Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Janaria prestatzeko modurik onenak dieta osasungarria egiteko

Egoste-teknikek elikagaien testura eta zaporea aldatzen dituzte, baina baita nutrizio-profila ere. Jakin ezazu zer ematen duen (eta zer kentzen duen) bakoitzak

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2020ko otsailaren 26a

Dieta osasungarria da gure organismoak ongi funtziona dezan laguntzen duena; zenbait gaixotasun prebenitzen laguntzen duena (diabetea, obesitatea, kolesterola edo hipertentsio arteriala), eta, beraz, gure osasuna zaindu eta bizi-kalitatea hobetzen laguntzen duena. Landare-jatorriko elikagaiak ezinbestekoak dira horretarako. Frutek, barazkiek eta barazkiek egunero egon beharko lukete egiten ditugun otorduetan; hala ere, funtsezkoak dira lekaleak eta fruitu lehorrak ere. Beste elikagai osasungarri eta elikagarri batzuk arrautzak, haragi giharrak eta arraina, esnekiak (azukrerik gabe) eta osoko zerealak (pastan, arrozean edo ogian daudenak) dira.

Elikagai gordinak kontsumitzea —adibidez, frutak edo barazkiak— onuragarria da osasunerako, eta elikagai horietan dauden elikagai guztiak modu naturalean aprobetxatzen laguntzen du. Arreta bakarra, jakina, higiene egokia bermatzea da, jan aurretik ondo garbituz. Beste elikagai batzuk, aldiz, atseginagoak dira janaria prestatzen denean, eta batzuk ez lirateke inoiz gordinik jan behar.

Janaria prestatzeko moduak eragina du osasunean

Egosteko teknikek elikagaiak aldatzen dituzte. Ez da gauza bera patata batzuk egostea eta labean egitea edo frijitzea. Legatz-xerra arrautzaztatua jatea ere ez da gauza plantxan egitea baino; lurrunetan egindako brokolia oliba-olioarekin, eta labean egindako brokolia gaztarekin eta esnegainarekin. Janaria prestatzeko moduak jakiaren zaporea eta testura baldintzatzen ditu, baina baita nutrizio-profila ere. “Bizimodu osasungarriak helduaroan” gida praktikoa, EROSKI Fundazioak 2019ko irailean argitaratua, oso informazio interesgarria (eta praktikoa) eskaintzen du. Hauek dira janaria prestatzeko modu desberdinen ezaugarri nagusiak, txikienetik handienera ordenatuta, horietako bakoitzean erabiltzen den koipe-kantitatearen arabera:

  • Lurrunetan. Egokia barazkiak, patatak, arrainak eta itsaskiak prestatzeko. Teknika hori aplikatzeko tresna espezializatuak badaude ere, eltze batean ere egin dezakegu, ura eta koladore batean, eta hor sartzen da jakia. Ia ez da elikagairik galtzen.
  • Mikrouhin-labean. Etxetresna elektriko horren funtzio nagusia elikagaiak berotzea da, baina gero eta gehiago erabiltzen da sukaldaritzako teknika gisa. Barazki-kremak, saltsak, arrainak, pastak, arrozak, baita flanak eta bizkotxoak ere. Aurreztu prestatzeko denbora, baina zer prestatzen dugun, ez da beti aukerarik onena (adibidez, erreta kurruskaria nahi badugu, hobe da labean egitea). Nolanahi ere, teknika horren bidez, elikagai-galerak txikiak dira.
  • Uretan. Uretan hainbat egoste-mota daude, hala nola galdarraztatzea, irakitea, irakitea, presioz egostea… Horietako bakoitza egokia da elikagai-mota jakin batzuetarako. Egoste-tenperaturaren eta -denboraren arabera, mantenugai-galerak handiagoak edo txikiagoak izan daitezke. Nolanahi ere, komeni da egoste-ura aprobetxatzea galera horiek saihesteko (adibidez, barazki batzuen ura, gero arroz bat egiteko).

brocoli cacerola irakin
Irudia: Zichrini

  • Papillote eran. Teknika honetan, barruan sortzen den lurrunaren beroari esker, bildutako elikagaiak prestatzen dira. Paketeak egiteko aluminio-papera, labe-papera, silikona-ontziak edo banana, juka edo arto-mazorka orriak erabil daitezke. Produktuak beren jokoetan egosten dira. Labean, lurrun-ontzi batean, mikrouhin-labean edo plantxan ere egin daiteke. Mantenugaiak oso ondo kontserbatzen ditu eta zaporeak indartzen ditu.
  • Salteatua. Teknika hori aplikatzeko zartagin zabal bat edo wok bat erabil daiteke. Koipe gutxirekin egiten da, tenperatura altuetan eta denbora laburretan. Garrantzitsua da elikagaiak etengabe mugitzea, haien azala ez lehortzeko. Gainera, osagaiak txikiak eta antzeko tamainakoak izan behar dute, aldi berean egiteko. Salteatuarekin ondo kontserbatzen dira produktuen ezaugarri organoleptikoak (testura, kolorea, zaporea…) eta mantenugaiak.
  • Erretzea. Erretzeko hainbat modu daude: labean, plantxan, parrillan… Horietako edozeinen helburua da produktua urre kolorekoa izatea kanpoan eta oso mamitsua barruan. Sortzen diren mantenugaien galerek batez ere proteinei eta bitaminei eragiten diete beroaren ondorioz.
  • Frijitzea. Elikagaia koipe batean prestatzen da, normalean landare-oliotan (oliba-oliotan, ekilore-oliotan…), baina txerri-gantza edo beste koipe batzuk ere erabil daitezke. Frijituta zapore, kolore eta testura erakargarriak lortzen dira, baina bitaminak ere degradatzen dira (tenperaturaren eraginez). Teknika horrek badu abantaila bat: produktua olio edo frijitzeko koipearekin aberasten da, eta horregatik gomendatzen da oliba-olioa erabiltzea. Gainera, olio horrek tenperatura altuagoak jasaten ditu, eta gutxiago hondatzen da beste batzuen aldean; beraz, frijitzeko aproposa da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak