Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Janari osasuntsua, frutak eta barazkiak bakarrik?

Fruta eta barazkiek zuntza, bitaminak eta mineralak ematen dituzte osasunarentzat, baina dieta osasungarria osatzeko beste elikagai batzuk ez dira ahaztu behar

img_joven cocina exp porta

Askotan, “osasuntsu jan” behar dela esaten da, eta landare-jatorriko elikagaiak oso onuragarriak direla osasunarentzat. Baina, nola izan behar du otordu osasungarria? Dieta osasuntsuak hainbat funtzio bete behar ditu, eta gorputza bizitzeko eta zaintzeko behar diren mantenugai guztiak eman behar ditu, eta babestu behar ditu malnutriziotik eta gaixotasun desberdinetatik (horietako batzuk oso larriak dira). Frutak eta barazkiak bakarrik dira osasungarriak, edo aukera zabala dago menuan? Hurrengo artikuluan dieta osasuntsuei lotutako gai horiei eta beste batzuei heltzen zaie.

Img joven cocina exp
Irudia: haveseen

Ezinbesteko mantenugaiak

Otordu bat osasungarria izan dadin, hainbat funtzio bete behar ditu. Beharrezko energia eta mantenugaiak eman behar ditu organismoak nutrizio-egoera egokia izan dezan eta behar bezala funtziona dezan. Gainera, malnutriziotik babestu behar ditu bere forma guztiak -bai gehiegikeriagatik, bai hutsarengatik -, eta zenbait gaixotasun prebenitzen lagundu, hala nola diabetea, kardiopatiak, garuneko hodietako istripuak eta, are, minbizi-mota batzuk.

Giza gorputzak egunero hainbat mantenugai hartu behar ditu, baita zelulek behar bezala funtzionatzeko behar duen energia ere. Substantzia horien artean daude makronutriente deritzen hiru mantenugai nagusiak. Honako hauek dira:

  • 1. Karbohidratoak, organismorako energia-iturri nagusia, nahiz eta egiturazko funtzio eta funtzio funtzional bat ere baduten.
  • 2. Gantzak edo lipidoakFuntzio energetiko bat betetzeaz gain, zelula-mintzak eratzen dituzte, eta funtzionamendu fisiologiko zuzena erregulatzen duten hainbat molekulen aitzindariak dira.
  • 3. Proteinakfuntzio estrukturalak dituzte, eta beharrezkoak dira entzimak, hormonak eta neuroreceptoreak sortzeko edo defentsarako funtziorako.

Makronutrienteak hornitzeaz gain, elikadurak bitamina eta mineral biziak eman behar ditu funtzio biologiko ugaritarako, zuntza eta ura.

Zer ematen digute frutek eta barazkiek?

Frutak eta berdurak dietan sartu behar dira, osasunarentzat onuragarriak baitira. Baina, zein da zure ekarpen nutrizionala?

Img dieta sana incio ano
Irudia: greyey

Oro har, bitaminetan aberatsak izaten dira berdurak, hala nola beta-karotenoa (A probitamina), C bitamina eta folatoak; mineraletan, kaltzioa eta burdina; eta zuntz asko, eta zuntz asko ematen dute. Aldi berean, proteina eta aminoazido esentzial gutxi aportatzen dituzte, B multzoko bitamina gutxi eta energia gutxi; azken hori baliagarria da dieta hipokalorikoetarako, eta horrek laguntzen du gorputzaren pisua kontrolatzen.

Frutek eta barazkiek, nutrizio-osakerari dagokionez, duten desberdintasun nagusia da frutek kaloria gehiago dituztela, karbohidrato gehiago izaten baitituzte azukre gisa, batez ere glukosa eta fruktosa. Hala eta guztiz ere, elikagai multzo honen kaloria edukia ez da oso handia, eta, beraz, gomendagarria da jatea. Frutek, gainera, bi bitamina mota ematen dituzte: beta-karotenoa eta C bitamina. Gantz, proteina, karbohidrato konplexu eta mineral gutxi daukate. Berdurak bezala, frutak zuntz ugari du, eta, besteak beste, onura positiboak eragiten ditu heste-mugikortasuna, asetasuna edo hesteetako mikrobiota.

Fruta eta barazkien nutrizio-balio nagusia C bitamina, folato eta beta-karoteno (A probitamina) edukia da; izan ere, gainerako elikagai multzoek ez dute behar adina mantenugai izaten gomendatutako eguneroko beharrak asetzeko. Frutek eta barazkiek izan behar duten beste ezaugarri onuragarri bat konposatu fenolikoen eduki handia da, eta substantzia horiek gai interesgarriak dira herdoilaren aurkako ahalmen ezagatik.

Substantzia horien beharrak asetzeko eguneroko beharrak asetzeko, hiru fruta ale eta bi errazio jatea gomendatzen da, eta horiek osatzen dituzte egunean bost errazio fruta eta barazki. Hala, zuntz asko, C bitamina, beta-karoteno, folatoak, kaltzioa eta burdina hartzen dira, eta beste bitamina batzuk ere asko kontsumitzen dira (B1, B2, B3, B6 eta E bitamina), baita magnesioa ere.

Janari osasuntsu batean zerbait gehiago al da?

Img fibra vegetales
Irudia: Jan Fidler

Hori guztia azalduta, galdera bat sortu da: janari osasungarria fruta eta barazkiez bakarrik osatua egon liteke? Ikusi dugunez, elikagai horiek beharrezkoak dira elikagai batzuk behar bezala eskuratzeko. Hala ere, beste asko ez lirateke organismoan sartuko edo ez lukete behar adinako kopuruan egingo, janaria fruta eta berdurak baino ez balira (proteinak, karbohidratoak, gantzak, D eta E bitaminak, B taldeko zenbait eta fosforoa, zinka, kobrea edo burdina bezalako mineralak). Nahiz eta azken mineral hori barazkietan aurkitu daitekeen, landareetan burdina dagoen modua (hemo burdina) digestio-aparatuan ez da ia xurgatzen.

Anemia pertsonek aurre egin beharreko arazo bat da, eta ez badira nahiko kontu handia dieta horrekin; izan ere, jatorri begetaleko burdina, neurri txikian, eta B12 bitamina dira. Behar horiek asetzeko aukerak badaude ere, errazagoa da gainerako elikagaietara iristea landare-jatorriko beste elikagai batzuetatik, hala nola lekaleetatik, fruitu lehorretatik edo zerealetatik, eta horiek kantitate eta kalitate proteikoa ematen dute.

Beraz, fruta eta barazkiak nutrizioaren ikuspegitik balio handiko elikagaiak direla ondoriozta daiteke, dietan egunero sartu behar direnak, zeren eta, hartzeari esker bakarrik, oinarrizko nutriente batzuen beharrak ase egiten baitira. Baina elikagaiek ez dituzte gorputzak irentsi behar dituen substantzia guztiak, eta frutak eta barazkiak ez dira salbuespena.

Hori dela eta, otordu bat ahalik eta osasungarriena izan dadin eta nutrizio egoera egokia izan dadin, dieta beste elikagai batzuekin osatu behar da, hala nola zerealak, haragia, arraina, arrautzak edo esnekiak, organismoaren funtzionamendu normala eta osasun egoera egokia mantentzen laguntzeko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak