera, zehaztu egin behar da. “Irin integraleko galletak egin behar badituzu, baina azukre-aldagarriak, ez du axola zure irina integrala izatea —begira—. Dieta osasungarria ez da eraikitzen bakarka kontsumitutako elikagai zehatzetatik abiatuta, baizik eta dieta osoak du balioa”.

Ba al dago funtsezko alderik? “Etxean egiten ditugun sukalde-prozesuez ari bagara, bereizketak egin ditzakegu —erantzun du García Bello—. Adibidez, oro har, hobe da elikagai bat egostea edo laberatzea frijitzea baino. Erabaki hori etxean hartzen dugu. Pizza-orea etxean egiten badugu, kalitatezko osagai osasungarriak hauta ditzakegu, hala nola osoko irina eta oliba-olio birjina. Noski, eskaintza hori industria-produktuetan ere aurki dezakegu; beraz, ez da etxean egiten duguna, baizik eta guk jaten dugunaren, etxean egiten dugunaren edo industriak egiten duenaren osasungarritasunaz jabetzen gara”, ondorioztatu du.

Industria-produktu osasungarrien 5 adibide

  • Kontserbak. Lekaleak, frutak, barazkiak eta arrainak. Seguruak, osasuntsuak eta iraupen luzekoak dira.
  • Kontsumitzeko prest dauden edo azkar prestatzen diren produktuak. Poltsako entsaladak edo barazki ultraizoztuak. Denbora asko aurrezten dute eta osasungarriak dira.
  • Esnekiak. Gaztak (ahal dela, gatz gutxikoak edo gutxi onduak), esnea eta jogurta (azukrerik gabeak).
  • Oliba-olioa. Olibak prozesatzeari esker lortzen den gantz osasungarria.
  • Pasta eta ogi integrala % 100. Gaur egun, oso formula onak dituzten iraupen luzeko ogiak daude.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak